Menu

Užitečný projekt CzechTourism, AKC ČR a AHR ČR

28. 11. 2009

V souvislosti s hlavním tématem tohoto vydání Všudybylu jsem 6. listopadu 2009 o rozhovor požádal prezidenta Asociace kuchařů a cukrářů ČR pana Miroslava Kubece. Mirku, co ty na to, že kvůli tomu, abyste vy, kuchaři a cukráři mohli v Česku pracovat v restauracích, jsou vaši zaměstnavatelé trestáni o 10 % vyššími odvody DPH na výstupech oproti vstupům? Suroviny nakupují s 9% DPH a z hotových jídel musí odvádět 19 % DPH. Není to další z příkladů „péče“ našich zákonodárců o zdraví lidu, nahánějící jej tak stravovat se salámy ze sámošek či semletým osmaženým čímsi ve fast foodech, prodejnách sekané apod.?
Co se DPH týká, to se dobrých kuchařů a cukrářů až tak existenčně nedotkne. Avšak našich zaměstnavatelů, majitelů restaurací, určitě. 10% rozdíl mezi vstupy a výstupy je pro ně nejen diskriminační, ale pro mnohé z nich i likvidační.

Před čtrnácti dny se Asociace kuchařů a cukrářů ČR v roli hostitele na Staroměstském náměstí v Praze zhostila oslav Mezinárodního dne kuchařů.
Navštívilo nás tam na třinácti tisíc lidí. Ostatně během letošního roku jsme udělali i spoustu dalších akcí. Sestavili jsme nový národní tým, který už má za sebou dva úspěšné tréninky na soutěž, která se bude konat příští rok v Singapuru. Máme za sebou i valnou hromadu, na níž jsem byl opět zvolen do čela asociace. Kapitán národního týmu Honza Horký se zúčastnil semifinále o nejlepšího kuchaře planety. Věnovali jsme se juniorům. Rozjeli jsme další ročník soutěže Gastrojunior. Aktivity běží, fungují a snažíme se koukat pořád dopředu.

Asociace kuchařů a cukrářů ČR již tradičně v hotelu Zvíkov Jindry Žydka pořádá vyvrcholení soutěže „Český kapr“.
Finále soutěže Český kapr proběhne 14. listopadu. Je o ní tak velký zájem, že ji letos realizujeme ve dvou kategoriích. V juniorské a seniorské. Vytváříme tak prostor k tomu, aby se mládež mohla uplatnit stejně dobře jako dospělí.

Kdy se česká kuchyně stane světovou módou?
Nemyslím si, že se stane celosvětovou módou. Trend, který se v současné gastronomii prosazuje, nahrává tomu, aby se i česká kuchyně víc a víc zvýrazňovala. To, co se v současné době odehrává v gastronomii ve světě a i avizovaný trend na rok 2010, je, že se každý snaží ukázat svoji vlastní zemi. Přestaly se kopírovat prvky cizích gastronomií. Samozřejmě i v gastronomii dochází k fúzím, v jejichž rámci se naše kuchyně obohacuje o italské nebo asijské prvky. To je dobře. To české gastronomii nevadí. Nicméně hlavním trendem současnosti je zaměřovat se na kvalitní lokální produkty, co se týká lahůdkovosti suroviny, s níž se pracuje. Tzn., že už se ne v takové míře budou v Česku ve vysoké gastronomii objevovat např. svatojakubské mušle, lanýže apod., ale že se budeme soustřeďovat na lokální surovinu, jež se vyskytuje v našem okruhu, kterou budeme zpracovávat v co nejvyšší kvalitě a prodávat za rozumné peníze.

O cejchování v jakémkoliv uměleckém oboru, kam špičková gastronomie patří, nemívám valné mínění. Včetně udělování michelinů. Ostatně to ilustruje fakt, že před pár lety po ataku médií stahovali z distribuce guide book, v němž figurovala jako inspektory prověřená a několika micheliny oceněná restaurace, která ještě nezahájila provoz. Čím to, že my našinci máme o cizích kuchařích vyšší mínění než o českých?
Můj názor na udělování michelinů a hodnocení českých restaurací různými hodnotiteli je znám. Říkám, že je důležité, aby byla restaurace plná a její hosté byli spokojeni. A to, že se Češi klepou před zaklínadlem Michelin, nebo že jdou do michelinské restaurace, svědčí o tom, že kult české gastronomie není rozvinut. Samozřejmě, že mít michelina je marketingově užitečné. Ale nemusí to vypovídat o kvalitě. Tím vůbec nechci říci, že restaurace, které jsou micheliny udělujícími inspektory ohodnoceny, jsou špatné. Naopak bývají velice dobré. Ale, bohužel, ty, které jsou stejně kvalitní, nebo kvalitnější, a michelinový komisař do nich nezašel, mají, co se michelinů týče, smůlu. Zářným příkladem toho jsou špičkové restaurace v České republice. Právě proto jsme na podporu české gastronomie jako asociace vstoupili do projektu „Czech Special“, v jehož rámci děláme kroky na podporu regionálních jídel. Dodali jsme k tomu špičkové odborníky, aby garantovali kvalitu. V tomto je před námi obrovský kus práce, protože regionální kuchyně potřebují hodně velké zviditelnění. Je zřejmé, že jak CzechTourism, tak Asociace hotelů a restaurací ČR společně s námi začaly pracovat na velice užitečném projektu.


Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001

hotel petrovy kameny
chata Vilemína