Menu

SESAR nabírá rychlost – Patrick Ky na návštěvě ŘLP ČR, s. p.

02. 11. 2012

V rámci návštěvy generálního ředitele společného podniku SESAR (Single European Sky ATM Research Joint Undertaking) Patricka Ky v České republice se 9. října 2012 v Národním integrovaném středisku řízení letového provozu uskutečnil specializovaný workshop pro zástupce českého vojenského i civilního letectví.
SESAR představuje základní technologický pilíř probíhající transformace služeb řízení letového provozu a v letech 2007–2016 disponuje rozpočtem téměř 9 miliard eur. Aktuálně se na činnosti podniku SESAR podílí více než 110 společností (poskytovatelé služeb řízení letového provozu, provozovatelé letišť, letečtí dopravci a dodavatelský průmysl), které spolupracují na více než 300 rozvojových projektech. Cílem je průběžné zavádění nových postupů a technologií, zvyšujících bezpečnost, kvalitu a kapacitu služeb řízení letového provozu při minimálním dopadu na životní prostředí.
V současné době běží lhůta výzvy SESAR k podání dalších návrhů na rozvojové projekty (rozpočet 9,8 miliónu eur), a to zejména v oblasti posilování automatizace a budování systémové architektury pro služby řízení letového provozu.
Základem konceptu SESAR je vytvoření optimálních letových profilů pomocí 4D trajektorií. V roce 2012 se některým partnerům projektu podařilo uskutečnit první krok, tzv. počáteční 4D trajektorie (označované také jako i4D). Jsou založeny na schopnosti samotných letadel přesně určit polohu v čase a prostoru a přenést tuto trajektorii do systému řízení letového provozu. Společnosti Airbus, Noracon, Thales a Honeywell prokázaly, že technologie i4D umožní konkrétnímu letadlu přeletět nad Evropou pod kontrolou několika různých středisek řízení letového provozu a technických systémů. Postupy i4D (s využitím nových technologií přenosu dat o letu a letadle, která byla v komplexní podobě přenášena do pozemního systému zpracování dat) přispěly k dosažení vysoké přesnosti predikce letu: 45minutový úsek letu byl predikován s přesností na deset vteřin. Bylo to vůbec poprvé, kdy všechny systémy na zemi i na palubě komunikovaly tímto způsobem.
ŘLP ČR, s. p., se v minulosti v rámci programu SESAR zapojil do projektu CDA (Continuous Descent Approach) – ten je zaměřen na tzv. kontinuální přiblížení letounu na letiště, jehož cílem je zajistit nepřetržité a plynulé klesání letounu z letové hladiny přímo na přistávací dráhu. Tento postup umožní letounu optimalizovat spotřebu paliva, snížit množství emisí a také výrazně zmenšit hlukovou zátěž v blízkosti letiště. ŘLP ČR, s. p., kontinuální přiblížení prověřil ve spolupráci s ČSA, a. s., na letišti Praha. I v budoucnosti se ŘLP ČR, s. p., bude za finanční podpory ze strany SESAR zaměřovat na projekty, jejichž primárním cílem je efektivní a bezpečné řazení letounů na přistání tak, aby nemusely z kapacitních důvodů zbytečně vyčkávat v okolí letiště. To v konečném důsledku sníží spotřebu paliva i zatížení životního prostředí.


Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001