Menu

Praha - Ruzyně hlásí: V červenci prošel letištěm milion cestujících

06. 10. 2004

Areál letiště Praha se dvěma terminály pro cestující a nákladovou zónou se rozkládá na ploše kolem 1000 ha. V loňském roce odbavilo téměř 7,5 milionu cestujících, roční kapacita cargo terminálu je 100 000 tun nákladu. Počet osob, které denně letiště odbaví, odpovídá okresnímu městu. Ve výstavbě je nový terminál Sever 2, který má zvýšit kapacitu cestujících na počátečních 10 milionů ročně počínaje rokem 2006. Současně se pracuje na přípravě třetí dráhy, která bude souběžná s hlavní ranvejí 06/24.

Mezník v historických datech
V červenci 2004 mezinárodní letiště Praha – Ruzyně překonalo další mezník v historických datech, když nejen pokračoval nárůst počtu cestujících, kteří využili jeho služeb, ale jen na odletu bylo odbaveno 511 220 osob. To znamená, že celkový počet pasažérů odbavených za jeden měsíc překročil jeden milion. Tohoto rekordu dosáhla Česká správa letišť, s.p. kvalitními službami, aktivní obchodní politikou a důsledným vytvářením konkurenčního prostředí. Generální ředitel ČSL a Letiště Praha – Ruzyně Ing. Martin Kačur k tomu říká: „Letiště Praha představuje dnes společně s Vídní dvě nejvýznamnější letecké adresy ve střední Evropě a je nejvýkonnějším letištěm ze zemí, které přistoupily k Evropské unii“ a dodává, že stálá poptávka leteckých dopravců po spojení do Prahy a nasazení větších letadel ukazují, že aktivní postupy vedení přinášejí pozitivní bilanci.

O 27 % více než loni
V červenci 2004 dosáhl meziroční nárůst počtu cestujících, kteří využili služeb letiště Praha – Ruzyně 27,4 %, když jím prošlo rekordních 1,037 milionu osob. Za období leden až červenec jich bylo odbaveno celkem 5,255 milionů, což je ve srovnání se stejným obdobím loňského roku 21% zvýšení (ze 4,341 mil. osob).

Růstový trend transferových cestujících
Růstový trend počtu transferových cestujících na pravidelných linkách, kteří Prahu využili jako přestupní bod, je stabilní a stále se pohybuje nad 22 %. Příznivý růst ve výši 25,9 % v meziročním srovnání potvrdil další klíčový ukazatel, pohyby letadel na letišti Praha. Jeho hodnota v červenci 2004 dosáhla rekordních 14 tisíc pohybů. Za prvních sedm měsíců roku 2004 je to celkem 78 846 pohybů, takže jde o 22,2% nárůst proti stejnému období 2003 (tj. proti 64 544). V případě přepraveného nákladu (zboží a pošty), který dosáhl objemu 4 083,8 tuny, jde o 1,4% zvýšení ve srovnání s loňským červencem. Nárůst na 29 003,3 tuny za období leden až červenec tohoto roku (z loňských 26 650,6 tuny) znamená meziroční zvýšení o 1,2 %.

Boeing 777, Airbus A330 a Boeing 747
Na pražském letišti se v letní sezoně objevily takové novinky, jako pravidelné dálkové mezikontinentální linky, poprvé v historii pražského letiště obsluhované dopravními letadly s největší přepravní kapacitou: Boeing 777, Airbus A330 a Boeing 747. Letiště Praha je v současné době po vídeňském letišti druhou nejvýznamnější středoevropskou leteckou adresou.

Přistávací poplatky nižší o 15 %
Vedení České správy letišť od 1. září 2004 rozhodlo o snížení přistávacího poplatku, který letišti Praha – Ruzyně platí letečtí dopravci, z 230 Kč za 1 tunu maximální vzletové hmotnosti na 200 Kč za tunu. Současně se také snížil zaváděcí poplatek pro pravidelné lety z nově létané destinace ze stávajících 115 Kč na 100 Kč. Snížení je kompenzováno vysokým nárůstem provozu v letošním roce a umožněno vyšší výkonností společnosti.
„Stanovení výše sazby přistávacího poplatku je součástí cenové strategie vedení letiště Praha – Ruzyně,“ říká generální ředitel ČSL a letiště Praha – Ruzyně Ing. Martin Kačur a dodává: „Odráží vývoj nákladové báze poplatku, který se přímým způsobem projevuje v ekonomice provozu leteckých dopravců, stimuluje rozvoj provozu a motivuje je k vyššímu zájmu o využívání služeb letiště Praha, které je svou kvalitou plně srovnatelné s ostatními evropskými letišti.“ V roce 2003 byla výše přistávacího poplatku 290 Kč, na zimní sezonu (listopad 2003 až březen 2004) byla zavedena mimořádná sleva na 145 Kč a od dubna 2004 byl přistávací poplatek trvale snížen na 230 Kč za tunu maximální vzletové hmotnosti letadla. Nové snížení na 200 Kč s platností od 1. září 2004 pokračuje v úspěšném trendu kontroly nákladů a přispívá k lepším ekonomickým výsledkům leteckých společností i vyšší atraktivitě pražského letiště.

V průběhu ledna až června 2004
na letišti Praha výrazněji rostl počet cestujících (+36,2 %) před růstem pohybů letadel (+21,4 %), tj. rostlo využití kapacity letadel a také zvýšení průměrné velikosti letadla na jeden pohyb. Vzrostl také počet letů prováděných velkokapacitními letadly, mimo jiné i proto, že oproti loňsku u ČSA přibylo jedno letadlo A310 a na linkách společností Kuwait Airways, Saudi Arabian Airlines a Korean Air létají pravidelně letadla této kategorie. Mezi nové dopravce, kteří v roce 2004 zahájili provoz do a z Prahy patří švýcarský dopravce Helvetic Airways na lince z Curychu, Sterling European Airlines z Kodaně, Flyglobespan z Glasgowa, Norwegian Air Shuttle z Osla a Trondheimu, V-Bird z Niederheinu, TAP Air Portugal z Lisabonu, Bulgaria Air ze Sofie, Saudi Arabian Airlines z Rijádu a Džidy, Kuwait Airways z Kuvajtu a Korean Air ze Soulu, jenž je významný tím, že se po dlouhé době objevuje v Praze pravidelný zahraniční dopravce na dálkové lince. Rozšířilo se také spojení stávajících dopravců: ČSA zahájilo nové linky do Dortmundu, Krakova, Baku, Jekatěrinburku, Samary, Lucemburku a Marseille, British Airways, easyJet a bmiBaby zavedly linky z letiště Gatwick v Londýně, Aeroflot rozšířil spojení z Moskvy, bmiBaby linku z Teeside, Jet2 z Belfastu. Air Malta zahájily provoz z Malty, Tunisair z Monastiru a SAS z Osla. Česká letecká společnost Travel Service zavedla produkt typu low cost pod názvem Smart Wings na letech do Paříže, Madridu, Kodaně, Curychu a Amsterodamu, Discovery Travel od června létá mezi Prahou, Kunovicemi a Antverpami.

Stabilita a zaměstnanost
Prosperita pražského letiště hraje klíčovou roli také v dalších ekonomických souvislostech. Přispívá k sociální stabilitě a zaměstnanosti tím, že spolupůsobí na rozvoj cestovního ruchu a funguje i jako motor místní a národní ekonomiky. Výzkum publikovaný mezinárodní společností ACI Europe dochází k závěru, že každý milion cestujících, kteří projdou letištěm, pomáhá v národním měřítku vytvořit kolem 2950 pracovních míst; 2000 pracovních míst v rámci regionu anebo 1425 subregio­nálních pracovních příležitostí, přičemž pracovní místa jsou definována jako přímá, nepřímá a indukovaná.





www.csl.cz

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001

Česká chuťovka
ahr - volba