Menu

Praha jako dárek od Prague City Tourism

03. 01. 2020

S ředitelem sektoru turistických služeb Prague City Tourism Petrem Slepičkou se potkáváme na udílení cen Asociace turistických informačních center České republiky v rámci její výroční konference, která se po více než deseti letech opět koná v Praze. Pane řediteli, jak sama výroční konference, tak její doprovodný program jsou hodně vydařené. Jak jste se na tuto událost připravovali?
Členské fórum Asociace turistických informačních center ČR se koná dvakrát ročně. Na jaře na Moravě nebo ve Slezsku a na podzim v Čechách. To české se mělo původně odehrávat v Horní Plané, ale z technických důvodů se tam uskutečnit nemohlo. Proto bylo, a to i v souvislosti s čtvrtstoletým výročím Asociace turistických informačních center ČR, vytipováváno nové místo. Podali jsme kandidaturu za Prahu a Pražskou informační službu. Ta byla schválena 18. ledna a my měli zhruba deset měsíců na přípravu.

Jakou koncepci jste zvolili?
Klasická členská fóra probíhají vždy ve čtvrtek a v pátek. První den dopoledne jednací část, odpoledne prezentační a vzdělávací, na níž se probírá nabídka týkající se místa konání konference nebo dalších míst republiky a řeší se aktuální téma cestovního ruchu. První den zakončujeme společenským večerem. Druhý den jsou prohlídky turistické des­tinace. Koná-li se výroční konference v menším městě, tak bývají i výlety po okolí.
Po členských fórech Asociace turistických informačních center ČR už jezdím jedenáct let. V oboru mám spoustu přátel, kolegyň a kolegů. Jsou to srdcaři. Například v našich turistických informačních centrech pracovníci zpravidla začínali jako brigádníci a až poté tam nastoupili jako zaměstnanci na hlavní pracovní poměr. Jinde v oboru začali i podnikat.
Letošní jubilejní členské fórum jsme z pozice organizátorů pojali nestandardně. V první řadě jsme přidali jeden den navíc! Jako dar asociaci k pětadvacetinám jsme ve středu uspořádali speciální konferenci s přednáškami a prezentacemi o současných trendech v cestovním ruchu, sociálních médiích a právu v síti, účastníci se ale také seznámili s vývojem cestování do vesmíru nebo vztahem geopolitiky a cestovního ruchu. Inspirací nám byly mimo jiné konference mezinárodní organizace European Cities Marketing sdružující evropská města, jíž je Prague City Tourism členem. Já osobně v ní pracuji v podsekci expertiz turistických informačních center a kolegyně Sofia Vlachopulu v podsekci pro turistické karty. Na řadě míst Evropy problematiku turistických informačních center a věcí spjatých s jejich činností řeší trošku jinak. Hlavní přínos konferencí European Cities Marketing vidím v tom, že vytvářejí prostor k tomu, aby člověk mohl navazovat kontakty a sdílet své poznatky s ostatními. V tomto duchu jsme koncipovali i výroční členské fórum Asociace turistických informačních center ČR. Přestože se v komunitě „íčkařů“ známe dlouhé roky, vyměnili jsme si zkušenosti a nápady zase z jiného úhlu, a troufám si říci, šli jsme do větší hloubky. Poprvé bylo také odpolední členské fórum bez komerčních prezentací, ty byly nahrazeny prezentacemi inspirativních projektů. Tato změna byla zkouškou, která by měla primárně odstartovat diskuzi o tom, jakou cestou by se měla asociace do budoucna vydat.

Když jsem byl za Jiřím Šimonem na OSTRAVAINFO!!!, řekl mi, že dík výměnnému programu s Prague City Tourism jim rapidně ubylo stížností. Pane řediteli, jak probíhá spolupráce mezi turistickými informačními centry v průběhu roku?
V minulém roce 2018 jsme iniciovali výměnné programy s Ostravou, Libercem, Brnem, Karlovými Vary a Frýdkem-Místkem (Beskydsko). V rámci pracovních stáží jsme si na dva dny vyměnili pracovníky. Třeba v období vánočních trhů jsme se takhle prohodili s Brnem. Jednou z výslednic bylo, že si mimopražská „íčka“ řekla, že jsou ráda, že nemají tak vysokou návštěvnost a nedělají toho tolik jako my tady v Praze. Nám se zase líbil jejich široký a kreativní záběr práce. Stáž není jen o tom, načerpat inspiraci, ale i potvrdit si, co děláme dobře, nebo si ověřit, že jsou věci, se kterými nelze hnout, a napřít energii jinam. Na co vzpomínám, je, že Ostrava změnila politiku dárkových tašek. Zjistili že, dárkovou tašku se suvenýry mají daleko dražší než Praha.

Jak se připravujete na zimní sezonu? Na co se mohou, krom vánočních trhů, návštěvníci Prahy těšit?
Na vánoční sezonu se nepřipravujeme jen v „íčkách“ – turistických informačních centrech Prague City Tourism ve městě a na pražském letišti. Nicméně, zrovna v „íčku“ na Staroměstské radnici dojde k výmalbě prostor. Restaurátorské práce sice na zhruba týden přeruší jeho provoz, ale díky tomu tam budeme mít podstatně hezčí prostory. Připravujeme také kampaň zacílenou na domácí cestovní ruch. V posledních dvou letech jsme realizovali kampaně, které lákaly k návštěvě Prahy a vánočních trhů. Letos chystáme kampaň „Praha:dárek“, která Prahu představuje jako místo spjaté se současným českým designem. Jejím cílem je motivovat k návštěvě Prahy ty, kteří si chtějí domů odvézt krásný stylový předmět, ať už jen tak, nebo jako vánoční dárek. V Praze žije spousta umělců a designérů. Je tu mnoho malebných obchůdků s uměním s autentickými dárky prezentujícími nejen Prahu, ale Českou republiku vůbec.

Prezidenta Fóra cestovního ruchu Viliama Siveka jsem oslovil:
Říká se, že první kontakt je většinou rozhodující. Recepční jsou důležitým faktorem v chodu hotelu. Je tomu tak i s pracovníky turistických informačních center?
První kontakt a jednání, které by mělo vyústit ve vyhovění přání hostů, je v mé branži vždy rozhodující. Co se týká náročnosti práce v turistických informačních centrech, bývá to obdobné. Mnohdy ale musejí řešit psychicky náročnější situace než jejich kolegové na recepci hotelu. Vytvářejí totiž celkový pohled na danou oblast či lokalitu. Oni jsou těmi, kdo turistům a návštěvníkům předkládají zrcadlo turistické nabídky. Zároveň musejí brilantně odpovídat, a to i na někdy nepříliš vhodné dotazy, které nemají s cestovním ruchem nic společného. Velmi si proto vážím jejich práce a jsem hluboce přesvědčen, že význam turistických informačních center je v Česku stále nedoceněn. Jsou pracovníky veřejných služeb – a tak na ně také musí být pohlíženo.
-mk-


 

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001

AKTUÁLNÍ ČÍSLO
VŠUDYBYL 02/2020
02/2020 číst aktuální číslo
Czech specials new