Menu

Letecká společnost ABS Jets, a.s. byla založena 30. června 2004. Rychle si získala renomé exkluzivního dopravce a každoročně zvyšuje svůj nálet. V roce 2006 činil 2370 hodin (1410 letů) a v roce 2007 již 2737 hodin (1780 letů). Rozšiřuje svou flotilu, zkvalitňuje zázemí. Na letišti Praha-Ruzyně vlastní hangár C, který kromě samotného hangárování využívá zejména k provádění údržby svých strojů a strojů řady externích zákazníků. ABS Jets je největším provozovatelem nepravidelné letecké dopravy v segmentu business v nových zemích Evropské unie a má reálné ambice být největším evropským provozovatelem letounů Embraer Legacy. Ve své flotile má dva stroje Cessna Citation Bravo s kapacitou do sedmi cestujících a doletem 3200 km. Čtyři letouny Embraer Legacy s kapacitou do třinácti cestujících a doletem 6019 km a letadlem Bombardier Learjet 60XR pro sedm až osm cestujících a doletem více než 4000 km.

Nečekáte na letadlo, letadlo čeká na vás

27. 12. 2008

K obdivovanému fenoménu letecké dopravy patří business jety. A protože jedním z největších českých provozovatelů této letecké techniky je společnost ABS Jets, a.s., a je největší firmou na trhu exkluzivní soukromé letecké přepravy v nových zemích Evropské unie, oslovil jsem předsedu jejího představenstva a generálního ředitele Ing. Davida Kyjovského.
V rámci nových zemí Evropské unie jsme skutečně největší. Přístup: „Nečekáte na letadlo, letadlo čeká na vás,“ totiž volí stále více cestujících. ABS Jets je součástí konsolidované skupiny J&T. K dnešnímu dni máme v komerčním provozu ve správě sedm jetů a podporujeme provoz dalších dvou, které jsou v soukromém režimu. Letecká přeprava je naší stěžejní činností, děláme i další zajímavé činnosti. Loni jsme od Českých aerolinií koupili objekt hangáru C, v němž poskytujeme hangárovací služby našim klientům i třetím stranám. Od dubna letošního roku jsme rozběhli vlastní handling, který se slibně rozvíjí. To, čím jsme atraktivní pro klienty prakticky z celé Evropy, jsou servisní kapacity. O bezvadný stav letounů pečujeme ve svém centru MRO (Maintenance and Repair Organisation), jež je nejen údržbovou organizací dle PART-145, ale od poloviny loňského roku i autorizovaným servisním střediskem Embraer, jedním ze šesti takovýchto středisek v Evropě. U letounů Cessna Citation Bravo v něm provádíme line a base maintenance (předletovou a základní údržbu) a u letounů Embraer Legacy i náročné a rozsáhlé technické prohlídky včetně záruční údržby a oprav.

Jak oslovujete novou klientelu?
Komunikačních kanálů je řada a způsob jejich využití záleží na příslušném segmentu klientů. Určitě musíte jinak oslovit nového zákazníka pro údržbu nebo handling než třeba klienta pro charterový let, který se v budoucnosti může stát vlastníkem letadla v našem managementu. Klientela byznys letů je samozřejmě poměrně specifická, a tak je nutno s ní pracovat na velmi individuální bázi a šít jí naše služby doslova na míru. Máme samozřejmě své webové stránky a jsme v několika celosvětových systémech pro objednávání charterových letů, jako je např. AVINODE, CHARTER X. Jsme rovněž jeden z autorizovaných přepravců společnosti NETJETs Europe, která je největší společností v oblasti byznys letectví v Evropě. Klienti se k nám dostávají i od konkurence, pokud zrovna není s to uspokojit jejich požadavky vlastními kapacitami. Tato podpora funguje i opačně.

Pro klienty, kteří volí dopravu business jetem, bývá rozhodující faktorem úspora času.
Nepochybně. Let si mohou objednat pár hodin předem a na letiště se dostavit čtvrt hodiny před odletem. V letištní hale Terminálu 3 v Praze-Ruzyni na ně čeká kapitán letounu a handlingový agent, kteří je doprovodí do letadla. I když odbavení probíhá rychle, jsou dodržovány všechny bezpečnostní náležitosti letecké přepravy. Pokud naši pasažéři a jejich doprovod potřebují zázemí, třeba i k obchodnímu jednání, je jim v Terminálu 3 k dispozici náš VIP salonek. Kromě kvalitního cateringu tam mají k dispozici velkou plazmovou televizi, počítač s připojením na internet, Wi-Fi připojení aj.

Kam všude jste schopni létat?
Prakticky můžeme obletět celý svět. Samozřejmě s mezipřistáními. Největší typ letadla, který máme v komerčním provozu, Embraer Legacy 600, pro let z Prahy přes oceán potřebuje jedno mezipřistání. Nicméně ekonomicky může létat i na krátké tratě, takže jej využíváme všude, kam klient potřebuje. V závislosti na typu letounu cestujícím může být k dispozici palubní průvodčí a během letu se podává „top class“ catering.

Předpokládám, že velmi frekventovaná trasa bude Praha – Brusel.
Létáme i tam. Rozhodně je jako stvořená pro typ letadel, jakými disponuje flotila ABS Jets. Je to i jedna z myšlenek, kterou se teď snažíme více rozvíjet, protože potenciálních klientů, ať už státních zaměstnanců, politiků nebo podnikatelů je hodně.

Každá firma je tak dobrá, jak schopné lidi zaměstnává. Za úspěchem ABS Jets stojí nejen technika a technologie, ale určitě i organizace práce a lidské zdroje.
Letectví vyžaduje vysoce specializované odborníky. Zaměstnáváme nejen špičkové piloty, ale i další profese. Bezpečnost vnímáme jako absolutní prioritu. Před komfortem a vším ostatním. Máme více než čtyřicet pilotů a letušek na obou našich bázích v Praze i Bratislavě. Všechny posádky procházejí náročným výcvikovým režimem. Naši piloti pravidelně absolvují opakovací výcviky na simulátoru, kde zkoušejí řešení různých krizových situací, což u naší konkurence zdaleka není standardem. Výcvik pilotů probíhá v renomovaných výcvikových zařízeních, jako jsou např. Flight Safety International v Paříži nebo Swiss Training Centre v Curychu, ale i v CAE Dallas a FSI Farnborough. Víme, že k natolik exkluzivní službě, jakou poskytujeme, patří nejvyšší možná bezpečnost, proto se i všichni ostatní zaměstnanci včetně technického úseku průběžně účastní tréninkových programů, aby jejich kvalifikace byla aktuálně nejvyšší maximálně možná.

Je cena letové hodiny v business jetu srovnatelná s cenou letenky v byznys třídě na pravidelné přepravě?
Pokud se podíváte na naše relace u nižších typů business jetů, jako je Cessna Citation Bravo, zjistíte, že při plném obsazení letadla (což je šest pasažérů) se cena jedné sedačky blíží úrovni letenky v business class. Navíc je tam obrovská flexibilita, kdy letadlo může víceméně letět kdykoliv a kamkoliv (samozřejmě v rámci technických a bezpečnostních limitů). O respektování operativních změn v záměrech zákazníků se 24 hodin denně stará náš letový dispečink. Navíc, cestování business jetem bývá nástrojem zvyšování produktivity práce top managementu. Ušetřený a na palubě business jetu nezřídka racionálně využitý čas oproti klasickému létání znamená pro vysílající firmu často přínos, který více než vyrovnává rozdíl ceny letenky na pravidelné lince. Rovněž únava pasažérů je díky konceptu tohoto způsobu cestování daleko menší. Business lety mají vysoce motivační dimenzi. Manažer, který dostane právo se takhle dopravovat, to vnímá velice silně. A pozitivně to vnímá i jeho obchodní partner, za nímž cestuje. Business létání má veliký potenciál. Náš servis ale nekončí realizací letu. Cestovateli jsme s to zajistit dopravu limuzínou z/na letiště, hotel v cílové destinaci, helikoptéru nebo jachtu, zkrátka vše, co tento zpravidla náročný klient požaduje. Business letectví tedy není jen luxus. V drtivé většině případů je nutností a doprovodným jevem toho, co má ve svém názvu, tedy dělání byznysu.

V portfoliu činností ABS Jets je i dodávání letadel na klíč.
Ano. Jedná se o sofistikovaný a zpravidla řadu měsíců trvající proces. Klientovi zpracováváme studii proveditelnosti i další podklady pro výběr a konfiguraci stroje. Nabízíme i pomoc se zajištěním financování. Zákazník si může vybrat, jestli letadlo bude provozovat privátně nebo nám svěří jeho správu. Pokud se provozovatelem stroje stane naše společnost, přinese to majiteli značné výhody, protože letadlo je možné charterovat. Obchodní letecká doprava je totiž osvobozená od DPH.

Jaké jsou výhledy ve vaší kategorii letecké přepravy?
Jak naše země bohatne, rozšiřuje se okruh lidí, pro které tento způsob cestování začíná být dostupný ba nezbytný. Byznys létání je návyková věc. Kdo to jednou zkusí, zažije rychlost odbavení a exkluzivitu služby, už se mu povětšinou nechce na přepážku check-inu velkých aerolinek. To je jeden z důvodů, proč báze našich klientů roste. Tento trend je tažen celkovým ekonomickým vývojem. Poptávka po byznys létání roste rychleji než ekonomika. Možná po roce 2011 dojde k nějaké stagnaci, ale nyní jsme ve fázi růstu a jsme na něj připraveni. Na příští rok máme v plánu přibrat do flotily další dva letouny typu Legacy a jeden Learjet 60 XR, přičemž jednání o dalším vývoji v námi spravované flotile letadel běží v podstatě každodenně na nejrůznějších frontách.


Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001

AKTUÁLNÍ ČÍSLO
VŠUDYBYL 02/2020
02/2020 číst aktuální číslo