Menu

Chodit po provaze je možno vysoko,

Navýšení výběrů za parkování okolo osmdesáti procent

27. 02. 2002

ale vybírat za to peníze lze jen při zemi.

Tamilské přísloví

• parkovací a přístupové systémy GreenPro®Park • navýšení výběrů za parkování se pohybuje okolo sedmdesáti pěti procent oproti stavu, kdy je na daném místě výběrčí • systém je schopen pracovat v poloautomatickém provozu, sám o sobě je prostředkem ke kontrole toho, jak dlouho a kolik mi tam parkovalo vozidel a kolik bych měl tedy vybrat peněz •

Společnost Green Center® se zabývá vývojem, výrobou, prodejem a instalací parkovacích systémů a závor, systémů kontroly vstupu, mikropočítačovými aplikacemi, kamerovými systémy, vratovými a dveřními pohony. Rozhovor s jednatelem této společnosti Ing. Jiřím Zeleným jsem začal otázkou: Co to jsou parkovací a přístupové systémy?
Jsou to systémy pro kontrolu vjezdu a výjezdu vozidel na parkoviště, do garáží a podobně a následně pak pro registraci poplatků za parkování. Jinak řečeno jsou to zařízení, která máte jako řidič „hrozně rád“, když potřebujete někde zaparkovat. Přijedete k němu, vydá vám lísteček, kartičku, pustí vás do garáží nebo na parkoviště a když za dvě hodiny odjíždíte, musíte zaplatit.

Pokud by mi to parkoviště patřilo či náleželo k mému hotelu či byznys centru, určitě bych byl velmi rád, že tam takové zařízení mám. Nic takového mi nehrozí, a tak jsem rád i v tom případě, pokud jedu někam, kde se dá obtížně parkovat, že si mám kde nechat vůz. Kdyby tam takový systém nefungoval, jistě by tam parkovali jiní. Co se týče parkovišť, jejichž chod nezabezpečují přístupové systémy, i tam často platím, leč otázkou může být, koho financuji. Všudybyl z velké části oslovuje lidi za závorou i ty, kteří rádi zaplatí za to, že se závora zvedne právě před jejich vozem. Ironie není na místě. Jak jste se, pane Zelený, k tomuto byznysu dostal?
Před dvanácti lety jsem pracoval v jednom nejmenovaném pražském hotelu, u nějž byl instalován parkovací systém. Po revoluci jsem uvažoval, co budu dělat dále. Parkovací systémy a závory mne natolik zaujaly, že jsem si řekl, že by nemuselo být špatné v České republice v tomto oboru podnikat. Většina věcí tehdy byla dovozových. U nás se vyráběly převážně systémy pro železniční přejezdy. Byl zde velký prostor uspět.
Nejdříve jsem parkovací závory nakupoval v Německu a v Itálii. Pak se objevil český výrobce. Začali jsme k jeho mechanickým závorám dělat náš software. Dnes již kompletně produkujeme vlastí systémy včetně „železa“ – závor, počítačů, které je řídí, až po software. Dodáváme na český trh, ať už to jsou hotely, garážové domy, parkoviště. Poslední dva roky tyto systémy také vyvážíme. Začíná se nám dařit zvyšovat export.

Jak veliký je podíl vašich instalací?
V Praze je to kolem sedmdesáti procent. V rámci celé České republiky jsme na úrovni zhruba třiceti až čtyřiceti procent.

Proč by lidé provozující parkovací objekty či plochy měli dělat kontrakty právě s vaší firmou?
Jsme český výrobce, což znamená, že naše výrobky, vzhledem k dovozovým, jsou cenově přijatelnější. Funkce našich výrobků, co se týče softwaru, v některých parametrech dokonce překonávají systémy produkované v eurozóně, nebo jinak řečeno: základní funkce jsou podobné, v něčem jsou lepší oni, jinde umíme zase my něco navíc.
Na náš systém GreenPro® Park je možno do jednoho řídícího serveru implementovat současně s obsluhou garáží i systém přístupový. Do tohoto systému můžete zařadit prakticky neomezený počet dveří, kde chcete sledovat pohyb osob, a nejen sledovat, ale některým osobám přístup někam povolit a jinam zakázat a jiným osobám povolit něco jiného, nebo vše a nebo taky nic. Takže např. zaměstnanec nejen že na jednu osobní kartu zaparkuje, ale na stejnou kartu má přístup například do 10 místností (prostorů) z 30 chráněných. Nebo další příklad: ztratí se vám něco ze skladu a pokud budete mít přístup do skladu chráněn přístupovým systémem, zjistíte, kdo ten sklad v inkriminované době navštívil. To s klasickým klíčem nedokážete.

Jak je to s propojením zejména na účetnictví?
Propojení do účetního softwaru, zejména u hotelového provozu, např. do systému Fidelio, je možné, záleží na požadavcích klienta. Náš systém je schopen pracovat v poloautomatickém provozu. Sám o sobě je prostředkem ke kontrole toho, jak dlouho a kolik mi tam parkovalo vozidel a kolik bych měl tedy vybrat peněz. Parkoviště, ale pochopitelně i jiná místa, jsme schopni dle přání zákazníků vybavit mincovními i bankovkovými automaty, kde místo u pokladny platíte v automatu. Systém vám vrátí nazpátek a platba je zanesena do příjmů.

A je vůbec co, vzhledem k pořizovací hodnotě systému, vykazovat?
Hlavní přínos parkovacích systémů je v podstatném zvýšení příjmů z poplatků za parkování oproti stavu, kdy tam postavíte nějakého člověka, který vydává parkujícím lístečky. Když jdete zaplatit, zpravidla se vás obsluha zeptá, zdali chcete účet. Většina lidí účet nechce. Tím pádem vlastní provozovatel, který si takovéhoto zaměstnance zřídí, de facto přichází o podstatnou část výnosů z parkovacího místa, z kterého v některých přídech musí platit městu pronájem. Vybrané peníze jdou z podstatné části do kapsy výběrčího. Německá firma, s níž do dneška spolupracujeme, uvádí, že zavedením parkovacího systému se zvedne výběr poplatků zhruba o padesát procent. Domnívám se, že my Češi nejsme až tak disciplinovaní jako naši západní sousedé. Nemám sice novinářské vidění – všechno je černé, nicméně odhaduji, že navýšení výběrů poplatků za parkování se instalací parkovacího systému u nás pohybuje až okolo sedmdesáti pěti procent oproti stavu, kdy mám na daném místě pouze výběrčího bez žádné další kontroly. A když to všechno spočítáte, tak zjistíte, že se Vám investice do parkovacího systému GreenPro® Park vrátí v naprosté většině případů za méně než za jeden rok.





GREEN Center s.r.o.

Zenklova 39

180 00 Praha 8

tel./fax: 02/683 51 84, 663 11 069


e-mail: green@green.cz

www.green.cz

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001