Menu

OPTOKON a. s., je předním světovým výrobcem a dodavatelem aktivních a pasivních prvků pro vláknovou optiku. Jeho specializací je výroba pasivních a aktivních prvků pro výstavbu optických telekomunikačních a datových sítí. Jeho produkty lze nalézt i v průmyslových aplikacích a u ozbrojených sil po celém světě. OPTOKON byl založen v roce 1991. Sídlí v Jihlavě, kde se spolu s vedením společnosti nacházejí výrobní závod, kalibrační laboratoř a vývojové pracoviště. OPTOKON je držitelem certifikátu systému řízení kvality ISO 9001. Jeho struktura je založena na maticové organizaci skládající se z šesti výrobních divizí a regionálně řízených poboček. Se zákazníky navazuje dlouhodobé vztahy. Poskytuje jim širokou škálu služeb, včetně aplikační podpory, produktového školení, technické podpory a instalace. Servisní středisko OPTOKON provádí opravy a servis měřicích přístrojů a zařízení pro vláknovou optiku. OPTOKON Jihlava je zároveň mateřskou společností tzv. „OPTOKON GROUP“, která se díky strategickému investování do obchodních aktivit v řadě zemí několika světadílů stala jedním z předních světových dodavatelů pasivních komponentů vláknové optiky a vybavení pro datové sítě. Díky stále se zvyšující technické zdatnosti pracovníků a vybavení firmy novými a novými špičkovými technologiemi je OPTOKON partnerem nejvýznačnějších světových firem působících v oblasti vláknové optiky.

Na svou zemi jsem pyšný

13. 05. 2015

Generální ředitel akciové společnosti OPTOKON a. s., Ing. Jiří Štefl přijal mé pozvání na Setkání s ministrem průmyslu a obchodu České republiky Janem Mládkem na téma podpora exportní politiky, které se coby 62. koktejl party Ligy pro cestovní ruch uskutečnilo 30. března 2015 v Praze.
Pane předsedo, OPTOKON je partnerem nejvýznačnějších světových firem působících v oblasti vláknové optiky.
OPTOKON je na trhu bezmála pětadvacet let. Bez invence našich zaměstnanců by se ve světové špičce držel jen těžko. V oblasti vývoje a výroby informačních technologií, v níž působíme, je třeba neustále zrychlovat, aby nám „neujel vlak“.

Poté, co Československo vyklidilo mapy světa a české i slovenské podniky zahraniční a domácí odbytiště, nejen že Vysočina přestala být bramborářskou velmocí, ale stala se územím postiženým tzv. restrukturalizací. To se ale za posledních deset let, i díky společnostem, jako je OPTOKON, změnilo.
Zejména proto, že tu řada zdejších obyvatel našla práci ve filiálkách nadnárodních firem. Je dobré, že tu investovaly. Na druhou stranu, stejné podmínky, jako mají zahraniční investoři, by měly být poskytovány i českým. Pokud se tak bude dít, Vysočina bude prosperovat ještě víc.

Zahraniční obchod je citlivý na pověst země, která chce vyvážet.
Samozřejmě. Proto pečlivě vybíráme trhy, na kterých máme šanci umisťovat produkci. Pověst naší země nám v tomto ohledu výrazně pomáhá. I v úspěšných dynamicky se rozvíjejících arabských ekonomikách máme na co navazovat. Přitom to jsou velmi specifické trhy. Dostat se na ně vyžaduje dlouhodobé úsilí. Nicméně jako česká firma tam máme obrovskou šanci uspět. Bohužel, na rozdíl od domácího trhu a obsazených trhů západní Evropy.

Velvyslankyně Čínské lidové republiky v Česku paní MA Keqing v článku pro Všudybyl uvedla: „Česko je zemí, ke které má Čína zvláště blízký vztah. Nikdy nezapomeneme, že šestý den po založení Čínské lidové republiky bylo Československo čtvrtým státem, který s námi navázal diplomatické vztahy. Poskytlo drahocennou pomoc. Vyslalo k nám odborníky. O tom svědčí i kamenný reliéf na Farmě česko-čínského přátelství ve městě Cchang-čou v provincii Che-pej.“ (Viz www.e-Vsudybyl.cz, článek „Nová a nová poprvé“).
S tím reliéfem jste mi připomněl návštěvu Novosibirsku, kde je rovněž památník vyjadřující poděkování naší zemi. Ano. Taková věc hraje ve prospěch českých firem.

Na rozdíl od mezinárodní situace. A ještě navíc jsou obyvatelé Česka přesvědčováni, že peníze netřeba tržit, takže prosazování se českých firem u zahraničních obchodních partnerů a spotřebitelů (což se týká nejen těch exportujících, ale v rámci cestovního ruchu i všech na vnitřním trhu) není pro českou populaci prioritou.
Je to zarážející, protože generace, která rozhoduje o směrování naší země, by neměla rezignovat na konkurenceschop­nost. Naopak, měla by dávat impuls a motivovat mladé lidi. Česko je krásná země s velký potenciálem. Zahraniční hosté jsou z ní uneseni. Má na to, aby ji navštěvovalo daleko víc nejen turistů, ale i investorů. Lidí, kteří cestují za byznysem. Byť OPTOKON je výrobní firmou, občas si připadáme jako cestovní kancelář. Sem do Jihlavy za námi přijíždějí Japonci, lidé z arabského světa aj. Česko navštěvují velmi rádi. I tenhle faktor přispívá k úspěšnosti českých exportérů. Pokud jim naši vlast dobře předvedeme, je to pro ně obrovská motivace, aby obchod udělali s námi. Vždy se to odvíjí od navázání vztahu, od osobního kontaktu. Co se týče vývozu, samozřejmě je důležité neporušovat dohodnuté regule, avšak současně se nebát prosazovat české obchodní zájmy. Naštěstí je v Česku řada lidí, kteří svou práci mají jako hobby a dělají ji s radostí, což je velmi důležité. Díky tomu jsme se (na to, jaký je Česko malinký stát) dokázali nejen vrátit na tradiční trhy, ale i dostat do řady nových oblastí. Mám radost, když vyjedu do zahraničí a oni tam znají Českou republiku, ať už české výrobky, nebo sportovce. Na svou zemi jsem pyšný, avšak obávám se, že národní hrdost řadě obyvatel Česka chybí. Cestuji opravdu intenzivně, a čím dál víc nabývám mínění, že téměř každý jiný národ je hrdý na svůj stát. Ne tak mnozí Češi. To ale není možné změnit obratem. Aby se Češi stali patrioty, je třeba je v tomto duchu vychovávat odmala. Nevidím nic špatného, že si v USA lidé dávají na domy americké vlajky, byť to na většinu Čechů působí nepatřičně pateticky. To samé ale je i v jiné části světa. V Saudské Arábii, což je jiná kultura. Ale i její obyvatelé jsou hrdí na svoji zemi a rovněž rádi vyvěšují státní vlajky. Saudskou Arábii jsem navštívil 23. září, v den státního svátku, a byl jsem až ohromen, kolik lidí vyšlo do ulic podpořit svého krále.

Zmínil jste, že nejen OPTOKON, ale i za vámi přijíždějící obchodní partneři jsou šiřiteli dobré pověsti Vysočiny.
Bezesporu. Vysočina si to zaslouží! Já se na Vysočině narodil v Klatovci, v nejvýše položené vesničce pod Javořicí. Na Vysočině jsem dělal gymnázium, mám tu maminku… Čím víc vyjíždím do zahraničí, což je úděl spojený s naším byznysem, tím raději se na Vysočinu vracím. Vysočina je malebný kraj a určitě nám má co říci.



Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001

AKTUÁLNÍ ČÍSLO
VŠUDYBYL 02/2020
02/2020 číst aktuální číslo
Czt