Menu

Společnost Pivovary Staropramen je s více než 15% podílem na trhu druhým největším výrobcem piva v Česku a významným českým exportérem piva. Její vlajková loď – značka Staropramen – je vyvážena do více než třiceti zemí světa. Společnost provozuje dva pivovary – ostravský Ostravar a smíchovský Staropramen.

Na dvacet miliard půllitrů aneb Staropramen slaví 140. výročí

28. 11. 2009

Rozhovor se sládkem pivovaru Staropramen panem Zdeňkem Luxem jsem 5. listopadu 2009 zahájil připomenutím letošního 140. výročí založení pivovaru.
Náš pivovar byl založen v roce 1869. Od té doby jsme vyrobili přes dvacet miliard půllitrů piva. To je obrovské číslo. Když jsme to spočítali a srovnali náš celkový historický výstav s čísly od konkurence, zjistili jsme, že jsme mezi českými pivovary na špici. Je to dáno tím, že Staropramen vždy patřil k předním pivovarům v Čechách. Velmi k tomu přispěl inovativní přístup, který si udržujeme od počátku existence pivovaru. Nejen v oblasti technologie výroby, ale také ve spotřebitelských inovacích. Dvě poslední jsou velmi zajímavé: samochladicí sud Staropramen CoolKeg – obal který u nás nikdo jiný nemá – a Staropramen Chill, ležák čepovaný z namražené pípy, který se výborně hodí především do barů a klubů. Jak vidíte, nestavíme jen na tradici, ale stále přicházíme s něčím novým, co nám a našim zákazníkům přináší konkurenční výhody.

Proč jste svůj životní osud spojil s pivem?
Nevím, jak jste se na škole rozhodoval vy, co budete v budoucnu dělat, ale já jsem se na to díval z pragmatického hlediska a říkal si: „Mám rád chemii. Je to jediný předmět, který mne na škole opravdu baví.“ Od chemie není daleko k potravinářství. A když už jsem si vybral potravinářství, volil jsem pivo. Na Vysoké škole chemicko-technologické v Praze-Dejvicích jsem pak studoval pivovarnictví a sladařství a využil nabídky dělat ve Staropramenu praxi a následně i diplomovou práci. Poté, co jsem v roce 1995 úspěšně absolvoval, mi bylo nabídnuto, abych sem nastoupil. Tak začala má kariéra v Pivovarech Staropramen.

Čím to, že vámi vařená piva jsou tak úspěšná, a to i v zahraničí?
Tady v Praze na Smíchově vyrábíme naše značky Staropramen, Braník, Vratislav a Sládkův Měšťan. Každá značka má svou originální recepturu a používá specifické suroviny. Zároveň si přísně střežíme dodržování výrobních postupů. To vše se odráží v chuti a charakteru piva. A dělá ho výjimečným. Spotřebitelům nejen u nás naše pivo chutná, rozšiřuje se počet jeho konzumentů. A to mě samozřejmě těší. V zahraničí je úspěšný především Staropramen. Je tam řazen do kategorie prémiových piv. Pokud byste se mě zeptal proč, pak je to proto, že má svou charakteristickou hořkost, která vybízí k dalšímu napití. Má příjemnou plnost, říz, správnou barvu a jiskru, kterou má dobré pivo také mít.

Co pivní soutěže? Je třeba je brát vážně?
Určitě jsou v České republice soutěže, které je třeba brát vážně. Netvrdím, že jich je moc, ale jsou. Jsou založeny na tom, že kromě degustace se u nich posuzují i analytické parametry. Je tady ale také řada jiných soutěží, kde piva takto komplexně posuzována nejsou. Bohužel je dnes pivních soutěží příliš. Každá má řadu kategorií, vítězů. Soutěže mají zaměnitelné názvy. A tak se v nich spotřebitelé ztrácejí. Tím klesá jejich kredit. To je důvod, proč se jich neúčastníme. Abychom ale měli pravidelnou zpětnou vazbu, necháváme naše piva hodnotit přímo spotřebitele v našich interních testech.

Pivovary Staropramen jsou generálním partnerem Asociace hotelů a restaurací ČR.
Určitě mj. proto, že máme unikátní portfolio značek, jedno z nejširších u nás. Kromě piv, která sami vyrábíme, dovážíme další značky z Belgie. Dotyčný provozovatel restaurace či hospody si tak může vybrat to, co se hodí do jeho konceptu. Naše škála je poskládána od piva světlého výčepního až po unikátní speciály. Od Staropramenu přes sametový Velvet, prémiovou Stellu Artois až třeba po pšeničný Hoegaarden. A to jsem, samozřejmě, nejmenoval všechny.

Díky umístění pivovaru na velmi dobře dostupném místě v Praze jste i vyhledávanou turistickou atrakcí.
To je pravda, značka Staropramen láká turisty od nás i ze zahraničí. Pro tyto účely máme návštěvnické centrum. Funguje již řadu let a počet jeho návštěvníků se pohybuje v řádech desítek tisíc ročně. Návštěvníci jsou z celého světa. Máme prohlídkovou trasu, v jejímž rámci se návštěvníci dozvědí o historii pivovaru, výrobě piva obecně, v historickém kontextu a zároveň na vlastní oči uvidí, jak vyrábíme pivo dnes. Na konci trasy mají ti starší osmnácti let možnost naše pivo i ochutnat. Všem doporučuji přijít se k nám podívat.


Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001