Menu

Letištěm Praha-Ruzyně o 2,2 milionu více než v roce 2003

26. 02. 2005

Generální ředitel České správy letišť, s.p. a Letiště Praha-Ruzyně Ing. Martin Kačur 24. ledna 2005 na tiskové konferenci v Obecním domě v Praze konstatoval, že v prosinci 2004 mezinárodní Letiště Praha-Ruzyně odbavilo celkem 712 633 pasažérů, z nichž drtivá většina cestovala z evropských zemí (653 719 osob). Pro Prahu to v meziročním srovnání znamenalo za měsíc prosinec nárůst o 26,8 %. Pro porovnání, počet cestujících, kteří na pražské letiště přilétali či z něj odlétali v prosinci 2003, činil 562 027 osob. Od ledna do prosince 2004 ruzyňským letištěm prošlo celkem 9 696 413 ces­tujících, zatímco za celý rok 2003 to bylo 7 463 120 osob. Meziroční nárůst za celé období roku 2004 tedy činil 29,9 %.

Historickým rekordem
Více než 9,69 milionu cestujících odbavených za jeden rok je absolutním historickým rekordem pražského letiště a odpovídá více než dvojnásobku počtu cestujících za celý rok 1999, kdy jím prošlo 4,82 milionu osob. Praha tak svými výkony dosahuje k vyšší kategorii světových letišť odbavujících více než 10 milionů pasažérů v průběhu jednoho roku. Nejsilnější provoz letiště zajišťovalo v červenci, srpnu a září 2004, kdy počet cestujících v každém měsíci přesáhl milion, a už 10. října byl odbaven větší počet pasažérů než za celý předchozí rok 2003. V prosinci překonalo letiště další rekord, když se počet cestujících odbavených od 1. ledna 2004 přehoupl poprvé v historii přes 9 milionů. Červenec a srpen byly i měsíce s počty pohybů letadel nad 14 000, nejvyššími v roce 2004.

Na podporu zimních dopravních aktivit
„Také odhad celoročních výsledků hospodaření za loňský rok je v relaci s růstem přepravních ukazatelů,“ řekl generální ředitel České správy letišť, s.p. a Letiště Praha-Ruzyně Ing. Martin Kačur. A dodal, že výsledky jsou pozitivně ovlivněny aktivním přístupem k obchodním partnerům, ve kterém bude ČSL pokračovat i nadále. „Například od ledna do března 2004 snížila ČSL přistávací poplatky na 145 korun za 1 tunu maximální vzletové hmotnosti letadla na podporu zimních dopravních aktivit. Na 100 Kč za 1 tunu maximální vzletové hmotnosti letadla jsme je pak snížili s platností od 1. listopadu 2004 do letošního 31. března. Díky tomu zaznamenává letiště nové projekty klasických i nízkonákladových aerolinií.“

Z Prahy do 112 destinací
V zimní sezoně letiště Praha nabízí spojení do 94 pravidelně létaných destinací. K nejoblíbenějším destinacím, kterými byly v roce 2004 Londýn/ Heathrow, Paříž/ Charles de Gaulle, Frankfurt, Amsterdam, Curych a Moskva, v letní sezoně přibudou další pravidelné destinace, jako například letiště v Bournemouthu, Doncasteru, Džidě, Kuvajtu, Monastiru, Rijádu a Bromma (Stockholm). Celkový počet míst, kam se bude moci z Prahy cestovat přímo, tak vzroste na 112. Začnou létat i noví dopravci, takže jejich počet dosáhne 54 provozujících pravidelnou osobní a 5 provozujících nákladní dopravu.

Na charterových letech 7,4 %
Zajímavé je, že růst pražského letiště je primárně ovlivňován rozvojem pravidelné dopravy. Zatímco pravidelné linky zaznamenaly 34% nárůst, tzv. charterové lety oproti roku 2003 vzrostly o 7,4 %. Pražské letiště na charterových letech odbavilo v červnu až září každý měsíc přes 200 tisíc pasažérů, což je ve srovnání s květnem dvojnásobek. Dokládá to, že letecká doprava kopíruje dovolenkové zvyklosti obyvatel České republiky a slouží jejich poptávce.

Transferoví cestující 9 – 10 %
„Růstový trend počtu transferových cestujících na pravidelných linkách, kteří Prahu využili jako přestupní bod, zůstává v průběhu jednotlivých měsíců i v meziročním srovnání stabilní a pohybuje se mezi 9 – 10 %. Pozitivní je růst podílu letadel příznivé hlukové kategorie a s vyšší kapacitou cestujících,“ řekl náměstek generálního ředitele ČSL pro úsek letištního provozu Ing. Petr Hloušek.

Pohyby letadel 25,2 %
Dvouciferný růst ve výši 33,5 % v meziročním prosincovém srovnání potvrdil další klíčový ukazatel, pohyby letadel na pražském letišti. Jeho hodnota v prosinci 2004 dosáhla 12 271 pohybů letadel, v roce 2003 za stejné období to bylo 9 191. Za dvanáct měsíců roku 2004 to bylo celkem 144 962 pohybů, zatímco za stejné období 2003 téměř 116 tisíc. To v meziročním srovnání znamená nárůst o 25,2 %.

Cargo 23,7 %
V případě přepraveného nákladu (zboží a pošty) dosáhl celkový meziroční nárůst v prosinci 23,7 %. Zatímco během dvanáctého měsíce 2004 bylo přepraveno téměř 5 224 tun nákladu, v roce 2003 ve stejném období přes 4 222 tun. V ročním objemu 2004 bylo přepraveno celkem 52 086 tun, což je oproti roku 2003 zvýšení o 5776 tun.

Životní prostředí
Vliv rostoucího provozu Letiště Praha – Ruzyně na životní prostředí ČSL monitoruje prostřednictvím systému monitorovacích míst a v okolí pražského letiště je jich instalováno 11. Letos ČSL plánuje přes 80 mil. korun vydat především na protihluková okna rodinných domů v okolních obcích. Současně připravuje výstavbu nové dráhy 06R/ 24L, která by měla dopady hluku ze startujících a přistávajících letadel na hustě obydlené oblasti Prahy 4, 5, 6 a 13 výrazně omezit. Výstavba by měla být zahájena v roce 2007 a dráha by mohla začít sloužit v roce 2009. Letecký provoz by odvedla nad oblasti, kde je osídlení o 95 % nižší. Peníze na realizaci protihlukových opatření získává ČSL z hlukových poplatků, které podle typu letadla a jeho hlukové certifikace činí 17 až 103 Kč na tunu. Veškeré tyto prostředky musí jít na investice do protihlukových opatření.

Výstavba Terminálu Sever 2
Stavební projekt EUropa (výstavba Terminálu Sever 2 v hodnotě 10 miliard korun) představuje realizaci šesti stavebních objektů, jejichž provoz bude jako celek zahájen v lednu roku 2006. Jejich hlavním posláním je rozšíření kapacity letiště a odbavování letů z a do zemí Evropské unie podle režimu stanoveného Schengenskými dohodami. Výkony letiště dokazují, že investice do projektu EUropa jsou vynakládány cíleně a efektivně. Praha je dnes nepochybně největším středoevropským leteckým uzlem v rámci nových členských zemí EU a branou do České republiky a příhraničních oblastí okolních zemí. Nový Terminál Sever 2 posouvá letiště Praha do další dimenze. Kromě dalšího nárůstu kapacity nad 10 milionů pasažérů ročně v 1. etapě (která se instalací technologií v následující fázi může zvýšit na 15 milionů osob) nabídne další rozšíření služeb pro cestující i subjekty působící v letištním areálu.

Spojovací objekt
byl ke dni tiskové konference (24. ledna 2005) dokončen z 58 %. Probíhá betonáž podlah, montáž sádrokartonových příček a rozvodů inženýrských sítí, strojovny vzduchotechniky a topení. Montují se travelátory a strojní časti výtahů. Provádějí se práce na zásobovacím tunelu.

Prst C
byl k 24. lednu 2005 dokončen z 59 %. Probíhá montáž rozvodů inženýrských sítí a montáž sádrokartonů. Umisťují se eskalátory a travelátory, montáž nástupních mostů bude zahájena v 1. čtvrtletí 2005. Projednává se možnost uvést Prst C do provozu už pro letní sezonu 2005. Tím by se zvýšil komfort cestujících, kteří by měli k dispozici 10 nových odletových čekáren s nástupními mosty.

Hlavní budova Terminálu Sever 2
byla k 24. lednu 2005 dokončena z 38 %. Vyzdívá se skelet, pracuje se na rozvodech inženýrských sítí. Práce na úpravách kotelny byly dokončeny a probíhá zkušební provoz. Vytápění stavby je lokální. Dokončeny byly i fasády. Provádí se práce na hlavních rozvodech v třídírně zavazadel.

Komunikace a estakáda
byly k 24. lednu 2005 dokončeny z 63 %. Probíhají práce na montáži zábradlí a dláždění chodníků pod estakádou, ze 60 % je hotova silnice za budovou Terminálu Sever 2 a brzy budou zahájeny práce na komunikacích v úrovni podlaží v příletové hale.

Zlepšení letištního provozu díky Terminálu Sever 2
Zvýšení počtu nástupních mostů o 10 v odbavovacím prstu C (celkem jich bude 27).
Možnost oddělení cestujících do a z destinací v rámci EU od ostatních mezinárodních letů.
Otevření nových konferenčních prostor uvnitř letiště, větších prostor pro speciální skupiny pasažérů, jako jsou například salonky pro business klientelu, pro cestující s dětmi, VIP, lékárna apod.
Vybavení tranzitního prostoru hotelovými pokoji.
Významně se zvýší počet obchodů a stravovacích kapacit ve veřejných i tranzitních prostorách terminálu.
Podstatně se rozšíří zázemí pro letecké společnosti a pro zaměstnance.
Anna Kovaříková





www.csl.cz

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001

AKTUÁLNÍ ČÍSLO
VŠUDYBYL 02/2020
02/2020 číst aktuální číslo