Menu

Letecký byznys jde nahoru, a to je moc dobře!

10. 07. 2004

Ing. Miroslav Kůla je od 1. července prezidentem letecké společnosti Travel Service. Pane prezidente, jaké bude vaše směřování?
Budu se snažit zachovat všechny výhody této vysoce flexibilní a dynamicky se rozvíjející společnosti, a k tomu přidat standardní procesy typické pro zavedené letecké společnosti, mezi něž se Travel Service zařadil. Jenom charterový provoz, který donedávna dělal, je nepotřeboval v plné míře. Dnes už to ale není pouze o charterovém provozu. Od 1. května je Travel Service pod obchodní značkou Smart Wings i v pravidelné dopravě. Navíc chystá zavedení dálkového stroje a jeho zařazení na dálkové tratě.

Tak jako mimo Česko donedávna téměř všude letecká doprava stagnovala, dnes, a o to více v Česku, u ní dochází ke zřetelnému oživení. Jako kdyby někdo zasadil koště a ono se okamžitě zazelenalo. Na tak úrodném poli se nyní letecká doprava nachází…
Ano, letecký byznys jde teď obrovsky nahoru, a to je moc dobře! Nicméně je to o sedmi tučných a sedmi hubených letech. S tou periodou to úplně neplatí, ale sinusovka funguje. Neustále je třeba myslet na to, že po letech tučných opět přijdou léta hubená, kdy se sinusovka otočí opačným směrem, a být na to připraven. Ono se hrozně dobře hospodaří, když je všeho dostatek, ale pokud se v této době vytvoří některé fixní náklady, s nimiž se v následujících obdobích nedá moc dělat, lze dopadnout jako Swissair nebo Sabena. Nejvíce je třeba dbát na oblast nákladů v době, kdy se zdá, že to vůbec není potřeba. Varuji před určitým nebezpečím z euforie, z toho, že se zdá, že i koště, když se zasadí, se zazelená, ale to nebude trvat věčně.

Česko je součástí Evropské unie a Travel Service, vzhledem k velikosti své flotily, toho využívá měrou vrchovatou.
Travel Service byl jednou ze společností, které se dařilo připravit se na vstup s předstihem. Měl své dceřiné společnosti v Maďarsku a ve Španělsku, čímž si vytvořil dobré předpoklady pro uplatnění na společném evropském trhu. Hodlá toho využívat v daleko větší míře, než by se dalo čekat.

Travel Service je v osobní přepravě pravděpodobně největším partnerem letišť v Ostravě a v Brně.
To je o tom, využít obchodní příležitost a nabídnout zákazníkovi službu, která se mu přiblíží co nejvíce. Proč by měl zákazník jezdit na letiště do Prahy, když stejná služba za ním může přijít do Brna nebo Ostravy? Pragmatický důvod. Vyplácí se to oběma stranám. Nicméně, na straně letišť je stále ještě prostor, aby více podporovala vytváření povědomí o tom, že existují, o svých službách, a přispěla tak k rozvoji létání právě z nich. A služby nabízela za rozumné ceny.

Ano, rozvoj létání z/do Brna či Ostravy apod. je i o byznysu daných letišť coby podnikatelských subjektů a možná i o prostoru pro další dopravce. Už proto, že Evropská unie by měla být v neposlední řadě o regionální integraci.
Obecně bych nepovažoval za důležité, je-li zde prostor pro další dopravce, ale jestli je tady prostor pro napojování dalších destinací. Pak je úplně jedno, jestli je napojí existující dopravci nebo noví. Co se týče dopravců, jsem přesvědčen, že se letecký svět bude vyvíjet směrem ke snižování jejich počtu. Bude docházet ke spojování a zánikům leteckých společností v daleko větší míře, než stačí vznikat dopravci noví. I „low cost business“ projde po obou amplitudách sinusovky. Teď jde dobře. Počet nízkonákladových dopravců stále ještě roste. Ale to nepůjde donekonečna. Vůbec bych nevylučoval, že i v této oblasti začnou vznikat něco jako aliance leteckých dopravců a kooperace, které budou připomínat „code shareovou“ spolupráci tradičních leteckých dopravců. Zkušenosti z oblasti pravidelné dopravy jsou v řadě svých aspektů využitelné i v oblasti „low cost“ .





www.travelservice.aero



www.smartwings.net

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001

Česká chuťovka