Menu

Konference Destinační management a zvýšení prodejnosti regionu

09. 05. 2004

Za přítomnosti zahraničních expertů
Pod záštitou hejtmana Moravskoslezského kraje Ing. Evžena Tošenovského se v Ostravě 15. – 16. dubna za účasti expertů z Irska, Polska a Velké Británie v Kongresovém centru na výstavišti Černá louka odehrálo 3. setkání odborníků a profesionálů cestovního ruchu z celé České republiky – konference „Destinační management a zvýšení prodejnosti regionu“ s podtitulem „Cestovní ruch – významný nástroj prosperity turistického regionu Severní Morava a Slezsko“. Prezentovalo se zde na čtyřicet subjektů zastupujících veřejnou sféru od úrovně ministerstva přes státem zřízenou agenturu, obchodní konzuláty až po municipality a sféru soukromou. Od celostátních přes místní sdružení až po jednotlivé podnikatele.

Zahájil Evžen Tošenovský
Konference odrážela narůstající pozitivní vnímání odvětví cestovního ruchu a uvědomění si nutnosti spolupráce dotčených subjektů v regionech. Organizačním garantem byl již tradičně Moravskoslezský kraj, hostitelem Ostravské výstavy, a.s. Odborným garantem společnost Enterprise plc, s. r. o., která v regionu „Severní Morava Slezsko“ zastává roli společnosti destinačního managementu – „Destinační Management Moravsko Slezský“ (DMMS). Konferenci zahájil hejtman Moravskoslezského kraje Ing. Evžen Tošenovský. Potvrdil, že Moravskoslezský kraj bere hospodářské odvětví cestovního ruchu velmi vážně a že v něm z pohledu využití potenciálu kraje spatřuje výrazný příslib pro budoucnost ekonomiky a zaměstnanosti. Nutnost chápání cestovního ruchu jako priority na národní úrovni potvrdil první náměstek ministra pro místní rozvoj Mgr. Ivo Hartmann, MBA. V čestném zahajovacím předsednictvu s nimi zasedli obchodní konzul Konzulátu Polské republiky v Ostravě Piotr Czosnyka a obchodní konzul České republiky v Katovicích Milan Peprník. Struktura zahraničních návštěvníků Moravskoslezského kraje se totiž liší od celorepublikové. Na rozdíl od Němců a Britů, kteří vévodí celostátním statistikám, jsou v Moravskoslezském kraji na prvním místě Poláci, na druhém Slováci a na třetím Němci.

Odkud a kam směřuješ cestovní ruchu?
Dvoudenní jednání probíhalo v pěti základních blocích. První blok „Odkud a kam směřuješ cestovní ruchu?“ nabídl ohlédnutí Ing. Hany Fojtáchové z CzechTourism za vývojem cestovního ruchu v České republice v posledních deseti letech. Tamara Jedruszakova z Polske Organizacji Turystyczne na zajímavých příkladech přiblížila situaci v aktivní turistice v Polsku. Velkou pozornost si právem zasloužila prezentace Ing. Petra Kratochvíla z CzechTourism „Strategie propagace České republiky 2004 – 2010“. „Trendy v cestovním ruchu a postavení České republiky ve světě“ v podání irského experta Seana Browna, nastínily cesty, kam by se mělo zaměřit snažení tisíců zainteresovaných subjektů při rozvoji domácího a příjezdového cestovního ruchu. Blok byl provázen živou diskusí, hodnotící současnou roli regionu „Severní Morava a Slezsko“ ve strategii propagace.

Co děláme pro cestovní ruch?
Druhý blok „Co děláme pro cestovní ruch?“ na příkladech demonstroval, že se u nás různé subjekty dokáží domluvit na společných akcích. Blok se odehrával ve společné režii pořadatelů konference a Asociace turistických informačních center. Moderátorkou byla ředitelka Městského informačního centra v Ostravě Dr. Dagmar Kremzerová. Na tento blok pak „Asociace turistických informačních center České republiky“ navázala vlastním programem – členským fórem.
O tom, jaké kroky pro rozvoj cestovního ruchu činí Ministerstvo pro místní rozvoj České republiky, informovali jeho představitelé Ing. Markéta Zajícová, Ing. Martina Dohnálková a Ing. Jiří Kubiš. Referovali o „Státním programu podpory cestovního ruchu pro rok 2004“ a o stavu příprav „Společného regionálního operačního programu“, zejména o jeho „prioritě 4 – Cestovní ruch“. Veronika Váňová z CzechTourism informovala o tom, jaké kroky pro podporu cestovního ruchu činí a v následujícím období hodlá činit CzechTourism. Zajímavá, a to nejen pro místní, ale pro srovnání se situací v jiných krajích, byla prezentace Ing. Petry Papouškové z odboru regionálního rozvoje Moravskoslezského kraje, zaměřená na grantové programy Moravskoslezského kraje v letech 2003 a 2004. Po prezentacích zástupců institucí z veřejné sféry přišli ke slovu představitelé profesních a podnikatelských sdružení. Za „Svaz obchodu a cestovního ruchu České republiky“ vystoupila jeho prezidentka Ing. Helena Pískovská. Činnost a roli „Asociace turistických informačních center ČR“ přestavil její prezident Miroslav Foltýn. Podnikatelské uskupení „Beskydhost“ (sdružení místních podnikatelů zejména z oblasti ubytovacích služeb v Beskydách) představil jeho předseda Aleš Dočkal. Informoval i o jedné z prvních společných akcí tohoto sdružení, zajištění skibusu Ostravice – Bílá pro sezonu 2003/2004. Kromě podnikatelských subjektů z Beskydhostu jí pomohly na svět i některé obce a „Destinační Management Moravsko Slezský“. Blok byl završen prezentací Anette Dopciuch, zástupkyní maršálkovského úřadu, která představila rozvoj cyklostezek v Podkarpatském vojvodství.

Jak zvyšuješ prodejnost regionu, destinační managemente?
Následující blok „Jak zvyšuješ prodejnost regionu, destinační managemente?“ byl již zcela zaměřen na hlavní téma. V jeho úvodu Sean Brown hovořil o zahraničních zkušenostech z oblasti řízení turistických destinací. Jeho poznatky z rodného Irska byly zpestřením programu i zdrojem inspirace. Neméně motivující bylo vystoupení Dominica de Prochnow z Velké Británie ze společnosti Enterprise plc. Představil organizaci rozvojových aktivit na ostrově Montserrat v situaci, kdy byla tamní ekonomika zničena výbuchem vulkánu a celý sektor cestovního ruchu začínal od nuly. Za Destinační společnost Sokolovsko, o.p.s. se zkušenostmi z rozjezdu činnosti vystoupil RNDr. Miroslav Vidlák. Za Jihočeskou centrálu cestovního ruchu Jitka Fatková. Za českokrumlovský destinační management – Českokrumlovský rozvojový fond, s. r. o. Libuše Smolíková a za „Destinační management Libereckého kraje“ Ing. Jana Kubinová. Blok zakončila prezentace aktivit „Destinačního Managementu Moravko Slezského“. Jasnou strategii regionu a destinačního managementu v něm poutavě a strukturovaně představil Ing. Vladimír Vavrečka, CSc. Shrnutí prvního dne provedl náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Ing. Josef Jalůvka. Ocenil přednášející, pozval účastníky na druhý den konference a na večerní program. Ten se odehrával ve Stodolní ulici, jež je významnou atraktivitu cestovního ruchu třetího největšího města republiky -Ostravy.

Produkty a produktové balíčky turistického regionu „Severní Morava a Slezsko“
Druhý den se nesl v duchu produktů a produktových balíčků, kterými by chtěl region „Severní Morava a Slezsko“ přilákat domácí i zahraniční turisty. Zároveň byly představeny i rozvojové projekty. V úvodu bloku „Produkty a produktové balíčky turistického regionu Severní Morava a Slezsko“ marketingová manažerka DMMS Mgr. Blanka Smékalová prezentovala koncepci přípravy produktů a produktových balíčků. Aktuální nabídku regionu zahájil produkt určený pro cykloturisty. „Beskydytour“, propojující zejména služby ubytovatelů se sítí cyklotras, představil Petr Kolčárek z „Beskydského informačního centra“. Připravovaný produktový balíček pro milovníky zimních sportů „Lyžování jak má být – Beskydy 2005“ Miroslav Konvičný ze Sepetná v.o.s. Neméně zajímavý produkt s poutavým názvem „Rozhled z radniční věže a procházka Šumperkem ze 13. do 21. století“ uvedla Bc. Lenka Kadlecová z Regionálního a městského informačního centra v Šumperku. Dobrou spolupráci s „Destinačním Managementem Moravsko Slezským“ pochválil i Ing. Jindřich Galatík z Lázní Karlova Studánka, který mj. představil rozvojový záměr „Lázně tisíce a jedné noci“. Starosta Bohušova Robert Schaffartzik informoval o produktových balíčcích Osoblažska vázaných na atraktivní úzkorozchodnou železnici s parní trakcí. Příkladem úspěšné spolupráce veřejného i soukromého sektoru byl „Kongresový balíček Opavska“, který představil oblastní manažer DMMS Ing. Michal Sládek. Velmi poutavá a inspirativní byla prezentace oživení Slezskoostravského hradu v podání předsedy představenstva a ředitele Ostravských výstav, a. s. Karla Burdy. Kateřina Kotasová z Hornického muzea OKD představila nabídku víceúčelového zábavního centra a lanového centra Landek. Prezentaci produktů uzavřel zejména pro cykloturistiku připravenou Mezinárodní Greenways Krakov – Morava – Vídeň Ing. Oldřich Usvald.

Rozvojové projekty cestovního ruchu v turistickém regionu Severní Morava a Slezsko
Poslední blok „Realizované a připravované rozvojové projekty cestovního ruchu v turistickém regionu Severní Morava a Slezsko“ představil některé projekty, které mají dotvářet potenciál nabídky cestovního ruchu regionu do atraktivnější podoby. V bloku moderovaném Ing. Michalem Blaškem z DMMS patřily k nejzajímavějším investičně náročné projekty. Jednalo se zejména o projekt firmy Abatec Ostrava s. r. o., jehož výstupem bude ve střední Evropě jedinečné miniměstečko, nazvané „MiniUni“, představující architektonické skvosty Evropy v „Areálu volného času“ v centru Ostravy. Pro cestovní ruch v regionu „Severní Morava a Slezsko“ by mohl být velmi přínosným i projekt regenerace v minulosti známých lázní Jánské Koupele, jehož realizaci na sebe vzala společnost Baneba, s. r. o. Lákavě zněly i další záměry. Ať již z oblasti opakované realizace marketingových šetření v turistickém regionu, projekt informačního a rezervačního systému regionu či projekt zaměřený na využití přírodních a kulturních atraktivit moravského Kravařska.

Josef Jalůvka na závěr
Na závěr konference náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Ing. Josef Jalůvka, stejně jako na následné tiskové konferenci, zdůraznil potřebu komunikace všech aktérů průmyslu cestovního ruchu v regionu a jejich spolupráci při zvyšování prodejnosti regionu jak na domácích, tak na zahraničních trzích. Průběh konference, jíž se zúčastnilo na tři sta odborníků, podnikatelů a představitelů veřejného sektoru, potvrdil, že turistický region „Severní Morava a Slezsko“ je regionem kontrastů a příležitostí. V době, kdy se v Ostravě v téměř dvacetistupňových teplotách zaplnilo výstaviště Černá louka i Kongresové centrum účastníky konference, vystavovateli a návštěvníky výstav „Domov“, „Dovolená“, „Region“, „Květy na Černé louce“ a „Myslivost“, leželo na Pradědu stále ještě půldruhého metru sněhu. V době, kdy podstatnou část regionu „Severní Morava a Slezsko“ trápí problémy s transformací těžkého průmyslu, by ten samý region mohl být řadě ostatních vzorem ve spolupráci řady subjektů a v propracovanosti rodícího se systému řízení cestovního ruchu. K nejúspěšnějším zřejmě bude region „Severní Morava a Slezsko“ patřit i při inventarizaci naplňování své marketingové strategie rozvoje cestovního ruchu.





www.kr-moravskoslezsky.cz



www.irp.cz

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001