Menu

Kolik muziky za málo státních peněz?

24. 04. 2005

Březnový Klubový den
Asociace cestovních kanceláří ČR se konal v útulném pražském podskalském restaurantu „U dobré myšlenky“ – a dobrých myšlenek, lépe řečeno nápadů, je třeba jako soli. Hlavním tématem totiž byla kvadratura kruhu. Tentokrát v modifikaci, jak to udělat, aby prezentace Česka na zahraničních veletrzích cestovního ruchu nevypadala jako chudá příbuzná, přestože musí vystačit s chudým rozpočtem. Vedení CzechTourism na základě dosavadních zkušeností usoudilo, že někdy méně je více a že není příliš efektivní mít přehlédnutelný ministánek na mnoha veletrzích, ale spíše důstojnou a nepřehlédnutelnou expozici na vybraných akcích (asi tak patnácti). To pak doplnit o případnou „udržovací“ účast na trzích, kde má Česká republika zájem zůstat v povědomí, a s masivnější propagací začít v budoucnu.

Ke cti vedení CzechTourism
budiž řečeno, že kandidáty pro „výběrové řízení“ na patnáct důstojně obeslaných veletrhů nechce jmenovat samo, ale obrátilo se na podnikatelská sdružení s žádostí o tipy. A protože co subjekt, to specifický názor, resp. zájem, rozhodla se Asociace cestovních kanceláří k nejdemokratič­tějšímu procesu: veletrhy vytipovat na Klubovém dni, kde se mohli vyslovit všichni zájemci. Jak se dalo čekat, prvním tématem debaty nebylo, co vybrat a co vynechat, ale politika podpory účasti na veletrzích jako taková. A sice, co by bylo třeba, aby na veletrzích cestovního ruchu nebyla jen státní účast doplněná maximálně o národního dopravce, ale aby se mohli účastnit i podnikatelé tak, jak je to v zahraničí zvykem, a tedy i očekáváno.

Marže cestovních kanceláří
a agentur v Česku rozhodně nedosahují té výše, aby si jejich vlastníci mohli dovolit investovat do účasti na veletrzích vysoké částky. S ohledem na význam cestovního ruchu pro hospodářství země (obzvláště jeho příznivého dopadu na regionální rozvoj a zaměstnanost) se logicky očekává, že stát tuto branži náležitě podpoří. Proč tedy je podpora účasti na veletrzích cestovního ruchu podstatně slabší než ve zbožové oblasti? Proč může Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR dotovat účast malých a středních podnikatelů částkami do sta tisíc korun na subjekt a akci na stovce veletrhů ročně, a CzechTourism hovoří o patnácti veletrzích, přičemž podpora je řešena jinak a je ve svém důsledku rozhodně mnohem menší?

Ing. Rostislav Vondruška,
ředitel CzechTourism, tyto výtky mohl vzít jen na vědomí a slíbil, že předloženými argumenty podpoří své žádosti o odpovídající rozpočet. Vzhledem k probíhající vládní krizi ale bylo všem jasné, že vládní kruhy mají teď jiné starosti, avšak přihlášky na veletrhy se musí podávat včas. Systém, kdy podnikatel platí metry své výstavní plochy a příspěvek státu spočívá v hrazení zázemí včetně cateringu, ať ho podnikatel chce využívat nebo ne, CzechTourism měnit nehodlá, i když námitky podnikatelů ohledně cen zazněly nepřeslechnutelně. A tak se rozhořela konstruktivní debata, která teritoria jsou nosná, z kterých je naděje na lukrativní klientelu a odkud naopak chodí spíš pěšáci.

Patnáctka nosných veletrhů
se nakonec společně vytipovala. S ujištěním, že pokud některá kancelář hodlá reprezentovat Česko na jiném veletrhu, kterého se CzechTourism neúčastní, nedostane sice žádnou finanční pomoc, ale může dostat podporu formou poskytnutí propagačních materiálů a tam, kde má CzechTourism své zahraniční zastoupení, i organizační pomoc. Letitý požadavek, aby Česká republika a hlavní město Praha vystavovaly společně, již sice nenaráží na animozity, ale zase na to, že Praha má svůj vlastní reprezentativní stánek, tentokrát na téma Mozart, který rozhodně bude uplatňovat všude, kde je to účelné. Takže expozice budou rozhodně samostatné, ale doufejme, že alespoň vedle sebe. Další debaty již probíhaly v saloncích s občerstvením, kde personál restaurantu předváděl, že nejsme jen U dobré myšlenky, ale i u dobrého hostitele.
Marie Mráčková





www.ackcr.cz

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001