Menu

Kam bude směřovat ESO travel

20. 12. 2010

Martina Cikánová

Být oceněna mezi předními ženami této země v přítomnosti prezidenta republiky, svého manžela a dalších osobností, je nesmírně povznášející. Vyhlášení „Lady Pro“ beru jako další uznání výsledků práce cestovní kanceláře ESO travel, která je, vedle našich dcer, mým třetím dítětem. Ráda bych proto poděkovala prezidentu České republiky Václavu Klausovi za jeho gratulaci, expremiérovi Janu Fischerovi, který mi ocenění předával, a v neposlední řadě organizátorům ankety „Českých 100 nejlepších“ v čele s prezidentem společnosti Comenius Karlem Muzikářem.

Na Pražském hradě se 26. listopadu 2010 na vyhlašování „Českých 100 nejlepších“ potkáváme s místopředsedkyní představenstva akciové společnosti ESO travel a.s. Martinou Cikánovou, jež právě převzala prestižní ocenění „Lady Pro“, a předsedou představenstva této akciové společnosti Ing. Tomášem Cikánem záhy poté, co také jejich cestovní kancelář ve Španělském sále získala ocenění v kategorii cestovní ruch.
Blahopřeji, Martino a Tomáši. Takže rovněž letos mezi stovkou nejlepších českých firem.
ESO travel, coby letitý specialista na dálkové exotické destinace, je již několik let na pomyslném trůnu českých organizátorů zájezdů této oborové kategorie. Nabízíme 126 zemí všech šesti kontinentů, tedy včetně Antarktidy. Tržby cestovní kanceláře ESO travel dalece převyšují součet tržeb v pořadí druhé až šesté, na exotické zájezdy specializované konkurence. Vzhledem k tomu, že v posledních dvou letech naše akciová společnost využila tzv. krize k posilování a růstu, podařilo se nám také rozšířit řady top managementu o další renomované odborníky. Např. o někdejšího generálního ředitele cestovní kanceláře Alexandria JUDr. Zdeňka Marka. Tým na Asii o Matěje Míku, který se svým otcem vedl specializovanou kancelář na jihovýchodní Asii, kde strávil víc než pět let, a o mnohé další osobnosti.

Kam bude ESO travel směřovat rokem 2011?
No to je archaická vazba: „směřovat rokem“… Naše podnikatelské záměry bychom rozčlenili do čtyř oblastí. Tou nejzákladnější jsou poznávací okruhy do mimoevropských zemí organizované pro skupinovou klientelu. Druhou jsou charterové destinace a pobytové zájezdy, kdy o této zimě 2010/2011 létáme celkově do devíti destinací v Karibiku, Indickém oceánu a jihovýchodní Asii. Třetí oblastí jsou individuální pobytové zájezdy na pravidelných linkách pro vyšší příjmovou skupinu klientů, a tou čtvrtou incentivní turistika. Vzhledem k tomu, že v Česku dochází k hospodářskému oživení, rozhodli jsme se v rámci Oddělení incentivní turistiky a VIP individuální klientely zákazníkům nabídnout ještě vyšší přidanou hodnotu, než tomu bylo doposud. To je sféra, na niž se nejvíc zaměřujeme. Ostatně i to, že se dnes potkáváme ve Španělském sále Pražského hradu při této slavnostní příležitosti, napovídá, že je to správná orientace. Mj. potvrzuje, že ESO travel není vnímána jako průměrná cestovní kancelář. Víc a více se přesvědčujeme, že právě individuální servis s vysokou přidanou hodnotou navozuje dlouhodobé vztahy mezi klienty a cestovní kanceláří, a tím ti odpovídáme na tvou otázku, kam zejména budeme směřovat rokem 2011.

Pryč je doba, kdy VIP zákazníci chodili za cestovními kancelářemi.
Bezesporu. Dnes je musíme aktivně vyhledávat, avšak oslovování podřizovat tomu, abychom ctili jejich soukromí a individuality. Následně pak analyzovat jejich potřeby, diskutovat s nimi a vytvářet produkt jim šitý na míru. V tom vidím budoucnost akciové společnosti ESO travel. Oddělení incentivní turistiky a VIP individuální klientely mělo původně sloužit pro úzký okruh zákazníků. Již sedmým rokem se tak např. staráme o rodinu Karla Gotta. Toto oddělení vypracovává konkrétní nabídky. Jeho manažeři dojíždí za zákazníky. Schůzky se většinou odehrávají v business centrech, v rámci pracovních obědů apod. Jsme moc rádi, že jsme toto zavedli, protože dříve se stávalo, že klient prostřednictvím sekretářky či asistentky objednal zájezd, kdy takovýto prostředník občas netušil, kam svého šéfa posílá. A tak např. hrozilo i to, že by majitel významné společnosti, který chtěl relaxovat na malém romantickém ostrůvku v bungalovu na pláži, byl odvezen na Havajské ostrovy, protože jeho asistence dobře zněly názvy Waikiki Beach a Honolulu. V opačném případě naopak aktivní klient, který chce poznávat, nemůže být odvezen na Maledivy či jiný malý ostrůvek. Základem proto je, podrobný rozhovor vést přímo s cestovatelem. Zájezdy v kategorii, ve které se pohybuje ESO travel, se nedají prodávat jako housky na krámě. Děláme pouhopouhých dvacet tisíc klientů ročně. Tedy nemáme ani deset procent zákazníků, co každá z obou největších cestovních kanceláří (Čedok a EXIM tours, pozn. redakce). Avšak v našem produktovém oddělení pracuje pětadvacet produktových manažerů, což je s těmito dvěma největšími českými touroperátory srovnatelné. Zkrátka v ESO travel držíme stejný počet specializovaných profesionálů na ani ne desetinový počet klientů. A to přináší výsledky! Jak víš, poslední dva roky výjezdový cestovní ruch propadl o téměř 20 %, a přesto ESO travel po oba roky rostl. Sice poprvé v historii ne dvojciferným číslem, ale v jednotkách procent ano.

Jakou destinaci vaše VIP klientela považuje za nejkrásnější?
Věříme, že svoji vlast, tedy ve většině případů Českou republiku. Ale ESO travel se specializuje na exotiku. Nabízíme od pobytů, poznávacích okruhů, zajištění služebních cest, individuální dovolené pro top manažery až po velké incentivní akce. Pomyslnou maturitu jsme absolvovali v loňském roce, kdy jsme v rámci incentivního programu vyvezli na konferenci do Karibiku naráz čtyři sta šedesát klientů. Bylo to dvěma leteckými speciály v kombinaci s linkovými spoji. Vedení firmy jsme na místo dopravili privat jetem. Tato klientská společnost pak s námi uzavřela rámcovou spolupráci na další tři roky. Většina VIP zákazníků ESO travel již obletěla celou planetu. Navštívila pět kontinentů, někteří i šestý – Antarktidu, a do daných exotických destinací v podstatě opakovaně absolvují další zájezdy. Pokud bychom měli analyzovat, co považují za nejkrásnější? Pak neexistuje takový zákazník, který by neprohlásil, že největším cestovatelským zážitkem jeho života byla návštěva Francouzské Polynésie. Je to naprosto úchvatné místo. Skvost naší planety! Má však podstatný problém: obrovskou přepravní vzdálenost. I při volbě nejlepšího spojení – linky Air France: Praha – Paříž – Los Angeles – Papeete, jim přeprava z domova do hotelu trvá minimálně 30 hodin. To většinu klientů odradí. VIP zákazníci sice chtějí takovéto ráje, ale přitom co nejkratší dobu letu. Jako alternativu navrhujeme Maledivy, které jsou z Vídně pouhých 8,5 hodiny letu. Samozřejmě nabízíme i další relativně blízké perly, např. v Indickém oceánu velice populární Seychely, Mauritius nebo Zanzibar. Bohužel, celá Oceánie, kterou považujeme za nejkrásnější část naší planety, je velmi vzdálená. A tak ostrovy jakou jsou Palau, Fidži, Mikronésie, Cookovy ostrovy či Vanuatu na větší příliv Čechů stále čekají.



Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001

AKTUÁLNÍ ČÍSLO
VŠUDYBYL 02/2020
02/2020 číst aktuální číslo