Menu

Disciplína, ohleduplnost, pokora

26. 02. 2005

S viceprezidentem Českých aerolinií pro obchod a marketing panem Bohuslavem Šantrůčkem jsem na stránkách Všudybylu rozprávěl naposledy v době, když byl zástupcem Českých aerolinií ve Velké Británii. Jeho londýnské zastoupení vždy generovalo největší inkaso ze všech poboček ČSA. Proto jsem náš dnešní rozhovor začal konstatováním, že když je někdo hodně dobrý, bývá po zásluze potrestán, čili: „Sbohem, Londýne!“
Pane doktore, já vás zklamu. Teď dělám přesně to, co jsem si přál dělat a jsem úplně nadšený. Mám stále dobrou náladu. Stále se usmívám a ještě mne nic nevytočilo tak, abych začal svého odchodu z Londýna litovat. A že se mi tam líbilo! Byla to velice zajímavá práce na jednom z nejtěžších trhů světa. Pokud pan předseda představenstva Českých aerolinií ode mne něco chce a očekává, je to to, abych mu Londýn překlopil do Prahy.

Jak se k tomu hodláte dobrat? Už proto, že ČSA reprezentují zhruba polovinu vytížení neuvěřitelně dynamicky se rozvíjejícího mezinárodního letiště Praha-Ruzyně. A vůbec, určitě na tom nejsou zle…
Ze své mise v UK jsem si přivezl tři body v oblasti personálně psychologické. Jsou to disciplína, ohleduplnost a pokora. Tři elementy, které bych chtěl uplatnit jako základní stavební kameny své práce i zde v České republice a zavést je do mezilidských vztahů na svěřeném úseku. Dříve než odbornost si musíme vyčistit kulturu vlastního vystupování, jednání a komunikace. A protože jsme prozákaznickou firmou, bude se nám pak daleko lépe rozumět požadavkům klientů a metodám konkurence, a že je tady setsakramentská!

Konkurence je opravdu čím dál větší, ale to i díky Českým aeroliniím.
Nedávno skončená mezinárodní konference o letecké přepravě už přímo specifikovala třetinu tzv. klasických leteckých dopravců, kteří budou v této obrovské konkurenci těžko přežívat a kterým se předvídá zánik do dvou let. Českých aerolinií se tato prognóza netýká. Nebyly mezi jmenovanými. Přesto si dovolím tvrdit, že zdaleka nemáme vyhráno. Vzpomeneme-li mé oblíbené UK, jenom odtud do Prahy a Brna létá sedm leteckých společností, z toho pět nízkonákladových. Ze samotného Londýna je to sedmnáct letů denně. Když si uvědomíme, že před dvaceti lety ČSA létaly do Londýna třikrát týdně a dnes celé UK dělá třiadevadesát letů týdně, vidíme obrovský rozvoj, který nastal po roce 1989 a následně pak po vstupu České republiky do Evropské unie a po vstupu ČSA do SkyTeamu, který České aerolinie udržuje na dobré cestě.

V onom předchozím rozhovoru zveřejněném ve třetím vydání Všudybylu 2001 jste konstatoval, jak Britové najust British Airways létají s ČSA …
S British Airways létá určitá kategorie klientely, a to je bohužel ta nejlépe platící – byznys cestující z nadnárodních společností. Ty si British Airways umí ohlídat. Jejich komunikace s agenturami specializovanými na tuto klientelu je úžasná. Mají perfektně vypracované „frequent flyer“ programy, incentivní smlouvy apod. Naproti tomu ČSA mají velmi dobrou pověst u klientely turistické. České aerolinie stále drží velmi vysoký standard v jídle, mají laskavý, usměvavý a pohotový palubní personál, nabízí dostatečné množství kil zavazadel… Vždy jsme se chovali slušně ke všem typům agentur. U nich, na tomto obtížném trhu, mají ČSA velmi dobrou pozici. Jestliže máme pět set padesát kontraktů s britskými agenturami, svědčí to o dobré komunikaci a jejich pozitivnímu směřování ke spolupráci s ČSA.

Co charterový provoz?
ČSA v roce 2004 zahájily zcela novou etapu v oblasti charterové dopravy. Jako první český dopravce nasadily na charterové linky dálkové letadlo Airbus A310, což umožnilo získat nové zákazníky z řad cestovních kanceláří. Velmi zajímavý kontrakt uzavřely ČSA s velkou cestovní kanceláří EXIM tours, která zdárně využívá našich kapacit, a to i do nových destinací v Jižní a Latinské Americe. Ambice charterové přepravy na rok 2005 jsou veliké. Budeme ji provozovat i dvěma novými Airbusy 321 a třemi velkými Boeingy. Kromě tradičních dovolenkových destinací, jako jsou Španělsko, Egypt, Itálie, Řecko, to je i velmi atraktivní Kuba, Venezuela a Brazílie.

Bude v oblasti prodeje dopravních cenin elektronická letenka následovat rezervaci po internetu i u ČSA?
Pravda, do elektronického obchodování dnes patří celá škála produktů od webové stránky, kterou se letecká společnost prezentuje, po internetové zaknihování až po vámi zmiňovanou tzv. elektronickou letenku. Tzn., že v tomto případě pasažér nebude potřebovat letenku, ale přijde k odbavení jenom s pasem nebo jiným rovnocenným identifikačním dokladem, na jehož základě bude odbaven. Přichází doba, že se na letištích začnou budovat kiosky, kam vložíte svoji ID kartu nebo pas se strojově čitelným kódem a budete odbaven automaticky. Tady musíme mílovými kroky dohánět nejvyspělejší aerolinie, jako jsou zejména British Airways, americké letecké společnosti, Air France, u nichž se podíl elektronického obchodování pohybuje v řádu desítek procent, kdežto u nás v jednotkách. Je to samozřejmě o úspoře nákladů, o novém produktu, který aeroliniím pomáhá zůstat vysoce konkurenčními. České aerolinie mají na rok 2005 velice ambiciózní plán a jedním z mých prioritních úkolů, které jsem dostal při nástupu do funkce, je, abych zintenzivnil a akceleroval všechny aktivity ČSA spojené s elektronickým obchodováním.

Zmínil jste jednu z leteckých společností, která si umí doma dobře ošetřit byznys klientelu na tom v tomto ohledu na domácím trhu ČSA?
Jisté rezervy máme. Budeme proto hledat všechny zdroje možné spolupráce, a to především prostřednictvím cestovních agentur a kanceláří, jež budou stále hrát prioritní roli v rozvoji Českých aerolinií. Chceme jít i cestou nových produktů. Rádi bychom využili další zdroje motivace pro tzv. lépe platící klientelu v oblasti „malého podnikání“, u níž bychom se chtěli stát vyhledávanými partnery firemním zákazníkům, kteří nemusí letět zrovna byznys třídou, ale potřebují mít flexibilní letenku s určitou redukcí restrikcí s ekonomicky dobrou cenou. Věřím, že tento segment přepravy bude vítaným novým produktem na linkách ČSA zejména do západní Evropy. Už proto, že jsme stoprocentně přesvědčeni, že po vstupu do Evropské unie poroste investiční politika ať už do České republiky, nebo od nás do zahraničí.

Mají ČSA ambici rozšířit své lety do hodně vzdálených bodů?
Mají, a dovolím si zde trochu věštit. Takovými body bych si uměl představit destinace v Japonsku a Číně. Samozřejmě, že k tomu potřebují jiná letadla, protože Airbus 310 tam bez mezipřistání nedoletí a mezipřistání jsou velmi, velmi drahá. Už jenom olympijské hry 2008 v Číně jsou obrovskou motivací. Na druhé straně je radno využít velikého zájmu Japonců o turistiku ve střední Evropě. Region střední Evropa a jeho turisticky atraktivní body jsou z Prahy snadno dosažitelné. S cestovními kancelářemi by šlo vypracovat zajímavé projekty. Možná by stálo za úvahu začít formou dálkových charterových letů a postupně je překlápět do pravidelného provozu.





www.csa.cz

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001

AKTUÁLNÍ ČÍSLO
VŠUDYBYL 02/2020
02/2020 číst aktuální číslo