Menu

EuroAgentur Praha byla založena v roce 1990 a patří k nejstabilněji se rozvíjejícím podnikatelským subjektům cestovního ruchu v České republice. Provozuje jeden z největších hotelových řetězců a síť gastronomických zařízení. Jako caterer zajišťuje i ty nejprestižnější akce na Pražském hradě. Její incomingové oddělení zajišťuje ubytování, stravování, okružní jízdy, pronájem vozidel a další služby. Kongresové oddělení vedle organizace kongresů a konferencí realizuje i incentivní a firemní akce. Coby zaměstnavatel EuroAgentur Praha vytvořila více než čtyři sta pracovních míst. Je nositelem osvědčení za kvalitu Czech Made, které jí, jako jedinému subjektu v oblasti služeb cestovního ruchu, bylo Sdružením pro cenu České republiky za jakost uděleno již počtvrté. Je členem Národní federace hotelů a restaurací ČR, od níž v roce 2003 (tehdy do České republiky přivezla na 240 tisíc klientů) obdržela prestižní cenu za vytváření dobré pověsti českého hotelového průmyslu. Zároveň je členem Hospodářské komory ČR a registrovaným členem Fondu podpory exportérů PHARE, nositelem grantu PHARE za organizaci, účast a prezentaci České republiky v zahraničí. V roce 2002 se EuroAgentur Praha stala členem Slovensko-české obchodní komory a Americké obchodní komory. Je členem ACK ČR (Asociace cestovních kanceláří České republiky), členem ASTA (American Society of Travel Agents), RDA (Internationaler Bustouristik Verband e.V). Pravidelně se účastní mezinárodních veletrhů cestovního ruchu v Moskvě, Petrohradu, Utrechtu, Oslo, Dublinu, Kodani, Berlíně, Paříži, Miláně, Goteborgu, Budapešti, Londýně, Kolíně nad Rýnem, Curychu, Poznani, čínském Kunmingu, Šanghaji aj.

Aby tahle republika měla co nejvíc

26. 02. 2005


Začátkem února jsem v novém reprezentativním sídle firmy EuroAgentur Praha, které vzniklo adaptací zdevastovaného (téměř ruiny) památkově chráněného objektu starého mlýna na Botiči na adrese: K Horkám 16/23, v Praze 10-Hostivaři navštívil majitele firmy EuroAgentur Praha pana Viliama Siveka, mj. proto, že jeho firma otevírá dva nové hotely v centru Prahy a od počátku března provozuje lázeňský hotel Jesenius, Esplanade a aparthotel Labužník v Karlových Varech.
Ano. Teď v březnu to bude čtyřhvězdičkový hotel Rokoko na Václavském náměstí. Jsem přesvědčen, že bude naším nejkrásnějším a nejvyhledávanějším hotelem. Zároveň pracujeme na rekonstrukci hotelu na okraji areálu Pražského hradu. Bude se jmenovat Bellevue – Na vyhlídce. Co se týče gastronomických středisek, v polovině února jsme v Praze na náměstí Republiky otevřeli krásnou kavárnu Bon Cafe a v březnu otevřeme kavárnu Rococo v pasáži Rokoko na Václavském náměstí. Zároveň intenzivně připravujeme projekty v Praze na Národní třídě a na Senovážném náměstí.

Viliame, řada tvých partnerů velmi oceňuje moderní způsob práce EuroAgentur Praha včetně pracovního prostředí (viz zachráněný objekt hostivařského mlýna) a zapojení moderních informačních technologií, které se bezesporu do výsledků podnikání promítají. A oceňují to i ostatní. Ostatně, potkáváme se na řadě významných událostí. Nezřídka na nich býváš jedním z hlavních aktérů. Jako např. když jsi přebíral ocenění „Nejlepší exportér roku“ či „Českých 100 nejlepších“, které ti ve Španělském sále Pražského hradu předával ministr v přítomnosti prezidenta České republiky. Co tě motivuje jít dál, budovat a rozšiřovat firmu?
Než ti odpovím, rád bych konstatoval, že „Českých 100 nejlepších“ byla příjemná záležitost. Když ti na pódiu nejprestižnějšího místa ve střední Evropě uznale poklepávají na rameno… Ale sám ten pocit asi také znáš, když jsi nedávno přebíral cenu pro nejlepšího novináře píšícího o cestovním ruchu za Všudybyl věnovaný českému lázeňství. Byť bys byl v důchodovém věku, tak tě to osloví a potěší. A teď k tvé otázce. Něco dokázat, to je přirozená vlastnost každého chlapa. A pak… práce mne nesmírně baví a naplňuje.

EuroAgentur Praha se výrazně prosazuje v oblasti incomingu. Úspěšně se zhostila řady prestižních akcí včetně zajištění rozsáhlého spektra služeb účastníkům loňského mistrovství světa v ledním hokeji. Je v tom možné spatřovat, že u nás v obecné rovině dochází k pozitivnímu posunu ve vnímání cestovního ruchu?
V období posledních dvou let Česká republika prošla velkými změnami v prezentaci sebe sama, svých turistických atraktivit v zahraničí. Na význačných televizních okruzích byly poprvé v historii uvedeny šoty o České republice. A zahraniční divák se asi divil: „Ježiši, to je Paříž…?“ A ona to nebyla Paříž, ale Praha. Česká centrála cestovního ruchu konečně nastoupila standardní cestu, díky níž lze úspěšně čelit tlaku konkurenčních destinací a kampaním jejich touristboardů. Navíc, pan ministr Paroubek nedávno na setkání význačných představitelů cestovního ruchu řekl: „Naše výkladní skříně, účasti na zahraničních veletrzích, budou daleko lepší a přitažlivější, než tomu bylo v minulosti.“ Peníze na to prý jsou. Držme tedy České centrále cestovního ruchu – Czech Tourism palce a spolupracujme s ní.

Podnikání ve tvé dimenzi už snad ani nemůže být o penězích (tedy ekonomicky se zabezpečit), ale o tom, že peníze jsou prostředkem k dalším a dalším investicím – metám (jak říkáš) „každého chlapa“.
Jestli může, nebo nemůže být o penězích? Může být i o nich. Můžeš je špatným rozhodnutím prodělat. Tedy přijít o spoustu peněz, včetně těch, které jsi nikdy neměl. Fakt je to, že tím, že se nám pod jednu střechu podařilo centralizovat veškeré finanční toky, získal top management daleko větší kontrolu nad firmou. Dnes už je EuroAgentur Praha o mnoha hotelích. Všechny je obsazujeme z jednoho centra. Máme na to vytvořen vlastní software, který jsme počátkem letošního roku uvedli do provozu. Tím, že jsme centralizovanou firmou, jsme lákavým partnerem dodavatelů a dosahujeme zajímavých odběratelských cen. A to je o penězích. Naznačuješ mi: „Co tě žene, vždyť už máš dost a další peníze nepotřebuješ…“ Ale daří-li se firmě, můžeš pomáhat ostatním.

Ano, a pomáháte. Zejména opuštěným a handicapovaným dětem, a to i prostřednictvím nadací. Angažuješ se nejen v charitě, ale také v profesních sdruženích.
Pokud chceš být u zdroje informací, musíš. Jestli chceš, aby cech, v němž podnikáš, šel dopředu, musíš. Aby se tvá firma zviditelňovala, musíš. Stojí to spoustu úsilí a práce. Při prosazování srovnatelných podnikatelských podmínek se zeměmi, které jsou v Evropské unii o pár let déle než Česko, je to sisyfovská práce. Přesto funkci prvního místopředsedy Asociace cestovních kanceláří České republiky vykonávám s plným nasazením. Pravidelně zasedám v různých komisích včetně pražských magistrátních. Jsem přesvědčen, že se nám mnohé podařilo, včetně prosazení změny u sazby DPH, kdy hrozilo, že v oblasti ubytovacích služeb bude devatenáctipro­centní. Já vím, že to vůbec není moje zásluha. Ale zásluha všech, kteří se angažují.

Zmínil jsi stále žhavé téma. Stane se v roce 2006 sloganem České republiky: „Turisté, přijeďte si k nám zaplatit nejvyšší DPH na světě z ubytovacích služeb?“
Jsem přesvědčený, že ne. Ministr Ing. Jiří Paroubek na klubovém večeru Asociace cestovních kanceláří České republiky v polovině letošního ledna v hotelu Continental v Brně slíbil, že bude celou svou bytostí prosazovat, aby u ubytovacích služeb byla natrvalo zachována pětiprocentní sazba DPH. Výsledky, které v cestovním ruchu jsou, prokazují, že by bylo nesmyslem nasadit na ubytovací služby devatenáctipro­centní DPH. A já si pamatuji, že jsem na to ministrovi řekl, že jestli se mu sníženou sazbu podaří prosadit, a já věřím, že ano, že o něm budeme říkat „náš pan ministr“. Věřím, že DPH zůstane pětiprocentní. Že to ministr Paroubek dokáže. My všichni, kteří v oblasti cestovního ruchu pracujeme – Národní federace hotelů a restaurací České republiky atd. budeme jeho iniciativu podporovat, protože aby turisté jezdili do Česka platit nejvyšší DPH z ubytování v rámci konkurenčních destinací, je v rámci mezinárodní hospodářské soutěže diskriminující a znamenalo by to konec turistiky v Čechách, zejména v příhraničních oblastech.

Česká republika (a to jakoby proti všem) z cestovního ruchu generuje přes sto miliard korun zahraničního inkasa ročně. Incoming je svou podstatou zahraniční obchod. Proč je českými hospodářskými stratégy tak nestrategicky přehlížen?
No, na to se jdi zeptat přímo jich… Zlomit tuto kletbu se asi v průběhu příštích let jen tak nepodaří. Jako podnikatel působící v oboru dokážu těžko pochopit, proč na svoji expozici na zahraničním veletrhu, který není cestovního ruchu (třeba kdesi v Ugandě) dostanu od státu dotaci do výše 100 000 Kč. Pakliže se ale přihlásím na veletrh WTM do Londýna, tak od státu nedostanu nic, a mne to stojí půl milionu korun. To považuji za bojkot (pochopitelně ne Viliama Siveka) hospodářských zájmů České republiky. Incomingu nejsou dány obdobné podmínky jako jiným exportním odvětvím. Je v tom nelogičnost. Jedná se přece o českou ekonomiku a o nová pracovní místa. Ne o kompetenční zákon, pod koho odvětví cestovního ruchu patří. Jestli to je ministerstvo pro místní rozvoj nebo ministerstvo práce a sociálních věcí (cestovní ruch je totiž celosvětově největším zaměstnavatelem) nebo ministerstvo průmyslu a obchodu. Je to jedno! Toto hospodářské odvětví potřebuje daleko větší podporu se zajišťováním prezentace České republiky v zahraničí proto, aby k nám lidé chtěli jezdit. Aby tahle republika z peněz, které globálně byznys, kongresová a turistická klientela utrácí, měla co nejvíc.







www.euroagentur.cz

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001

AKTUÁLNÍ ČÍSLO
VŠUDYBYL 02/2020
02/2020 číst aktuální číslo