Menu

Vyzkoušet si, jak se na takovém zařízení pracuje

07. 03. 2004

O lidech a lidských zdrojích, jež jsou hlavním tématem tohoto vydání Všudybylu, se stejně nejlépe vykládá v hospodě. Majitel společnosti CITUS PRAHA spol. s r.o. pan Josef Dvorský, jehož firma podniká v zařízeních a službách pro gastronomii, fast food, chlazení a prodejní provozy, byl tak laskav, že přijal mé pozvání na pivo. A tak jsme v zátiší Spilky Novoměstského pivovaru v Praze pod laskavým dohledem plavčíka Jandáčka dělali to, co obvykle chlapi v hospodě dělají – povídali si o práci.
Pane Dvorský, jak jste se dostal k tomuto podnikání?

To bylo tak: Zazvonil zvonec a pohádky nebyl konec, protože jsem si uvědomil, že pokud neuchopím příležitost v ten okamžik, může se mi stát, že vlaky začnou odjíždět a já si budu říkat: „Mohl jsem jet v kupé, ale jedu jenom na stupátku.“ Proto jsem se dal dohromady s rakouským společníkem, který měl ideu a neustále mne přesvědčoval: „Děláme to proto, abychom z toho něco měli,“ a já netušil, že nemusím být mezi těmi, kteří by z toho měli něco mít. Bylo to drahé školné, leč naučil jsem se přitom spoustu věcí! Naučil jsem se hlavně to, že ne každá věc, která na první pohled vypadá skvostně, je skvostná. Že ne každý člověk je tak dokonalý, jak se zdá na první pohled. Jeden známý mi na toto téma říkával: „Když ti někdo nastrkuje před oči nějaký obraz a tvrdí, že to máš právě tak vidět, ptej se, proč.“ Stalo se zavedenou věcí, že si tu na něco hrajeme. Cosi předstíráme. Ať je to zaměstnavatel nebo zaměstnanec nebo veřejný činitel. Podstata se skrývá se záměrným cílem nebo podvědomě, aby okolí mohlo dotyčného vidět tak, jak se domnívá, že je potřeba. U nás ve firmě se vystřídalo už pár lidí. Několikrát jsem byl o někom přesvědčen: „Toto je korunní princ,“ ale zatím to vždycky skončilo na nějakém problému, který vypučel poté, co dotyčný vypadl ze své herecké role. Odhadnout, kdo je co a jaký bude, to prakticky nejde.

Řád je základem všeho, co funguje. Organizace, kdy kolize jsou obrovskou výjimkou, je největším zázrakem vesmíru. Je možné, že i vesmír někdy zkolabuje. U organizace práce lidí k tomu dochází poměrně často…
Firma se dá vést dvěma způsoby. Buď spolupracujete s loajálními a tvořivými lidmi, a pak je nemusíte svazovat striktními předpisy a mít až tak exponované kontrolní systémy. Jestliže uděláte jenom předpisy a lidi nastrkáte do škatulek, pravděpodobně brzy uslyšíte výhrady typu: „To nemám v popisu práce…“ V tomto případě musí být dokonalý systém kontroly, aby nenastaly excesy, které by ohrozily ekonomické výsledky a pověst podniku. Má očekávání jsou v mezích reality. Někde mezi tím.

Kdo by se domníval, že cinkání klíčů v roce 1989 v Praze na Václavském náměstí odzvonilo totalitním manýrám, kdy lidé předstírali, že pracují, a stát na oplátku, že je za to platí, je na omylu. Mnozí lidé, když říkají, že hledají práci, stále hledají, kam by docházeli pro podporu v zaměstnanosti.
Ano, představy značné části těch, kteří hledají práci, se od počátku devadesátých let příliš nezměnily. Jsem přesvědčen, že by se každý měl podívat někam, kde funguje tržní hospodářství a trošku si jej zažít na vlastní kůži. Soukromá firma může na mzdy vydat pouze to, co vydělá. Někoho přeplácet se nevyplácí. I když přeplatíte „hotového člověka“ z jiné firmy, můžete zjistit, že nezapadá do týmu. Obzvláště menší firmy jsou velmi citlivé na to, jak spolu zaměstnanci vycházejí.

Hraje se na výsledky. Podle nich je firma CITUS PRAHA, zřejmě i co se týče lidského potenciálu, úspěšná. Zabýváte se dovozem a servisem značkových technologií a jejich uplatňováním v gastronomických provozech.
Naše firma vznikla v roce 1991. Sídlíme na viditelném frekventovaném místě, takže se na nás klienti často sami obrací. Poté, co jsme vytvořili vlastní servisní úsek, jsme se u řady prestižních klientů dokázali prosadit i jako servismani. Jejich reference pak motivují další, poptat se právě u nás. Jsme vyhledávání i kvůli svým projektantům, z nichž jeden umí velice krásné věci „3D“ a často s nimi vyhrává soutěže. Někdy mám říkají, že to, co tvoří, jsou fotografie. Nejsou. On to tak umí.
Snažíme se investovat do vlastních lidí. Ať už je to odbornými školeními u našich zahraničních dodavatelů anebo výukou cizích jazyků 2× týdně přímo v naší firmě. V dnešní době jsou cizí jazyky pro nás důležité nejen proto, že vcházíme do Evropské unie, ale i proto, že jsme ve stálém kontaktu s našimi zahraničními dodavateli.
Pracujeme i pro řetězce rychlého občerstvení. Dodáváme pro Kentucky Fried Chicken, Big Food i pro rychlé občerstvení, které si vytváří firma Spak, Spak's-Fresh & Crispy. Dodáváme a instalujeme jim tlakové i otevřené fritézy, obalovací stroje, marinátory, průchozí pece na pizzu, kynárny, hnětací stroje, rotační grily, konvektomaty, teplé skříně, teplé i chlazené výdejní pulty, chladící a mrazící technologie, kompletní varné bloky, zajišťujeme pro ně vybavení přípraven, skladů i interiérů. V Česku jsme asi jedinou firmou, která je členem EFEDA – evropské asociace distributorů zařízení pro gastronomii, která úzce spolupracuje s NAFEM – organizací amerických výrobců gastronomických zařízení. Právě díky tomu jsme včas věděli, že např. KFC vstoupí na náš trh. Pro naše potenciální zákazníky pak je příjemné zjištění, že díky nám tady v Česku firmy Hobart, WMF, MKN, Henny Penny, Frymaster, Costan, Taylor aj. mají svého distributora a servisní zázemí.

Začátkem března v Praze v Argentinské ulici otevíráte nově modernizované předváděcí centrum.
Rozhodnutí vytvořit předváděcí centrum vyplynulo ze zahraničních zkušeností, kde většina výrobních firem taková centra má. Některé, zejména složitější technologie, lze daleko účinněji prezentovat přímo v praxi. Stojí-li kdokoliv před rozhodováním, jak a čím vybavit svůj gastroprovoz, může přijít do našeho předváděcího centra, podívat se nebo vyslat šéfkuchaře, aby si osobně vyzkoušel, jak se na takovém zařízení pracuje.

Evropská unie a její předpisy, které na gastronomii dolehnou, otevírají nový pohled na projektování a dodávky gastronomických technologií.
A my máme znalosti i prostředky, jak účinně poradit. Jednoduché konzultace provádíme bezplatně. Pokud klientovi kdosi řekne jiný názor, než slyší od nás, ve smyslu: „To je dobrý, takhle to stačí…“, stejně se pak zpravidla obrací na nás. V každé branži existují různé kvality a úrovně péče o zákazníka. Od tzv. „obývákových firem“, které se orientují pouze na to, něco prodat, až po firmy zastupující světové značky. My se zákazníka snažíme přesvědčit, že by si svůj požadavek měl nechat zpracovat s výhledem do budoucna tak, aby za pár let neměl problémy. Aby mu např. hygienik neřekl: „No, takhle to doplňovat nemůžete…“ Další rozvoj už musí být zakoncipován do původního projektu. Pouhým doplněním dalších technologií do připravených pozic a jejich napojením na do té doby sice zakonzervované, ale již zbudované přípojky energie, vody a odpad zákazník ušetří spoustu stresu, finančních prostředků atd., protože každé bourání a hrubý stavební zásah v gastronomickém provozu představují velké ochromení.










www.citus.cz

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001