Menu

Výhodnými časy i palubními službami

04. 05. 2002

• během posledních tří let objemy cestujících, přepravní výkony a tržby ČSA z/do Německa podstatně vzrostly • zájem business klientely odráží příliv německých investic do České republiky a zvyšování českého vývozu • ČSA od dubna nalétávají již osm bodů v Německu • díky včlenění ČSA do SkyTeamu došlo k podstatnému posílení Prahy jako středoevropského hubu • ČSA si business klientelu získávají zejména pro obchod výhodnými časy, kvalitními palubními službami, pravidelností provozu a výhodami plynoucími z frequent flyer programu • 

Na ITB do Berlína jsem s ČSA neletěl. V pátek odpoledne, díky tomu, že mi ředitel Globtouru Nino Vidović přeložil schůzku z rána na pozdní odpoledne, jsem zašel na kus řeči za ředitelem Cestovní kanceláře Českých drah Petrem Tiefenböckem. Do Berlína jsem se (domnívám se tak) původně chtěl vydat autem, ale dopadlo to jako v anekdotě, kdy se potkají dva: „Kam jdeš?“ „Na pivo.“ „Zase si mne přemluvil.“ Na otázku, jestli jede do Berlína, mi pan ředitel Cestovní kanceláře Českých drah odpověděl, že v pondělí a vlakem. V krátké době byl druhým člověkem, který hovořil o cestování na ITB po železnici. Den předtím, ve čtvrtek, jsem byl natáčet interview s ředitelem individuálního pojištění Evropské cestovní pojišťovny Ondřejem Rušikvasem, který o dráze hovořil rovněž. Z cestovní kanceláře jsem odcházel sice o pár tisíc korun lehčí, zato s vyměněnými eury, cestovním pojištěním a zpáteční jízdenkou s místenkami na InterCity Karl Maria Weber. Když jsem si pak na ITB na českém stánku posteskl Šárce Tomanové z Krajského úřadu Plzeňského kraje, že díky výlukám na území Německa, kde teprve teď dodělávají evropský železniční koridor, těch cca tři sta kilometrů trvalo bezmála pět hodin, svěřila se, že díky permanentnímu popojíždění a postávání v kolonách jim to z Plzně autem trvalo více jak šest hodin. Ať ale cestuji, jak cestuji, při svých spanilých jízdách na zahraniční veletrhy se snažím vždy hovořit s tamními reprezentanty našeho národního leteckého dopravce. Loni to na ITB „odnesli“ Zdeněk Šponar a Jiří Hrdlička. Letos general manager ČSA pro Spolkovou republiku Německo Jozef Bebiak, který na zastoupení ČSA ve Frankfurtu nad Mohanem pracuje již tři roky.
Za tu dobu objemy cestujících, přepravní výkony a tržby ČSA podstatně vzrostly, a to i díky codeshareové spolupráci s Lufthansou. V prvním roce spolupráce to bylo o sedmdesát procent. Ve druhém o třiatřicet procent. Také uplynulý rok se vyvíjel velice slibně. Bohužel, jeho poslední čtyři měsíce po 11. září globálně nepříznivě ovlivnily výsledky letecké přepravy. Ani my jsme nebyli výjimkou.

Spolková republika Německo je pro Česko strategickým hospodářským partnerem. Jak je to s obchodní klientelou?
Dominuje. Zájem německých obchodníků měl vždycky podstatný vliv na rozvoj letecké dopravy. Odráží úroveň a rozvoj vzájemné obchodní spolupráce mezi našimi státy. Růst přílivu německých investic do České republiky i zvyšování českého vývozu do Německa. Z původních dvou frekvencí, které ČSA kdysi měly, jednu do Frankfurtu a druhou do Berlína, se počet nalétávaných bodů v Německu rozrostl na osm. Od dubna jsme totiž začali nalétávat i Kolín nad Rýnem. Navíc je potěšitelné, že ve struktuře obchodních cestujících dochází k posilování cestujících v business class z malých a středně velkých německých firem.

A turisté?
I zde, díky včlenění ČSA do aliance SkyTeam, došlo k podstatnému posílení těch, kteří Prahu využívají jako středoevropský hub k přestupu na linky Českých aerolinií a jejich aliančních partnerů. Co se týče navazujících letů Českých aerolinií, zde je zřejmý trend směrem do východní Evropy. Z východoevropských destinací se v Německu dobře prodávají Riga, Moskva, Kyjev, St. Peterburg, ale i Sofie. Dobře jde i Střední východ. U turistické klientely je značným handicapem snadná dojezdová vzdálenost z Německa do Česka. Máme proto méně turistických cestujících z regionů kolem německo-českých státních hranic. Více jich máme z Porúří a Hamburku. Velkou roli pochopitelně hraje cena dopravy. Bohužel, v dnešní době, zejména u skupin, kdy jen náklady na letištní poplatky jsou vyšší než na kompletní autobusovou dopravu, je těžké leteckou přepravou konkurovat.

Zmínil jste, že pasažéři ČSA z Německa od dubna létají již přímo i z Porúří…
Jsem přesvědčen, že síla ČSA, co se týče přepravy z Prahy do Německa a opačně, je v široké paletě bodů, které nabízíme. V přepravě přímo do německých regionů. Obchodní klientela přímé lety vítá. Nabízíme výhodné časy, takže obchodní cestující např. v Mnichově, Frankfurtu a Hamburku mají k dispozici téměř celý pracovní den. Nově takto nabízíme přímé spojení 6× týdně do Kolína. Zatím, v první řadě, vycházíme více vstříc německé klientele tím, že ráno létáme z Kolína do Prahy a večer z Prahy do Kolína. (Vyjma soboty večer a neděle ráno.) Díky tomu můžeme v Kolíně nabízet nejen lokální přepravu, ale i návazné lety ČSA z Prahy. Díky spolupráci s Lufthansou dále nabízíme vyšší počet přípojů. To umožňuje vysoce flexibilní rozhodování se pasažérů, což je jeden z hlavních požadavků obchodní klientely.

Co nejvíce motivuje českou klientelu létat vaším prostřednictvím přes Německo?
Vedle jejich vztahu k ČSA v tom velkou roli hraje a jistě i v budoucnu bude hrát výhodná poloha Frankfurtu jako hubu, který nabízí spojení do v podstatě všech zemí světa.

A čím si ČSA získávají přízeň německých pasažérů?
Business klientelu výhodnými časy pro obchod, kvalitními palubními službami, pravidelností provozu a výhodami plynoucími z frequent flyer programu. U turistické klientely hraje dominantní roli cena, dobré jméno ČSA a schopnost prosazovat České aerolinie do nabídek z katalogů velkých německých touroperátorů. Ačkoliv konkurence a podmínky na německém trhu přitvrzují, mohu konstatovat, že se Českým aeroliniím u německých pasažérů daří.


www.csa.cz

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001