Menu

Věříme, že příští rok se nám podaří otevřít alespoň jednu linku z Dálného východu

06. 07. 2008

Interview s vrchním ředitelem Správy Letiště Praha pro Letecký obchod, provoz a řízení majetku Ing. Jiřím Posem jsem začal připomenutím slavnostního otevření schengenského prostoru premiérem Mirkem Topolánkem 29. března 2008, v jehož rámci generální ředitel Správy Letiště Praha Ing. Miroslav Dvořák pro Všudybyl uvedl:
„Letiště Praha se na změny připravovalo s velkým nasazením již v loňském roce, protože bylo zapotřebí koordinovat veškeré odlety a přílety, i kvalitně vyškolit provozní složky, aby změna terminálu pro odbavení podle schengenských pravidel probíhala bezchybně. Současně došlo k přejmenování terminálů v celém areálu letiště na Terminál 1 až 4. Na to navazovaly změny informačního systému, nové provozní postupy týkající se handlingových partnerů i cizinecké policie či celního úřadu. Změny se dotkly také rezervačních systémů aerolinií i umístění jejich kanceláří. Zapojení mezinárodních letišť České republiky do odbavování podle schengenských pravidel přispívá ke zvýšení komfortu cestujících.“
Souběžným krokem byla celá řada aktivit zaměřených na zkvalitnění zážitku z cestování přes pražské letiště. To se týká například přípravy komunikační kampaně, jejímž posláním je zatraktivnit prezentaci našeho letiště. Kampaní pokrýváme celé území České republiky, se zvýšeným důrazem na oblasti jižní Moravy, severních Čech a Prahy včetně jejího okolí. Vysvětlujeme, a to i v souvislosti na navazující linky z regionálních letišť, že letět z Prahy se vyplatí, že máme výhodné ceny parkování apod. Zároveň jsme upravili naše logo, které je teď dynamičtější, a Praha se prezentuje nově jako moderní letiště poskytující všem zážitek z cestování. Další aktivitou je „Shopping guide – průvodce letištěm, tipy na nákupy“ s celou řadou novinek, který distribuujeme na letišti a prostřednictvím cestovních kanceláří a leteckých společností. Například na pomoc cestujícím, aby se mohli snadno orientovat v nabídce zdejších poskytovatelů gastronomických služeb, jsme rozčlenili letištní restaurace do tří cenových tříd. Low Cost s cenami menu do sto korun; Medium Cost s cenami menu do dvou set korun; a Premium Cost s cenami menu tři sta korun a více. Jedná se vždy o min. 3 menu obsahující jídlo a nealkoholický nápoj. Komunikujeme i návaznou dopravu na letiště, vlaky SuperCity Pendolino a další železniční spoje z českých regionů i to, že na letiště Praha z holešovického železničního nádraží jezdí pravidlené autobusové linky Airport Express.

Pane řediteli, pražské letiště bylo společností Skytrax vyhodnoceno jako nejlepší letiště střední a východní Evropy.
To nás samozřejmě těší a zavazuje, už proto, že výsledky této ankety jsou vysoce reprezentativní, neboť se jí po celém světě zúčastnilo přes devět milionů respondentů. Oceněním Letiště Praha jsou úspěchy ČSA jako největšího dopravce na našem letišti, ať již kvalitou produktů a služeb, ale také pravidelností provozu, kdy ČSA trvale obsazuje nejlepší pozice v rámci sdružení evropských dopravců. Vysoká hodnocení Letiště Praha vyplývají i ze současných průzkumů mezi cestujícími. Terminál 2, otevřený v lednu 2006, přinesl skokovou změnu v komfortu odbavení cestujících. Zejména v oblasti check in a bezpečnostních kontrol, potažmo pasových kontrol. Zahájili jsme dvouletou spolupráci s agenturou STEM / MARK, která pro nás realizuje anketu mezi cestujícími. Celkem se dotazování zúčastní 17 000 respondentů. Touto cestou sledujeme spokojenost cestujících, ukazuje se, že právě změna v přístupu ke klíčovým prioritám, ke kvalitě a komfortu produktu, se ukazuje jako správná.

A co Terminál 3 v prostoru původního letiště?
Ten je dedikovaný pro všeobecné letectví, což jsou zejména soukromé lety a lety ve speciálním režimu. S Terminálem 3 pak sousedí Terminál 4, který je ve správě Ministerstva obrany ČR a jeho letky a slouží pro odbavení vysokých vládních delegací. Terminál 3 zatím kapacitně stačí, i když i zde budeme zřejmě za pár let muset řešit průchodnost a rozvoj celé infrastruktury pro lety z kategorie všeobecného letectví. Určitě je namístě zmínit aktivity našich partnerů, např. společnosti ABS Jets, která kromě provozování letů všeobecného letectví získala nově i licenci pro odbavování letadel v této kategorii, a stala se tak již pátým subjektem, který v areálu Jih nabízí služby odbavení.

Úzkým hrdlem Letiště Praha nejsou terminály, ale vzletová a přistávací dráha.
Možnost kapacitního navýšení počtu cestujících bez paralelní dráhy do určité míry existuje, nicméně jen omezená. Může se odvíjet pouze od vyšší obsazenosti letadel a od využívání tzv. neatraktivních časů. To je ale cesta, kterou se pražské letiště nechce ubírat. Praha se chce profilovat nejen jako destinace a zároveň jako hub – vstupní brána do střední a východní Evropy. Jako letiště, které má vysoký podíl dopravy v režimu síťových dopravců včetně dálkových linek. Je tedy potřeba navyšovat jeho kapacitu v atraktivních obchodních časech, které jsou dnes z hlediska průchodnosti dráhového systému již téměř zaplněny a v budoucnu se stanou zásadním omezujícím faktorem ve snaze realizovat nesporný potenciál rozvoje letiště.

Zřejmě všechna evropská mezinárodní letiště usilují o nové linky, frekvence, dopravce a destinace.
To je jedna z klíčových aktivit i našeho letiště. K tomu máme již déle než rok jako nástroj rozsáhlou strukturu pobídek spolu s uplatňováním metodiky být během rozhodovacího procesu v úzkém kontaktu s dopravci. Poskytujeme jim řadu obchodních dat včetně informací zpracovávaných státní agenturou pro podporu cestovního ruchu CzechTourism a dalších institucí, tak aby si udělaly ucelený obrázek o potenciálu destinace Česká republika i střední Evropy a našeho letiště coby vstupní brány.

V tom jste zřejmě úspěšní. Počet vámi propojovaných destinací roste a počet dopravců nestagnuje.
Ano, ale je to poměrně živý mechanismus, kdy někteří sice odcházejí, ale ti, kteří přicházejí, převažují. Za poslední období bych rád zmínil dva významné dopravce, Ryanair, což je lídr ze segmentu lowcost dopravců, a Iberii, jež je poslední společností, která z evropských síťových top aerolinek ještě nelétala do Prahy. Samozřejmě k tomu, abychom dosahovali dalších očekávaných cílů, potřebujme získávat větší podíl na segmentu dálkové přepravy. Tam jsme měli posledního nového zákazníka Deltu Air Lines, u níž jsme nedávno slavili první výročí jejího inauguračního letu z Atlanty. Celá řada společností, ať už z regionů Asie, Dálného východu, ale i Blízkého s Středního východu a v neposlední řadě ze Severní Ameriky má zájem o Prahu. Bohužel toto téma přichází v době, kdy dramaticky rostou ceny ropy a díky zpožděným projektům jak Airbusu 380, tak Boeingu 787 Dreamlineru vysoký deficit kapacit dálkových letadel. Proto letecké společnosti své rozvojové plány na dálkových linkách odsouvají na pozdější dobu. Nicméně nákladová struktura letiště spolu s ideální geografickou polohou a potenciálem spolupráce s ČSA je příležitostí pro letecké společnosti a věříme, že příští rok se nám alespoň jednu linku z oblasti Dálného východu podaří otevřít. Asie nám obecně z řady důvodů vychází jako výhodná. V tomto nám významně pomohl vstup Česka do schengenského prostoru. Pro cestující z dálných destinací, které s Evropskou unií mají vízový styk, se tím výrazně zjednodušila situace. Součástí nabídky je i vyšší komfort pro cestující při přestupu oproti řadě megastruktur největších evropských letišť. Je dobré, že se nám v tomto daří uplatňovat společný postup všech zainteresovaných stran, tedy společně s ČSA, CzechTourismem a hlavním městem Prahou.


Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001