Menu

Společnost TERIS, a. s. byla založena 3.7.1990. Poskytuje kompletní servis služebních cest a stáží. Zabývá se organizací výjezdů českých a slovenských specialistů na zahraniční veletrhy, kongresy a konference. Její aktivity zahrnují zajištění účastí na zahraničních výstavách a veletrzích, agenturní koncertní činnost a cestovní kancelář. Nabízí on-line rezervace a vystavení letenek, rezervace ubytování v hotelech různých kategorií, cestovní pojištění, pronájem osobních automobilů, transfery v místě pobytu, tematické odborné zájezdy, zajištění víz, průvodcovských a dalších služeb cestovního charakteru. Je členem IATA (Mezinárodní asociace leteckých přepravců), Asociace cestovních kanceláří ČR, ASTA (Asociace amerických cestovních kanceláří), Prague Convention Bureau (Pražské asociace kongresové turistiky), SOVA (Společenstvo organizátorů veletrhů), Asociace výzkumných organizací, Svazu průmyslu ČR a Hospodářské komory Brno. Pojištění odpovědnosti za způsobenou škodu má sjednáno do výše pěti milionů korun.

V šedesáti zemích na pěti kontinentech

30. 06. 2008

V souvislosti s hlavním tématem jsem navštívil předsedu představenstva společnosti TERIS, a.s. Ing. Karla Dacha, CSc. Pane inženýre, v čem je MICE byznys pro naši vlast přínosem?
Domnívám se, že především ve zhodnocování znalostí. Máme obory, v nichž patříme ke světové špičce. Je to např. i strojírenství a energetika. Organizace konferencí a kongresů je jedním z důležitých oborů, jejich prostřednictvím může být znalostní báze České republiky účinně prezentována.

V roce 2006 se v Kongresovém centru Praha konalo International Destination Expo. Na něm, a také prostřednictvím výjezdů do regionů, představilo zhruba tisícovce amerických cestovních kanceláří – členů ASTA (American Society of Travel Agents) svou nabídku čtrnáct krajů Česka včetně Hlavního města Prahy. Společnost TERIS, a.s. byla jedním z jeho hlavních organizátorů.
Ano, zvítězili jsme ve výběrovém řízení na realizaci doprovodné výstavy, která se konala v Kongresovém centru Praha. Vycházeli jsme z toho, že ve světě už středoevropský region znají. Že vědí o České republice a o Praze, ale že málo nebo vůbec neví o našich dalších regionech. A ty jsme tehdy americkým a kanadským touroperátorům představili včetně širokého spektra jejich produktů cestovního ruchu.

Co Američany zajímalo?
Téměř vše. Otázkou je, co si odnesli do praxe. Zatím nemám žádné statistiky, abych řekl, co komu kongres ASTA konkrétně přinesl.

Už jen toto konstatování cosi napovídá o vaší původní profesi, v níž vládne pregnance. Tam, kde je neurčito a kde si kdekdo vykazuje, co chce, přicházejí firmy a státy o velké peníze. To se týká nejen českého průmyslu cestovního ruchu, který má díky tomuto voluntarismu pouze cca 10% výtěžnost, ale i některých úřadů a firem včetně jejich tzv. cestovní politiky.
Z hlediska naší firmy se s neracionálním přístupem zákazníků v oblasti služebních cest nesetkáváme. Máme svoji klientelu, která od nás odebírá produkty MICE včetně business travel. Děláme hlavně pro společnosti z oblasti průmyslu a jeho nástavby – vědy a výzkumu. Nikdy jsme se tam nesetkali s tím, že by za každou cenu někdo cestoval tam, kde to nemá pro jeho instituci či odbornost smysl. Servis akciové společnosti TERIS, a.s. stávajícím i potenciálním klientům přibližujeme i prostřednictvím webových stránek, kde jsou informace o kongresech, výstavách, veletrzích apod.

Jste členy IATA (tj. vystavujete letenky), v systému Gulliver, díky čemuž nabízíte kvalitní, cenově výhodné ubytování, pronájmy aut apod.
Zajišťujeme i konferenční vložné a doporučení, kde je vhodná konference, popř. výstava, což děláme bezplatně jako předběžný kalkulační bonus. Snažíme se, aby klient zbytečně nevyhazoval peníze na akci, která pro něj nemá význam. TERIS, a.s. dělal výstavy v šedesáti zemích na pěti kontinentech, takže máme docela dobrý přehled, co se kde děje. Třeba i o tom, že akce, která vypadá vznešeně, klientovi nic nepřinese, a naopak ty, které se na první pohled zdají typu bazarového, že přináší obchodní efekt. TERIS, a.s. zajišťuje i organizaci koncertních vystoupení orchestrů a souborů, především univerzitních a středních škol, zejména z USA a Kanady. Pro individuální i skupinovou klientelu zabezpečujeme aranžmá klasických pobytů, služebních výjezdů a jednání.

V prvním vydání Všudybylu 2007 hejtman Plzeňského kraje MUDr. Petr Zimmermann v článku: „Jsou zde nádherná místa“ (viz stejnojmenné heslo pro fulltextový vyhledávač Internetového časopisu lidí a o lidech v cestovním ruchu www.e-vsudybyl.cz) říká: „Možná je málo známé, že i za první republiky, tedy v době, kdy Československo bylo osmou nejprůmyslovější zemí světa, byly našimi hlavními trhy ani ne země západní Evropy, ale Latinská Amerika, Blízký a Střední Východ, Indie nebo balkánské státy. Zpravidla země poněkud vzdálenější. Šla tam spousta československé strojírenské a spotřební produkce. Bylo to mj. proto, že i za první republiky tzv. hospodářsky vyspělé země od nás na západ k nám vzhlížely s určitou shovívavou laskavostí. Po čtyřiceti letech se míra této shovívavé laskavosti ještě prohloubila.“
S tím nelze nesouhlasit. I TERIS, a.s. své největší aktivity, co se výstavní činnosti týče, realizoval v Číně, v Indii, Pákistánu, v Ruské federaci apod. Ty trhy jsou obrovské a dosud nesaturované. Vyžaduje to ale důkladnou „bojovou přípravu“. Umět se tam orientovat. Dnes se nedá na nový trh vyrazit s tím, že si odtamtud okamžitě přivezeme zakázku. Je to běh na dlouhou trať. Zdánlivě zbytečně investované peníze se po jisté době ukáží jako efektivně vynaložené. Svým klientům poskytujeme i informace, které k nám v souvislosti s naším byznysem přicházejí paralelně. Než totiž do dotyčné země jedeme, dlouhou dobu se na to připravujeme. Kontaktujme se s místními podnikatelskými kruhy. Máme-li klienta, jenž disponuje produktem, který v té zemi nebo na daném kontinentě nebyl prezentován, sháníme mu potenciální partnery i s referencemi atd. Máme už tak za sebou řadu případů úspěšného vklínění se do trhu.

Cílem mých podnikatelských aktivit (ať už je reprezentují značky Všudybyl či Exportní klub Ligy pro cestovní ruch) je emancipovat průmysl cestovního ruchu. Vrátit jej ve všeobecném povědomí i kompetenčně tam, kde byl a kam odedávna jednoznačně patří. Do sféry obchodu, a to nejen zahraničního. Proč jste vy, atomový fyzik, zběhl k dnes tak národohospodářsky a politiky podceňované branži?
Nejen pro její úžasné možnosti. To, že v dominantní míře zhodnocuje potenciál zemí (přírodní a kulturní danosti) a lidí, kteří v nich žijí, mj. lidské vědomosti a hlavně lidskou práci. Můj původní obor, atomová fyzika, byl i za minulého režimu globálním odvětvím. Tam nebyly hranice světů, tak jak tehdy existovaly politicky. Obor jako jaderná bezpečnost apod. znamenal globální mezinárodní spolupráci, a to vzdor restrikcím minulé epochy. Chápalo se, že v této oblasti je mezinárodní spolupráce nutná. Pro mě to byl celkem přirozený krok. Svá studijní volna na aspiranturu jsem totiž věnoval průvodcování pro Čedok, takže bylo naprosto logické, že jsme s aktivitami MICE začínali v oboru jaderné energetiky. Naše první cestovní aranžmá bylo, že jsem byl z titulu prezidenta České nukleární společnosti vyzván uspořádat zájezd na jaderné elektrárny do Francie. Tam jsem si uvědomil, že lidé chtějí poznávat, cestovat a k tomu potřebují patřičný servis. Ba nebojím se říci, odborné vedení. Že chtějí být informováni o místě, kam se jede. Těžili jsme z toho, že jsme jim byli schopni tlumočit vysoce specifickou odbornou terminologii. Říci jim, jaký je rozdíl mezi atomovými elektrárnami u nás a ve Francii. Tím začaly naše aktivity v cestovním ruchu, a vždycky jsme se snažili, aby přidaná znalostní hodnota byla součástí našeho servisu. Tedy nejen posadit lidi do vlaku, autobusu či letadla a někam je odvézt.

Konstatoval jsem nesystémovost a kompetenční rozpaky, díky nimž český zahraniční obchod každoročně přichází o desítky miliard eur inkasa. Absenci povědomí, že aktivity multioborového odvětví cestovního ruchu pokrývají i zajišťování veletržních účastí, konferencí a výstav.
Jednou z celosvětově dominujících certifikačních institucí je TÜV. Vznikla v předminulém století v Německu jako organizace, kterou založili výrobci parních kotlů, neboť se tenkrát často stávalo, že explodovaly. Pára je německy „dampf“, a proto původně založili DÜV (Dampf Überwachungsve­rein), spolek, který dělal kontroly tlakových parních nádob. Později z něj vznikl TÜV (Technischer Überwachungsve­rein). Dnes jsou jeho hlavními oblastmi výrobková certifikace a činnost vzdělávací, tzv. TÜV Akademie.
A proč zmiňuji triádu: kotle, cestovní ruch a vzdělávání? Protože i ta je parketou akciové společnosti TERIS, a.s.
Ano, v roce 1992 jsme v Brně udělali první konferenci „Kotle“. Tato konference probíhá každoročně v březnu a stává se hvězdou na kotlářském nebi. Firmy, které jsou u nás v tomto oboru největší, se jí rády zúčastňují.



Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001

for kids