Menu

Úsměv pro Prahu

28. 03. 2005

Pan Eric Staub je generálním ředitelem hotelu Barceló Praha. Povídám si s ním nejen o hotelu, ale i o tom, že vlastník hotelového řetězce, společnost Barceló, hodlá s podporou Prahy expandovat do střední Evropy.
Ano, Praha byla zvolena jako regionální centrum podpory řetězce společnosti Barceló. Již dnes je tak hotel Barceló Praha místem, kde se soustřeďují informace, jež jsou základem rozvojových studií ve smyslu otevírání dalších hotelů ve střední Evropě. Společnost Barceló se ve střední Evropě dominantně zaměřuje na městské hotely, i když se někde může jednat o mix městských a turistických. Obzvláště u tak atraktivních míst, jako je hlavní město České republiky. V centrále společnosti na Baleárských ostrovech se nedávno uskutečnila porada ředitelů evropských hotelů Barceló. Projednávali jsme strategický plán do roku 2010. Již dnes jsou ve finální fázi tři projekty. Otevření městského hotelu v Sofii v červnu tohoto roku a v první polovině roku 2006 ve Varšavě a Berlíně. Také tyto hotely se budou orientovat především na klientelu, jež vyhledává čtyřhvězdičkovou a vyšší úroveň mezinárodních hotelů. Nedávno jsem se byl podívat na jeden z možných projektů Barceló v Amsterodamu, a i u něj musím konstatovat, že vždy záleží na správném odhadu poptávky v dané destinaci a na konkrétním místě. Pokud bychom uvažovali o dalším hotelu Barceló v Praze, pak jako optimální vidím, že by měl být střední velikosti, do osmdesáti pokojů kategorie Premium. V rámci řetězce Barceló rozlišujeme dvě kategorie městských hotelů – Barceló a Premium. U turistických, resp. prázdninových hotelů tři: Comfort, Barceló a Premium. Tak, jak jsem je jmenoval, odpovídají třem, čtyřem a pěti hvězdičkám. Pokud bychom v Praze realizovali další z našich hotelů, měl by být spíše luxusnější. V Berlíně se bude jednat o hotel s větší ubytovací kapacitou orientovaný na kongresovou turistiku.

Pane Staube, jaká byla vaše cesta na místo generálního ředitele hotelu Barceló Praha?
Dlouhá, ale podle mého názoru zajímavá a poučná. Ačkoliv jsem rodilý Francouz, srdcem jsem Španěl. Dětství jsem prožil v Madridu. Vysokoškolské vzdělání jsem však získal v Paříži. Po studiích hotelového managementu v Paříži jsem se pokusil vyjet do Spojených států amerických, ale v té době tam bylo nesmírně obtížné získat pracovní vízum, a tak jsem se vrátil do města nad Seinou. V Paříži jsem začal kariéru jako pokladník hotelu, ale pouze první dva měsíce. Pak jsem povýšil na F&B managera a F&B kontrolora a vzápětí jsem dostal nabídku, která se neodmítá, na řízení jednoho z hotelů známého řetězce v blízkosti letiště Charles de Gaulle. Později jsem přešel k jinému řetězci, ovšem ve stejném typu hotelů. Poté, co jsem v Paříži strávil deset let (a přiznávám, že jsem jí už byl trochu unavený), jsem se vrátil do slunného Španělska do Pamplony na místo F&B managera jednoho významného španělského hotelu – Tres Reyes. Na další místo jsem odsud odcházel již z ředitelského postu. Dostal jsem nabídku pracovat na Palma de Mallorca, a protože mám rád výzvy, přijal jsem další z nich, a to přebudovat stávající objekt na hlavní promenádě na čtyřhvězdičkový hotel, což se mi, doufám, podařilo. Následně jsem přijal nabídku na pozici provozního ředitele u německého touroperátora Frosch Turistik. Po dva roky jsem řídil jeho osmadvacet hotelů, které měl po celém světě. Poté, co Frosch Turistik koupil jiný významný touroperátor, britská společnost Air Tours, jsem tam ukončil působení. V té době jsem totiž dostal nabídku na vytvoření hotelového řetězce ve spolupráci s italským touroperátorem a španělskou firmou sídlící na Mallorce. Tím jsem se zabýval po tři roky, ale protože došlo k neshodě těchto partnerských subjektů, zvážil jsem své další působení v této společnosti a vydal se vstříc dalším výzvám. Několik měsíců jsem pak působil u řetězce Jale, což je významný španělský řetězec, kde jsem řídil jeden z jeho luxusních pětihvězdičkových hotelů na jihu Iberského poloostrova, hotel Monasterio San Miguel. No, a to byla má poslední štace, než jsem nastoupil na místo generálního ředitele hotelu Barceló Praha s tím, že odsud budu poskytovat potřebnou podporu pro expanzi řetězce Barceló do střední Evropy.

Prostořece prohlašuji, že odchod do Prahy jste mohl mít za největší dobrodružství a výzvu, kterou jste kdy ve své profesní kariéře přijal. Jak jste vnímal Česko před svým příchodem a jak jej vidíte nyní, po pár týdnech, co jste zde?
Praha určitě nepatří mezi má největší dobrodružství, ale mezi ta podstatnější. Doposud jsem nikdy za celou svoji profesní kariéru neměl tu čest řídit hotely ve střední Evropě. To, co jsem o České republice před svým příchodem věděl a jak ji mám nyní možnost poznávat, je, že jste zemí velkých příležitostí. Nejenom v oblasti hotelnictví, ale i v dalších oborech. Co se týče místa mého působení v České republice, Praha je nesmírně atraktivním místem. Pokud by mi nabízeli obdobnou pozici v jiném městě, např. v Paříži, zřejmě bych řekl ne. Praha má velké kouzlo. Nicméně velké perspektivy české destinace včetně Prahy vyplývají i z rezerv ve sféře zdánlivě obtížně uchopitelné. V obecné rovině ve vnímání cestovního ruchu a od ní se odvíjejícího přístupu k zahraničním, ale zřejmě i domácím turistům. Jsem přesvědčen, že obdobný projekt, který byl realizován ve Francii, a zejména v Paříži v době, kdy jsem tam působil, by měl na zdejší hospodářství neméně blahodárný dopad. Ve francouzském hlavním městě se jmenoval „Úsměv pro Paříž“. Projekt byl podporován státními institucemi a veřejnými organizacemi. Iniciací k jeho spuštění bylo to, že mnoho návštěvníků vnímalo Francouze jako málo přívětivé a neusměvavé. Tuším, že realizace podobného projektu by Česku ekonomicky, ale i jinak velmi prospěla. Nevím, budu-li vyslyšen, ale zato vím, že na tento problém poukazuje spousta lidí. Navíc, takovéto projekty by se měly realizovat v době, kdy je turismus na vzestupu, nikoliv až v okamžiku, kdy je v útlumu či dokonce v krizi.

Jaké jsou přednosti a plány hotelu Barceló Praha?
Hotel Barceló Praha je součástí dynamicky se rozvíjejícího hotelového řetězce Barceló, jež sází na týmovou práci profesně zdatných mladých i zkušenějších pracovníků, kteří mají výrazně pozitivní náboj – drive. Vytíženost našeho hotelu je slušná. Velkou zásluhu na tom má personál. Všichni se tu snažíme o co nejpřívětivější vstřícný přístup k hostům. Co se týče plánů, máme rozpracován projekt na rozšíření konferenčních prostor o dalších 400 m2. Zároveň budeme masivně investovat do gastronomických středisek, do obou restaurací a baru tak, abychom mohli daleko vstřícněji reagovat na potřeby a požadavky podniků sídlících v okolí a rostoucí poptávku z řad firemní a turistické klienty.

Mr Eric Staub is the General Manager of the hotel Barceló in Prague. In the course of this interview I shall be speaking to him not only about the hotel but also about the plans of the owner of the hotel chain – Barceló Company – to expand into Central Europe with Prague as his launch pad.
Yes, it's true. Prague was chosen as a regional support centre for the Barceló Company. Already today, hotel Barceló Prague serves as a centre for the convergence of information – providing the basis for developmental studies in terms of opening up further hotels in Central Europe. In Central Europe the Barceló Company primarily targets hotels in big cities, although on occasion, we deal with a melánge of tourist and city hotels. We are particularly keen to develop in attractive cities such as the capital of the Czech Republic. Recently a session of Directors of European Barceló Hotels was held at our Head Offices on the Balearic Islands. We discussed a strategic plan up until the year 2010. Three projects are already in the final stages. The opening of the city hotel in Sofia planned for June of this year as well as new hotels in Berlin and Warsaw, which are set for opening in the first half of 2006. Above all, these hotels appeal to a clientele, looking for four-star hotels and the higher level of international hotels. I recently paid a visit to one of the prospective Barceló projects in Amsterdam, and I have to point out here that the level of success very much depends on how accurately we estimate the demand in a given destination and in a specific place. If we were to consider setting up another Barceló hotel in Prague, then I believe the best choice would be a hotel of average size with up to eighty rooms in the Premium category. Within the Barceló chain, we divide our city hotels into two categories – Barceló and Premium. As regards tourist hotels or holiday hotels there are three to choose between: Comfort, Barceló and Premium. The hotels correspond to three, four and five star quality nominated by myself. If we were to introduce a further hotel to Prague, it would belong to the more luxurious category. The Berlin project will involve creating a hotel with a greater accommodation capacity, geared towards congress tourism.

Mr Staub, tell me, how did you get to become General Director of Barceló Praha?
It was a long, but in my view interesting and instructive journey. Although I am a native Frenchman, at heart I feel more Spanish. I spent my childhood years in Madrid, however completed my university education in Paris. Upon completing my studies in hotel management in Paris, I endeavoured to go to the United States, but at that time, getting a working visa was incredibly difficult so I returned to the city on the Seine. I began my career in Paris as a hotel treasurer but stayed in that position just for the first two months. I was subsequently promoted to F&B Manager, F&B Controller and was finally offered a managerial position at one hotel which was part of a well-known chain nearby Charles de Gaulle airport. Later on, I transferred to another chain of the same hotel type. After having spent ten years in Paris, I have to admit I felt a little tired, so I decided to return to sunny Spain to Pamplona where a position as F&B manager was waiting for me at one of the well-known Spanish hotels – Tres Reyes. When moving to my new post I was already leaving a director's position behind. I got an offer to work in Palma de Mallorca and since I revel in a challenge, I took on the job to rebuild the existing building on the main promenade as a four star hotel, which, I hope, proved to be a success. I subsequently took on the position as operations manager with the German tour operator Frosch Turistik. After two years I was put in charge of his twenty-eight hotels dotted around the globe. I stopped working for Frosch Turistik when they were bought out by another well-known British tour operator Air Tours. In fact, right at that time, as it turned out I was offered to cooperate in setting up a hotel chain in conjunction with an Italian Tour Operator and a Spanish company with Head Offices in Mallorca. I was involved in this project for three years, however there was some discord between partners so I made up my mind to leave this behind and seek out new challenges. After this I worked for a hotel chain, called Jale for a few months. I was responsible for managing one of their luxury five-star hotels, the hotel Monasterio San Miguel located in the south of the Iberian Peninsula. And that was posting before being appointed General Director of the hotel Barceló Praha where I will be providing the necessary support required for expansion of the Barceló chain into Central Europe.

Flippant remarks have been circulated claiming that your move to Prague could quite possibly have presented you with the greatest adventure and challenge in your professional life to date. What kind of perception did you have of the Czech Republic prior to your arrival compared to now, already a few weeks into your stay?
Prague does not rank among one of my greatest adventures, however it has certainly been one of the most important. Up until this point in my professional career, I hadn't had the honour of managing a hotel in Central Europe. As regards my knowledge about the Czech Republic prior to my arrival and the opportunities which have since allowed me to know it better, I can say that you are a country of big opportunities. Such opportunities are not restricted to the hotel industry but stretch across other areas too. As regards the location in the Czech Republic, it cannot be denied that Prague is an incredibly attractive spot. Had I been offered a similar position in a different city, let's say Paris, I would clearly have turned it down. Prague seems magic. However the huge potential of Czech destinations, and I include Prague in this, flows from reserves in a sphere, which on the face of it, is difficult to take hold of. This applies to the general plateau of understanding the tourism industry as far as the approach to foreign as well as domestic tourists goes. I am convinced that the similar project implemented in France, especially Paris at the time when I was working there should have an equal beneficial impact on the economy here. In the French capital it was given the name „a smile for Paris“. The project received backing from state institutes and public organisations. The reason for launching this stemmed from the perception that many visitors had of the French as unfriendly and miserable. I imagine that launching a similar project over here would reap huge, albeit different benefits to the Czech economy. I cannot be sure if this will be heard out, but all the same I know that this problem points to many people. Moreover this project should be completed at a time when the tourism industry is on the ascent, and in no way heading towards recession or crisis point.

What are the priorities and plans of the Barceló Praha hotel?
Barceló Praha hotel forms an integral part of the dynamic and evolving hotel chain Barceló, relying on the teamwork of professionally competent young and experienced workers, equipped with that all important element – drive. Our hotel has respectable occupation results. The staff must take great credit for this. Here, we are all dedicated to providing the most friendly approach to guests. As far a plans go, we have put together a project to extend our conference space by a further 400 m2. At the same time we plan to pump huge investments into the gastronomic resources of both our restaurants and the bar so that we are able to react to the needs and requirements of businesses located in the vicinity and the growing demand of both company and tourist clients.







www.barcelo.com

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001