Menu

Předseda představenstva a generální ředitel EuroAgentur Hotels & Travel a.s. a prezident HC Sparta Praha, pan Viliam Sivek, nar. 9. dubna 1946, je prvním místopředsedou Asociace cestovních kanceláří České republiky a členem poradního sboru primátora hl.m. Prahy. Je držitelem řady ocenění a cen za působení v odvětví cestovního ruchu, např.: Mimořádné ceny Národní federace hotelů a restaurací České republiky za vytváření dobré pověsti českého hotelnictví, „Osobnosti cestovního ruchu“, „Hoteliéra roku“, „Manažera roku“, „Podnikatele roku“ aj. Jeho firma byla mnohokráte vyhodnocena v rámci „Českých 100 nejlepších“, je pětinásobným nositelem titulu „Czech Made“, držitelem „Mimořádné ceny za korektnost v podnikání“ aj. Viliam Sivek je ženatý a říká, že jeho největší radostí je trávit chvíle se svoji rodinou.

U mě je to o sparťanský duši

25. 02. 2008

Na téma využívání evropských fondů v cestovním ruchu a podnikání v regionech jsem si zašla pohovořit s panem Viliamem Sivekem, předsedou představenstva zřejmě největší a nejdynamičtější české hotelové, cateringové a incomingové společnosti EuroAgentur Hotels & Travel a.s., před níž v tomto roce stojí velká výzva: zajištění gastronomického provozu Českého domu v Pekingu v průběhu letních olympijských her.
Pane Siveku, začnu klasickou anekdotou, „dotazem“ na Radio Jerevan: „Budou za komunismu peníze?“ Odpověď: „Jak u koho.“ Už možná tušíte, kam tím mířím: Co fondy Evropské unie? Opravdu pomáhají? A komu?

Paní Andreo, já mohu hovořit pouze za sebe. Za nikoho jiného. Podnikám osmnáct let. Něco jsem vybudoval. Ročně naše firma do České republiky přiveze na čtyři sta padesát tisíc zahraničních turistů. Máme dnes nejdynamičtěji se rozvíjející hotelový řetězec se 46 hotely, a jsme i v zahraničí. Z mého pohledu je problém budoucnosti českého cestovního ruchu v tom, že nedokážeme evropské fondy smysluplně využít tak, aby to, co se díky nim vybuduje, sloužilo dlouhodobě a zajistilo perspektivu tohoto odvětví. Přiznám se vám, že sám jsem na evropské peníze velmi spoléhal. Na základě jejich možného čerpání naše firma koupila památkově chráněný dům v centru Frýdku-Místku a s předními brněnskými architekty připravila kvalitní projekt kongresového byznys hotelu, který jsme úspěšně představili vedení města. Jak se říká, skutek utek', i když jsme do celkového projektu v daném regionu značně investovali. Po vyhlášení dotací jsem zjistil, že evropské fondy, které jsou určeny pro cestovní ruch, půjdou jen malým a středním podnikatelům. Pokládám si otázku, zda nám ubytování typu „zimmer- frei“ přiláká kongresovou a incentivní klientelu. Nevěřím, že by se malý či střední podnikatel pustil do rekonstrukce hotelu, pakliže by se jednalo o stamilionovou investici s velmi pomalou návratností. Ze zkušenosti vím, že budováním cyklostezek a podporou malých hotelů či penzionů movitou zahraniční klientelu do regionů nepřivedeme. Dle mého názoru je to velká škoda. Frýdek – Místek, nádherné město pod Beskydami, tak přijde o možnost mít na svém území kvalitní hotel jen proto, že tu jsou nějak nastavené kvóty. Až paradoxně a rozporuplně na mě zapůsobila včerejší zpráva, že budou kráceny dotace z Evropské unie středním a menším městům a peníze obdrží Hradec Králové, Pardubice, Liberec. Tomu se říká jeden metr!

Myslíte, že to takhle bídně funguje všude, nebo to je region od regionu?
Já jsem neřekl, že to funguje bídně. Já jen tvrdím, že pro čerpání evropských fondů jsou špatně nastavené noty. To, že se v některém regionu staví, např. v Otrokovicích, kde EuroAgentur Hotels & Travel spolupracuje na přípravě hotelu Atrium, je především zásluhou investorů, kteří pracují bez dotačních fondů, a já je považuji za průkopníky, osvícence, pracanty a opravdové vizionáře. Podnikání v regionech je velmi těžké. EuroAgentur Hotels & Travel podniká na Vysočině, na Šumavě, v jižních Čechách, ve Východočeském kraji. Smekám před každým, kdo v těchto místech pracuje se zahraničními turisty a dokáže získávat kongresovou klientelu.

Jak jsou na tom v Čechách, na Moravě a ve Slezsku restaurace? Bavila jsem se o tom s panem Pavlem Hlinkou. Svěřil se mi, že se často bojí si dát jídlo, když cestuje po regionech. Co vy na to?
A víte, že se Pavlovi nedivím? Někdy jde opravdu o zdraví. Proto se připravují gastronomické konference. Proto Asociace hotelů a restaurací České republiky debatuje, jak pomoci malým hotelům a restauracím. Jednoznačně se shodujeme, že profesní doškolování je na nedostatečné úrovni. Cestu ke zlepšení bychom totiž měli hledat prostřednictvím soustavného vzdělávání. Vezmu-li můj obor – hotelnictví, pak je např. v hotelové branži často podceňována kvalita a koncept snídaní. Uvědomuji si, že malé či střední hotely si nemohou dovolit biokoutky jako čtyř nebo pětihvězdičkové hotely nadnárodních řetězců. Velmi často se setkáváme s tím, že se v hotelu ani neregistruje, jestli snídani připravují pro Italy, Rusy nebo Němce. A to nemluvím o propojenosti gastronomických služeb s recepcí nebo o zpracování surovin.

Vyhráli jste soutěž na zajištění cateringu v Českém domě v Pekingu při letních olympijských hrách.
Tak tohle, milá dámo, považuji za největší poctu, která nám kdy byla dána. Připadám si jako olympijský reprezentant. Vlastně proč ne. Vždyť tam EuroAgentur Hotels & Travel jede reprezentovat naši zem – Českou republiku. Bude to velmi náročný úkol. Vedením čínské mise jsem pověřil výkonného ředitele naší společnosti pana Josefa Báru, který s desetičlenným českým kuchařským olympijským týmem už pilně studuje základy čínštiny.
Příprava je zatím velmi pečlivá, ale i úsměvná. Nechávám si vyprávět podrobnosti z prověřovacích návštěv příprav v budoucím Českém domě. Chybí tam nádobí, jsou tam velmi malé prostory, v malé kuchyni pracuje až šedesát kuchařů najednou. Z Prahy povezeme ocet, českou mouku, některé druhy koření, zajišťujeme i speciální inventář pouze pro příležitost olympijských her. Atmosféru čínských kuchyní jsme si již zažili, když jsme v roce 2006 vařili v několika hotelích po dobu dvou měsíců při „Dnech české kuchyně v Číně“.

Tak raději zpátky do Evropy. Pane Siveku, vaše heslo je: „Pokud stále rostete, bez ohledu na to, co jste již dosáhli nebo se chystali dosáhnout – stále před vámi leží velké projekty.“ Takže, jaké projekty leží před EuroAgentur Hotels & Travel?
Moje heslo je jiné: „Ten kdo neroste, stagnuje, a ten kdo stagnuje, upadá,“ s ohledem na rostoucí konkurenci. V současné době máme pět rozestavěných hotelů, které budou dokončeny v průběhu letošní sezony. Za měsíc bude otevřen hotel v centru Prahy sto metrů od Václavského náměstí. Za dva měsíce další hotel na Petrském náměstí. V závěru roku otvíráme další hotel v Praze 1. V příštích dvou letech nádherný hotel v Hradci Králové a pak v Otrokovicích. Těch projektů je víc, včetně provozu prvních termálních lázní v České republice s kapacitou 1000 hostů denně. Rozšiřujeme i zázemí firmy. V dubnu jdeme do dalších nových prostor, a vytváříme tak podmínky pro rozvoj incomingové kanceláře.

Otevřeli jste Art Hotel William v Bratislavě. Jaké jsou vaše plány expanze do zahraničí?
Co se týče Slovenska, připravujeme další projekty v Tatrách, ve slovenských lázních, v Rusku. Prozatím o tom ale nechci hovořit.

Slyšela jsem, že se chystáte průkopničit i v dětských hotelech. To je odvážné. Poptávka by byla, ale…
Jaképak ale. V České republice je minimum hotelů, které mají takové zázemí, aby poskytly vše to, co má mít kvalitní rodinná dovolená, aby umožnily komplexní péči o děti. V Evropě tyto hotely existují a jsou velmi vyhledávané. Jednali jsme o možnosti odkoupení franšízy od Kinderhotels Europa. Výše franšízových poplatků nás zarazila v dalším pokračování projektů s touto společností, a tak zkoušíme podnikat v této oblasti sami. Máme objekt, kde se chystáme otevřít první dětský hotel, který bude určen rodinám s malými dětmi. I když víme, že nám na to z Evropské unie nepřispějí, tak tam chceme vybudovat patřičné zázemí pro děti – skluzavky, kolotoče, pískoviště, sportovní haly, bazén, rozšířit zázemí pro maminky, které nejlépe vědí, co malé dítě nezbytně potřebuje, např. uvařit sunar, dát správnou kašičku, mít lékařskou péči apod. To je ale čerstvá zpráva, jak jste se k ní dostala?

…tak to je vážně dobrá zpráva pro všechny maminky. No, jaký je váš globální cíl?
Jednoznačně obsáhnout Českou republiku. Nabídnout domácím i zahraničním klientům vše krásné, co v této zemi je. A samozřejmě pokračovat s budováním hotelových zařízení v zahraničí.

Jednou z aktivit EuroAgentur Hotels & Travel je franšízing. Proč by měl hotel uvažovat o začlenění do vašeho řetězce?
Své první vlastní zkušenosti s franšízou jsme udělali s hotelovými řetězci Ramada a Best Western. Naučili jsme se to a nyní možnost synergických efektů franšízy nabízíme dalším hotelům. Před začleněním do našeho systému se ale musí podrobit testům kvality. Ne každý je s to splnit požadavky (standardy) na kvalitu služeb. A proč se začlenit do skupiny EuroAgentur Hotels & Travel? Samotný hráč na trhu je malý hráč. A pro ně je naše nabídka zveřejněna na webových stránkách www.euroagentur.cz. Ale i velcí hráči dělají chyby. Proto jsme rozjeli projekt „mystery shopping“, což je tajná kontrola hosta v hotelu. Mohu říci, že žasneme nad chybami, které sami občas děláme. Jak to asi ale vypadá u provozovatele, který ani neví, že může tyto chyby udělat! A což teprve oblast marketingu a propagace! EuroAgentur Hotels & Travel je na deseti až dvanácti světových veletrzích ročně. Franšízový hotel se dostává do našich katalogů, je na našich webových vyhledávačích, které mají každoročně ke dvěma milionům návštěvníků. Hodně jsme investovali do internetu. Chystáme se spustit úplně nový on-line rezervační systém, který umožní nakupovat do košíčku: pobyt, výlet, návštěvu divadla apod. Už proto, že v současnosti máme zhruba 70 % individuálních hostů, a ti si tak budou moci důkladněji připravit program pobytu v České republice.

Jak se prosazuje česká firma v hotelnictví?
Těžko. Ale prosazuje. Ostatně posuďte sama. Před osmnácti lety jsem začínal s ubytovnou Energovodu.

Je možné, že EuroAgentur Hotels & Travel dosáhl tak výborných výsledků a ženete jej kupředu, protože ho zaštiťujete svým osobním kreditem?
Myslím, že jsme čitelní, že jsme Češi. Mám své děti, které pracují ve firmě. Budujeme rodinnou firmu.

Je to výhoda?
Pracovat ve firmě s vlastními dětmi je snad nejtěžší, co může podnikatele potkat. Někdy jste táta a někdy šéf. Je to opravdu složité. Kdo se svými dětmi nepracoval, neumí si to představit. A vůbec si nepřipouštím, jak to musí být složité i pro ně.

Jak na vás zapůsobila nedávná nemoc?
I tohle, Andreo, víte? Že jsem byl nemocný? Všechno zlé je na něco dobré. Přehodnotíte rychle svůj život. Cítíte velké závazky vůči rodině, do které patří i váš podnik, vaši zaměstnanci. A když je jich pět set, je to velká rodina. Všechno se to ve vás mele. Řešíte, aby firma jela dál, uvědomíte si kvalitu lidí, na které se spoléháte. Ale nemluvte o nemoci, já jsem zdravý. A jedeme dál.

Tak a teď k vašemu koníčku, k hokeji, ke Spartě.
To je má dlouholetá srdeční záležitost. Skvěle se tím bavím. Víte, před třemi lety, kdy HC Sparta byla třináctá, jsem byl požádán, abych klubu pomohl. Šel jsem si tam na rok sednout, a Sparta vyhrála extraligu. V loňském roce jsme úspěch zopakovali. Všechno to je o sparťanské duši. O vůli, bojovnosti a pokoře. Vznikla celá řada báječných projektů, které realizoval tým, jež teď ve Spartě pracuje. Např. známá akce letošní sezony – sparťanská krev, kdy několik tisíc sparťanů – fanoušků – dalo to nejcennější, co mají – vlastní krev. Když jsem do Sparty nastupoval, řekl jsem v programovém prohlášení, že Sparta bude hrát v letech 2008 – 2010 prim v českém hokeji. Moc se těším na to, až budu s generálním manažerem Sparty, Petrem Břízou, představovat příští rok soupisku hráčů. Jsem Sparťan. Někdo chodí do kostela a má víru. Já mám víru ve sparťanskou duši.
S Viliamem Sivekem porozprávěla Andrea Dufková.



www.euroagentur.cz

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001

AKTUÁLNÍ ČÍSLO
VŠUDYBYL 02/2020
02/2020 číst aktuální číslo