Menu

Kontaktní zateplovací systémy (ETICS)

STOMIX číslem 1

21. 03. 2007


jsou moderním a účinným způsobem zateplování budov. ETICS umožňují technologicky relativně jednoduchým postupem tvořit sendvičové stěny vynikajících izolačních a fyzikálních vlastností, chemické a mechanické odolnosti i estetických kvalit. Výhodnost kontaktního zateplování budov spočívá také v tom, že jej lze aplikovat u novostaveb a také i při dodatečném zateplování – u rekonstrukcí včetně masivní regenerace panelové výstavby z šedesátých až osmdesátých let minulého století.

STOMIX
od svého založení důsledně razí podnikatelskou strategii produkovat a na trh (a to přímo realizátorům zateplování budov) dodávat moderní vysoce účinné kontaktní zateplovací systémy (ETICS). Výrobní sortiment STOMIXu kromě zateplování zahrnuje omítky, barvy, lepicí hmoty, laky a základní nátěry a sanace. Dosahování co nejvyšší kvality STOMIX podřídil řízení kvality, organizaci práce a výrobních procesů, výzkum a vývoj, promptní zavádění aktuálně nejprogresivnějších výrobních technologií, výběr dodavatelů surovin, výstupní kontrolu, organizaci prodeje a poradenství. V případě kontaktních zateplovacích systémů hraje důležitou roli profesionalita firmy, která zateplování provádí. Proto všichni zákazníci od STOMIXu dostanou nejen výrobek, ale i odborný servis a bezplatnou pomoc při realizaci zateplování. Tato cesta totiž, oproti neodbornému nákupu ve stavebninách a neodborné aplikaci, výrazným způsobem šetří čas a peníze investorů. STOMIX má patnáctileté zkušenosti z vlastního vývoje a výzkumu, jejichž výsledky jsou aplikovány při výrobě komponentů i instalaci zateplovacích systémů. Aby potřeby zákazníků mohly být uspokojovány v co nejkratším čase, disponuje STOMIX rozsáhlou obchodní sítí vybavenou sklady sortimentu dodávaného na trh a také dobarvovacími zařízeními. V obchodních společnostech STOMIX najdete i servisní techniky a obchodní zástupce, kteří klientům vždy rádi konzultačně pomohou při rozhodování.

Jednou z nejvýznamnějších kongresových akcí letošního roku v oblasti stavebnictví je „Fórum českého stavebnictví 2007“ a mezinárodní konference FIEC (Evropská stavební federace) o zadávání veřejných stavebních zakázek v zemích Evropské unie, které v pražském hotelu President ve dnech 27. a 28. března pořádají INCOMA Consult a Svaz podnikatelů ve stavebnictví v České republice. Interview s Ing. Bořivojem Minářem, generálním ředitelem skupiny STOMIX, jsem zahájil otázkou, proč STOMIX nad tímto kongresem převzal záštitu a stal se jeho „zlatým partnerem“.
Jednak proto, že jsme největším výrobcem zateplovacích systémů v České republice a protože tímto lídrem chceme být i nadále. Na „Fóru českého stavebnictví 2007“ se sejdou kapitáni českého stavebnictví. Proto se tu chceme prezentovat a vítáme možnost odpovídat na otázky, proč preferujeme kvalitu, proč poradenství a proč STOMIX.

Titulní stranu předchozího třetího vydání Všudybylu zdobí obrázek BMW. Takže další „proč“ bude, proč jste si zvolil značku BMW?
Když jsem byl menší, myslel jsem, že BMW je pro mne cosi nedostižného. Ta značka se mi samozřejmě líbí. Ostatní luxusní značky mne nikdy neoslovily tak jako BMW. Až jsem se před řadou let dostal k inzerátu, že se tento vůz nabízí za velmi výhodných podmínek. Z hecu jsme pozvali prodejce BMW, ať nám jej přivezou předvést k nám do Jeseníků. Byli jsme přesvědčeni, že se s takovým vozem v horách jezdit nedá. Prodejci přijeli, předvedli vůz a já už potom pouze přemýšlel, kde na něj vzít peníze, když se navíc ukázalo, že se nejedná o částku astronomickou. Od té doby tuto metodu prodejců BMW uvádím našim prodejcům ve STOMIXu jako příklad. Úkolem prodejce BMW totiž je vás do toho vozu posadit. Jak si do něj sednete, tak už (při následném nákupu) řešíte jenom barvu a motor. Věřím, že se STOMIXem je to analogické. Důležité je dát potencionálnímu zákazníkovi příležitost ochutnat STOMIX. Určitě patřím k lidem, kteří chtějí být první. (Samozřejmě, ne vždycky se to daří.) S notnou dávkou nadsázky říkávám, že jsem si oblíbil číslo „1“. Chceme být první, nejlepší nebo jedineční. Proto asi typologicky patříme k příznivcům značky BMW.

Když jsem k vám přijížděl, uvědomil jsem si, že díky jedničkovému STOMIXu je dnes Žulová hlavním městem Evropy, co se týče vývoje, výzkumu a výroby zateplovacích technologií a materiálů.
Žulová je centrálou zateplování v České republice. Předchozí starosta Žulové velice pečlivě sledoval internetové stránky a inzerci STOMIXu a když jsme založili filiálku v Praze, tak zavýskl a řekl: „Pane řediteli, díval jsem se, že i Praha patří pod Žulovou.“ Když jsme poté založili firmu v Moskvě, tak: „Dokonce už i Moskva patří pod Žulovou!“ V Žulové to začalo. Je centrálou STOMIXu a bude jí i nadále. A je-li na to kdo v Žulové a v Olomouckém kraji hrdý, jsme samozřejmě rádi. Veškerý výzkum a vývoj, vše totiž opravdu začalo zde v Žulové.

Pod Žulovou ale patří i Jekatěrinburg…
STOMIX Jekatěrinburg je naší první dceřinou společností za Uralem v Asii. V Ruské federaci máme ještě společnosti v Moskvě, v Nižném Novgorodě a dvě filiálky v Orlu, kde jsme postavili výrobní závod. Kdybychom toto strategické rozhodnutí tehdy neudělali, tak jsme se tak zauzlovali, že už by nás nikdo nerozmotal. Vývoj jde výrazně rychleji, než jsme očekávali. Své filiálky už máme také na Slovensku v Banské Bystrici a Bratislavě, v Polsku v Jaworznu, v Litvě ve Vilniusu, na Ukrajině v Kyjevě a v plánu máme další akvizice. Vedeme jednání na Balkáně, v Kazachstánu, Azerbajdžánu. Díváme se ještě na dálnější východ, jako je Mongolsko a Čína.

No, nebylo by špatné vlastnit agenturu, která pro STOMIX zajišťuje letenky a služby business travel. Jaký byl pro skupinu STOMIX loňský rok?
„Hrozný!“ Už jsme si zvykli po každém právě skončeném roce říkat, že byl nejúspěšnější. Avšak ten loňský byl zásadním způsobem! Plánovali jsme nárůst obratu deset až patnáct procent, a když už , tak dvacet procent. Leč loni jsme dosáhli více než padesátiprocentního meziročního nárůstu. To je samozřejmě veliký úspěch, ale pro nás to znamenalo i to, že jsme se v některých oblastech díky tomuto strmému vzestupu „zauzlovali“. Na až takovouto dynamiku nebyl nasmlouván dostatečný objem komponentů. Nestačili dodavatelé některých surovin, dodavatelé obalů, scházela dopravní kapacita a selhávala logistika. Z toho důvodu prostořece a s potěšením podotýkám, že rok 2006 byl „hrozný“. Samozřejmě, že byl pro STOMIX krásný. Udělali jsme velký obrat s odpovídajícím hospodářským výsledkem. No a „poučení z krizového vývoje“ je, že jsme se rozhodli zásadně zvýšit kapacitu výroby. Anomálie dalšího vývoje je v tom, že jsme si sice řekli: „V zimě se tolik nestaví, a tak v lednu uděláme odstávku. Uděláme rekonstrukce a navýšíme výrobní kapacity.“ Jenom „ten nahoře“ nás nějak nevyslyšel a letos v lednu se odstávka dělat nedala. Bylo pořád teplo, stavební činnost jela na plné obrátky, a my museli vyrábět. Odstávku jsme tedy na chviličku udělali v únoru. A už nám zase zákazníci tlučou na dveře a je třeba vyrábět a dodávat. Rekonstrukce jsme urychleně dokončili a hurá do sezony 2007.

Úspěch STOMIXu není o jednom člověku.
Samozřejmě. Navíc úspěch je velice pomíjivá veličina. V našem týmu je řada špičkových specialistů. Zmíním alespoň dva z nich. Ing. Milana Ševčíka, který je spoluzakladatelem STOMIXu a autorem všech receptur a zateplovacích systémů a Ing. Milana Machatku, CSc., který patří k největším expertům na zateplování v České republice. Pro STOMIX i pro kolegu Machatku je velikým oceněním to, že byl zvolen předsedou profesního sdružení – „Cechu pro zateplování budov České republiky“. Dlouhodobý podnikatelský zdar je o dlouhodobé systematické práci. Oněch více než padesát procent loňského meziročního nárůstu je výsledkem dlouhodobých snah a práce. Mimo jiné i osvětové, kterou dělá tým našich odborníků. Jedna věc je vyvinout kvalitní výrobky a druhá, že se lidem vysvětluje, proč mají investovat do kvality a ne se nechat balamutit ve smyslu: „No nekup to, když je to tak levný…“ Vysvětlujeme jim, že nejsou tak bohatí, aby si mohli koupit kdejaký šmejd, a to, že nějaké zboží má cizojazyčný název a návod, ještě není důkazem jeho vysoké kvality.

No, to mi povídejte! A zrovna pro „VŠUDYBYL“. Nevěřím však, že kdybych svůj časopis nazval „GLOBETROTTER – Magazine of and about the people in the tourism industry“ nebo „WELTBUMMLER“ – Zeitschrift der Leute und über die Leute im Fremdenverkehr" či „VOYAGEUER – Guide du labyrinthe de l'industrie du tourisme tch?que“, že by byl účinnější. Je to o opravdovosti, a ta se hraje na výsledky. Právě díky jim je s vaší značkou STOMIX spojen pojem serióznost.
Kvalitu, kterou vyrábíme dnes, produkujeme od prvopočátku. Někteří výrobci na českém trhu prodávali a bohužel možná ještě prodávají cosi, co má do kvality daleko, což jim umožnila nedokonalost české legislativy. Jsem však přesvědčen, že dochází k obratu. V minulosti jsme prezentovali, že jsme první, kdo získal evropský certifikát jakosti. Ještě před tím, že jsme jako první získali klasifikaci A třídy, certifikáty ISO 9000 a ISO 14000. Naše pozice nás však zavazuje k tomu, brát kvalitu jako samozřejmost a zákazníkům nabízet opět cosi navíc. To, že kvalitu, kterou si od nás koupí, dostanou až na fasádu svého domu. Během procesu realizace zateplování jsme průvodci investorů a stavebních firem. Hlídáme, aby se kvalita našeho zboží neznehodnotila nedodržováním technologických postupů, nedej bože, kdyby někdo naše materiály chtěl zaměňovat za jiné, které do systému nepatří. To vše děláme nejen po celé České republice, ale i v ostatních zemích, kde má STOMIX své zastoupení, aniž bychom tuto službu účtovali.

V důsledku přenesení dalších kompetencí z Ministerstva pro místní rozvoj ČR na krajské úřady v rámci rezortu cestovního ruchu v posledních měsících daleko častěji komunikuji s čelními představiteli krajských samospráv. V té souvislosti mi přichází na mysl, že každá veřejná budova musí splňovat energetický audit.
Ano, každý kraj spravuje několik set objektů, u nichž hradí energie, údržbu a opravy. To je velice obsáhlé téma. Záleží samozřejmě na jednotlivých krajských radách a na radních, jak dalece do procesu úspor půjdou. V rámci hejtmanství by jej bylo možné nastartovat tím, že se vytvoří fond, z kterého se bude financovat program úspory energií u objektů, které jsou v majetku krajů. Pokud by se vyčlenila nějaká částka na správu a revitalizaci těchto objektů, určitě to bude dlouhodobě hospodářsky pozitivní počin. Nejen zákonný tlak – energetické audity, ale k úsporným opatřením vede i tlak ekonomický. Pokud se kdo domnívá, že se v budoucnu energie zlevní, je bezbřehým optimistou. RVHP už se nevrátí a přátelství s Ruskou federací je dnes hlavně o byznysu. Jenom bloud by očekával, že nám někdo bude dávat energii zadarmo. Ať je to plyn, ropa či elektřina. Za veškeré energie se bude draze platit. Dnes už si snad ani nikdo neklade otázku jestli zateplovat, to už ví pomalu každé malé dítě, ale řeší se otázka jak zateplovat, aby mi to za nějakou dobu neopadalo, a jak to financovat. I na tuto otázku má STOMIX odpověď, a to ve spolupráci s některými finančními ústavy. Ať už pro kraje nebo soukromé osoby.

Připomněl bych povodně v roce 2002 a STOMIXem renovovaný plášť historické budovy v Praze – Karlíně. Do výrobního portfolia STOMIXu totiž patří i stálobarevné omítky s UV filtrem. I takové, které obdobně jako např. goretex propouštějí molekuly vody v plynném skupenství, avšak nepropouštějí molekuly vody ve skupenství kapalném. Poté, co voda opadla z vámi zatepleného domu (na rozdíl od všech okolních objektů), nikdo omítku neotloukal, protože fasáda STOMIXu byla směrem zevnitř ven prodyšná a zeď záhy vyschla.
S materiály u plášťů budovy je to stejné jako s vozidly. Po povodních, poté co klesla voda, se námi zateplený objekt v Karlíně očistil proudem vody od bahna a bylo. Obdobný příklad ilustruje i stav po velkém krupobití na sídlišti na Ostravsku, na němž bylo několik zateplených panelových domů. Nepoškozenou fasádu měl pouze jeden. Ten, který byl zateplen STOMIXem.

Materiály STOMIXu ale umí vracet i krásu historickým objektům, pískovcovým plastikám, kostelům, zámkům atd., na jejichž klasických fasádních materiálech hlodá nejen zub času, ale i zplodiny a pevné částice v ovzduší, vibrace působené dopravou, kyselé deště apod., s jejichž existencí stavitelé v šestnáctém století a ani v o pár set let pozdějších stoletích nepočítali.
Mezi produkty STOMIXu patří i takovéto omítkové směsi, fasádní a interiérové barvy, tapety, lepicí a stěrkové hmoty, penetrační nátěry včetně systému pro sanaci a ochranu betonu atd. Všechny vyhovují nejnovějším evropským požadavkům a mají předpoklad dlouhodobé životnosti. Chceme jít s dobou a údržba historických objektů vyžaduje své. Proto jsme vyvinuli materiály, které lze použít na renovace památkově chráněných objektů včetně široké škály barev a patinování. S extrémní prodyšností, dobře omyvatelné se samočisticími schopnostmi apod.

A co na to památkáři?
Pokud se opravuje nějaký dům a zjistí se, že spadá pod péči památkového úřadu, spousta lidí „dostává kopřivku“. Ne u nás! Požadavky památkářů jsou pro výrobce fasádních materiálů velkou motivací a motorem. Jestli chceme zůstat kulturním národem, je třeba si kulturních památek vážit a dávat nekompromisní akcent na jejich odbornou údržbu.

www.stomix.cz

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001