Menu

Staronové pojištění

30. 12. 2004

Po dvou letech nekonečných verzí
S rokem 2005 cestovním kancelářím nezbývá než podstoupit nový kolotoč pojištění pro případ úpadku dle zákona 159/1999 Sb. Jakkoliv tento zákon po dvou letech příprav a předkládání nekonečných verzí návrhu novely nedoznal žádných změn, změnil se zákon o pojišťovnictví. A tak se smlouvy nebudou jen prolongovat, ale uzavírat nově. Asociace cestovních kanceláří České republiky si proto na listopadový Klubový den (24.11.2004) pozvala zástupce pojišťoven, které pojištění pro případ úpadku v Česku nabízejí, aby odkryly karty, respektive pojistné plány.

Historie jako podmínka
Česká pojišťovna má prostor pro další pojištěnce s tříletou historií a obratem minimálně 3 mil. Kč z prodeje zájezdů a nezměněné pojistné sazby s bonifikací pro stálé zákazníky. Stálé sazby má i Uniqa, která nabízí pojištění pro touroperátory s obratem 10 a více milionů a tříletou historií. Historie jako podmínka se jako červená nit táhne podmínkami většiny pojišťoven, takže nováček, který nepůsobil na trhu aspoň jako cestovní agentura, neměl letos zpravidla žádnou šanci. Svítá mu však naděje. Pojišťovna Generali, která se prohlašuje za leadera trhu, má pro rok 2005 prostor i pro nově vznikající cestovní kanceláře. Samozřejmě v závislosti na posouzení obchodních plánů a kalkulací žadatele.

Stokrát více než pojistných případů
Česká podnikatelská pojišťovna, která měla v letošním roce tři pojistné případy, se s touto skutečností vyrovnala bez ztráty nejen „kytičky“, ale i peněz. Vždyť pojistila 340 cestovních kanceláří, tedy stokrát víc než měla pojistných případů. Všechny dohromady stály pojišťovnu údajně jen tolik, co každý den vyplácí na havarijním pojištění. Přitom dva pojistné případy cestovních kanceláří pokládá za klasické podvody, za které podala žaloby. Mediální poprask kolem finančního zdraví České podnikatelské pojišťovny byl nafouknutou bublinou. Fakt státního dozoru nad Českou podnikatelskou pojišťovnou paradoxně znamená, že jde o nejbezpečnější ústav, protože stát kontroluje, kam putují její peníze. Vedoucí akcionář je ostatně rozhodnut v případě potřeby opět navýšit jmění. Pokud jde o pojištění podnikatelů, hodlají si i nadále vážit všech českých, tedy i malých, cestovních kanceláří. A jak je u této pojišťovny zvykem, nabízí bonusový systém se zohledněním i toho, jaké další služby kromě pojištění pro případ úpadku cestovní kancelář čerpá.

I u cestovního pojištění
Debata se týkala i cestovního pojištění, pro něž rovněž platí změna zákona o pojišťovnictví, a s tím spojené administrativní úpravy. Klient musí dostat trochu jiný formulář než dosud. Pokud je pojištění v ceně zájezdu, musí dostat pojistné podmínky hned při uzavření cestovní smlouvy. Se vstupem Česka do Evropské unie se může měnit přístup klientů k tomu, nakolik budou mít zájem o zdravotní pojištění při cestách do členských zemí. Na tuto skutečnost by měly pojišťovny reagovat. Jistou změnu prezentovala Česká pojišťovna, která chystá nejen lepší technické vybavení (a návazně i lepší podmínky pro cestovní kanceláře, které budou předávat data elektronicky), ale i vyšší limity u léčebných výloh při nezvýšených sazbách pojistného. Zato přitvrdí u pojištění storen, kde se pojistné nebude odvíjet od počtu dní, ale od ceny zájezdu.
Diskuse a vzájemné debaty a rozhovory se díky hostitelskému prostředí pražské restaurace Beograd s milou obsluhou a výtečnou kuchyní protáhly daleko nad oficiální rámec.
Ing. Eva Mráčková





www.ackcr.cz

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001