Menu

Správcovská stanoviště taxislužby výrazně pomohla vylepšit pověst Prahy

16. 04. 2008

V souvislosti s hlavním tématem jsem navštívil pana Jiřího Kvasničku, ředitele společnosti AAA Radiotaxi, abychom si popovídali i o tomto způsobu přemisťování se v prostoru a čase. První, s čím se zahraniční návštěvníci Prahy – pasažéři leteckých společností – setkají, nezřídka bývají právě žluté taxíky AAA Radiotaxi popř. mikrobusy CEDZ. A tento dojem z nově navštívené země bývá pro její celkovou pověst a oblíbenost rozhodující.
To je pravda. Česko má mnoho vstupních bran. Jsou jimi mezinárodní letiště, železniční a autobusová nádraží atd. Asi nejvýznamnější z nich ale je letiště Praha-Ruzyně. Tam nám jezdí téměř dvě stě žlutých vozů a šedesát mikrobusů CEDZu, což je smluvní doprava, jezdící do předem stanovených lokalit v Praze za pevné ceny. K tomu ještě zajišťujeme linkovou dopravu čtyřmi autobusy do ulice V Celnici. Tuto trasu začínáme jezdit od pěti hodin ráno do dvaadvaceti a někdy třiadvaceti hodin v noci za 120 Kč jedním směrem. Provozování letištních přepravních služeb je podmíněno plněním náročných kritérií provozovatele letiště společnosti Letiště Praha. Řidiči, jak „Tří áček“, tak CEDZu mají stejnokroje a jsou jazykově disponováni, aby byli schopni reagovat na požadavky zahraničních cestujících. Všechny naše vozy splňují vysoké nároky na vybavenost a umožňují úhrady prostřednictvím platebních karet. Takže také díky tomu je pražská letištní taxislužba na špičkové evropské úrovni. Pasažér se nemá čeho bát.

„Strach“ o patřičnou úroveň pražské taxislužby ale mívají i lidé prosazující zájmy zahraničních, Praze konkurujících metropolí. V rozhovoru s naším prezidentem prof. Václavem Klausem jsem kdysi konstatoval (viz www.e-vsudybyl.cz, heslo pro fulltextový vyhledávač: „ořezávátka v antipropagandě“), že jsme naprostá ořezávátka v antipropagandě vůči prohlášením, která na adresu České republiky zaznívají ze zemí majících péči o zahraniční turisty, kteří jezdí utrácet peníze k nám, a ne k nim. Že např. v podmínkách Itálie je zlodějna běžným folklorem. Náš prezident odpověděl:
„Kdysi, když jsem tam studoval, mi policejní úředník na magistrátu, kde jsem si byl pro nějaké razítko, šetrně sdělil: ‚Mějte pořád zapnutou kapsu, protože vám jinak všechno okamžitě ukradnou.‘ To je pravda. Ale nemyslím si, že máme nějakou bezprostřední metodu, jak tomu zcela zabránit.“

Očerňování našeho cechu, to je neustávající a nepříjemná diskuse. A myslím si, že z velké části i dobře instruovaná. Nikde na světě nejsou taxikáři svatí. A pražská taxislužba na tom v evropském měřítku zdaleka není nejhůř. Po Praze jezdí tři a půl tisíce vozů taxi. Z nich určitě tři čtvrtiny s pomocí dispečinků, které fungují minimálně od poloviny devadesátých let minulého století. Kdyby s nimi návštěvníci Prahy a pražská veřejnost nebyli spokojeni, určitě by už dávno zanikly. Áčka jsou tady od roku 1990 a zaznamenávají neustálý nárůst zákazníků i smluvních řidičů. Z toho vyplývá, že naše služba je chápána pozitivně. To, co Praze dělá problémy, je chabá kontrolní činnost veřejných orgánů, které by měly kontrolovat nejen taxislužbu, ale veškeré služby v dopravě. Praha strádá na nedostatek vize. Zkrátka chybí tu mantinely, aby taxislužba mohla být tak renomovanou podnikatelskou činností, že by její pověst jen stěží bylo lze nabourávat. V tom, si myslím, je velká chyba. Ale abych pražský magistrát jen nekritizoval. Jednou z jeho dobrých služeb Pražanům a návštěvníkům Prahy jsou správcovská stanoviště taxislužby, kterých je v Praze cca pětatřicet čtyřicet procent. Některá z nich příští rok končí. A velká škoda je, že se zatím veřejně, ani na diskusích na magistrátní úrovni na „taxi komisi“ neprojevila žádná snaha je zachovat. Správcovská stanoviště totiž velmi výrazně pomohla vylepšit pověst Prahy, protože správci ručí za chování řidičů taxislužby a garantují dodržování cenových relací služeb. Magistrát hl.m. Prahy nemá za posledních pět let na správcovská stanoviště žádné stížnosti. Správcovství stanovišť, to je další služba, kterou nejen AAA Radiotaxi, ale i další dispečinky pro Prahu úspěšně zajišťují. Určitě by stálo za to, aby ze strany kompetentních magistrátních orgánů samosprávy hl. m. Prahy byla věnována náležitá pozornost prodloužení smluv na správcovství stanovišť, popř. aby se uskutečnila další losování či jiná forma výběrového řízení.

Se „Třemi áčky“ se z bodu A do bodu B dostanu zpravidla hladčeji, než kdybych jel vlastním vozem.
Navigaci a komunikaci má AAA Radiotaxi nejen ve svém názvu. Informační technologie jsou mým koníčkem, a i proto se má firma snaží držet krok s jejich vývojem. Do konce dubna tohoto roku budou mít všechny taxíky jezdící v barvách AAA Radiotaxi navigaci. Pracujeme na předávání informací TMC nejenom pro šoféry, ale prostřednictvím rádií i pro Pražany. Co se týče řidičů, mohou tak volit nejen nejekonomičtější nebo nejkratší trasu, ale vzhledem k aktuální konstelaci v dopravě i trasu nejrychlejší. Záležet bude jen na jejich dohodě se zákazníkem.

Když přijdu do svého oblíbeného Novoměstského pivovaru v Praze, vědí, že mám rád jejich řezané pivo. Pokud pak přijdu do hotelu kde už mne zdraví jménem, je to podobně příjemný pocit, jako když si volám taxíka AAA Radiotaxi. I u vás už vědí, s kým mají tu čest (tedy víc, než o sobě vím já). Být pozorný k opakovaným klientům je velkou konkurenční výhodou.
Ano, dobrý vstřícný krok vůči zákazníkovi. Dát mu najevo, že si jej vážíme, že k nám nevolá jako cizí. Znát jeho obvyklé požadavky. V případě AAA Radiotaxi víme, jaké auto pro něj obvykle jezdí, ale teď nemám na mysli číslo vozu nebo konkrétního řidiče, ale typ a specifikaci služeb. Někdo chce vůz, v němž se vůbec nekouří, jiný opakovaně kombíka atd. Požadavků je rozmanitě a těch hlavních tak dvacet třicet. Zákazník tedy může specifikovat své potřeby a nezřídka jsme na ně schopni reagovat i dřív, než je vysloví. V této souvislosti je třeba vyzdvihnout práci našich operátorek. A získat do svých řad příjemné, asertivní zaměstnance v Praze? To vůbec není snadné. Praha má téměř nulovou nezaměstnanost. Posledního půldruhého roku je hodně problematické do non-stop čtyřiadvaceti­hodinového provozu nabírat další kvalitní lidi. Obzvlášť k taxislužbě, kdy převážíme (obzvlášť v noci) různými náladami stižené zákazníky. Nulovou nezaměstnanost v Praze vnímám jako velkou brzdu pro poskytování slušných služeb obecně.


Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001