Menu

Společný cíl – spokojený spotřebitel

20. 06. 2011

Květnový Klubový den
Asociace cestovních kanceláří České republiky, který se konal 25. května 2011 v proslulé pražské Kolibě U Pastýřky, svedl k debatě dva zdánlivě znepřátelené světy: podnikatele v cestovním ruchu – a představitele České obchodní inspekce, jimiž byli Mgr. Michael Maxa, vedoucí Oddělení ochrany spotřebitele, a Mgr. Šárka Balková, zástupkyně ředitele Inspektorátu ČOI Středočeský kraj a hl. m. Praha. Ke cti obou stran je třeba konstatovat, že ani posílení welcome drinkem podávaným krojovanou servírkou před vchodem, ani horký den nesvedly žádnou ze zúčastněných stran k nějakým výpadům. Šlo o seriózní setkání v přátelském duchu, kdy jedinou překážkou naprostému sjednocení názorů je zákon.

Konkrétně zákon č. 634/1992 Sb.,
na ochranu spotřebitele, v platném znění. Ten se totiž snaží o co nejdokonalejší ochranu spotřebitele ve všech oblastech a směrech, což je samozřejmě v pořádku – jenže tím stanovuje poměrně rigorózní pravidla, která se často hodí spíš pro prodej zboží než služeb, tím méně služeb při zahraničních zájezdech, kde k sobě prodávající a klient mají poněkud daleko.

Pracovníci České obchodní inspekce
vystupují jako ochránci zákona – nikoliv arbitři sporů mezi klientem a cestovní kanceláří. To znamená, že neřeší, zda klientovi byla či nebyla poskytnuta náležitá refundace reklamovaných nedostatků, ba ani, jestli ta reklamace byla oprávněná. ČOI řeší, zda samotný postup cestovní kanceláře vůči klientovi odpovídal zákonům (na ochranu spotřebitele a zákonu č.159/1999 Sb.). Tedy jestli byl klient náležitě informován, jestli reklamační řád cestovní kanceláře někde klienta nezkracuje na jeho právech, jestli jeho reklamace byla náležitě přijata a jestli reklamace byla vyřízena v zákonem stanovené lhůtě. Co bylo klientovi přiznáno – to není věc řízení ČOI, ale buď dohody CK – klient, nebo to může řešit soud. Kdyby existovaly jen slušné cestovní kanceláře – a jen slušní zákazníci, asi bychom si na Klubovém dnu rozuměli se zástupci ČOI stoprocentně.

Jenže chroničtí potížisté
se, bohužel, vyskytují i mezi klienty cestovních kanceláří a jsou schopní si následně stěžovat na cokoliv. Pokud má cestovní kancelář vyhovět požadavkům zákona na ochranu spotřebitele, je povinna při reklamaci vydat klientovi potvrzení o přijetí reklamace – což ovšem znamená, že by vlastně měla složitě sepisovat každou výměnu prasklé žárovky, a ještě k tomu dvakrát. Jednou, že přijala oznámení, a podruhé, že žárovka byla vyměněna (naštěstí to smí být alespoň na stejném papíře). Ale jak to bude sepisovat recepční v egyptském hotelu? Nebo máme nechat klienta bez nápravy až do chvíle, než dorazí česky mluvící delegát?

ČOI to lidsky chápe, ale úředně je tu zákon,
a nemůže s tím nic dělat. Na druhé straně, pokud občan podá k ČOI stížnost, nemůže se spoléhat na to, že mu dají zapravdu automaticky. Inspektoři ČOI se snaží měřit oběma stranám spravedlivě. Pokud by si někdo vymyslel příkoří, které nelze doložit, má smůlu. I pod tímto zorným úhlem lze chápat zprávu ČOI o výsledcích kontrol za loňský rok, kde stojí, že z třiaosmdesáti podání bylo oprávněných devět.

Zvýšená obezřetnost
se doporučuje cestovním kancelářím, pokud jde o podávání informací. Pokud se totiž nějaká informace uvedená v katalogu následně ukáže být nepravdivou – třeba hotel uváděný jako s klimatizací tuto v mimosezoně vypne (což v katalogu není uvedeno), pak to podle ČOI není jen důvod k reklamaci, ale i klamavá reklama – z které se cestovní kancelář vyviní, ledaže prokáže, že tuto skutečnost nemohla předem znát.

Zatímco se pro nás v Kolibě
na ohništi grilovaly vyhlášené pochoutky, probrali jsme podobně podrobně i ostatní nejčastěji odhalené nedostatky, takže účastníci mají dobrý návod, jak při kontrole obstát. Po vyčerpání tématu včetně všech dotazů (a asi i přednášejících) pozval představitel Koliby pan Michal Moudrý všechny jako své hosty nejprve k ukázce hudební a taneční produkce a následně i k bohatému bufetu. Normálně samozřejmě obsluhují u stolů, ale to na Klubových dnech není žádoucí, protože se účastníci chtějí volně přemisťovat, aby si mohli popovídat každý s každým. Protože proto Klubové dny původně vznikly. A v Kolibě mají natolik pozornou obsluhu, že výborné vínko, jiné nápoje a dobrou kávičku nabídli a přinesli i bez vyzvání tam, kde o to byl zrovna zájem.
Eva Mráčková


Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001