Menu

Soukromý letoun rozumnou investicí

25. 05. 2010

S jednatelem L D Aviation Prague, s.r.o. Jaroslavem Najmanem se potkáváme 7. května 2010. Jeho firma prodává nová i zánovní letadla, helikoptéry a veškerou technickou podporu. Tzn. náhradní díly, nářadí, vybavení atd. pro civilní a vojenská letadla.
Jaroslave, za sto let existence našeho leteckého průmyslu jej pravděpodobně nic tak důkladně nezkrušilo, jako návrat k tržní ekonomice koncem dvacátého století.
Důvod propadu českého leteckého průmyslu mj. byl, že se po roce 1948 stoprocentně orientoval na Východ. Když se však začátkem devadesátých let v Československu převrátil režim, byly východní a s nimi spjaté trhy v propadu, a naše firmy se snažily přeorientovat na západní. Od amerického trhu jsme ale byli naprosto odříznutí, protože v USA ani v západní Evropě nesměly stroje certifikované podle českých a ruských norem létat. Během devadesátých let se sice začala měnit situace, ale český letecký průmysl už propad nedohnal. Státní podniky ztrácely vysoce kvalifikované zaměstnance, a z nich se mj. začali formovat výrobci skvělých českých ultralightů, jako např. Evektor, který dnes vyvíjí turbovrtulový dvoumotorový letoun.
Pokud se na situaci podíváme celosvětově, útlum leteckého průmyslu stihl všechny malé národy. Holanďané přestali vyrábět Fokkery. Švédové Saaby. Přestali být konkurenceschopní, protože vyvinout nové letadlo stojí neuvěřitelné peníze. Američané říkají: „Výroba malých letadel dělá z bilionářů milionáře,“ a je v tom velký kus pravdy. Vyprodukovat stíhačku se všemi systémy dokáží jen silné ekonomiky, jako Rusko, USA, Francie nebo Čína. Kompletně celou stíhačku už dnes nevyrábí ani Velká Británie.

Za předchozího režimu bylo nemyslitelné vlastnit soukromé obchodní letadlo.
U řady Čechů tento pocit přetrvává. Přesvědčili jsme se o tom, když jsme je tu od poloviny devadesátých let začali prodávat a vysvětlovat, že pro podnikatele, který nechce ztrácet čas čekáním na letištích, je rozumnou investicí koupit si vlastní letoun a mít vlastní posádku. Nejen, že nečeká na letadlo, ale letadlo na něj, ale že i dobu letu může využít k obchodním jednáním, popř. k jiné práci. V business jetu (pokud na to má vybavení) se může připojit na internet, telefonovat aj. Speciálně při letech přes oceán je to velká výhoda. Dnes to už lidé vědí a pořizují si business jety, a my jsme jim schopni takové letadlo zakoupit, dovézt a za pomoci partnerských provozovatelů uvést do provozu. Jsme s to starat se jim o veškerou technickou podporu. Přivézt náhradní díly. Zařídit financování a údržbu letadla. Zajistíme jim pojištění, proškolení posádek na daný typ letadla, registraci na Úřadu civilního letectví ČR
atd. Zkrátka poskytujeme službu na klíč.



Archiv vydání

2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001

AKTUÁLNÍ ČÍSLO
VŠUDYBYL 05/2019
05/2019 číst aktuální číslo
Czech specials new