Menu

Smlouva o zájezdu

06. 05. 2016

Nový občanský zákoník přinesl komplexní změny v oblasti cestovního ruchu včetně úpravy smlouvy o zájezdu (dříve cestovní smlouva), když stanovil závazná pravidla a povinnosti nejen zákazníkům, ale i samotným pořadatelům zájezdu. Obecně lze říci, že nová právní úprava je méně formální, zdůrazňuje ochranu spotřebitele a dobrou víru smluvních stran. Vzhledem k blížící se hlavní turistické sezoně je nanejvýš vhodné se na tomto místě zastavit u některých základních změn, k nimž v rámci rekodifikace proběhly, a na tyto upozornit.
Již zmíněnou změnou názvu došlo rovněž k lepšímu popisu toho, co by měl samotný zájezd obsahovat, když se nejedná pouze o cestu, ale o soubor služeb cestovního ruchu, pokud je pořádán na dobu delší než 24 hodin nebo zahrnuje přenocování a zároveň obsahuje alespoň další dvě z těchto plnění: ubytování, dopravu nebo jinou službu cestovního ruchu (např. fakultativní zájezd apod.). Kombinace služeb musí být předem sestavena.
Smlouva o zájezdu nemusí být nově obligatorně písemná a je ji možné uzavřít rovněž v ústní formě. Pořadatel zájezdu je v takovém případě povinen vydat zákazníkovi písemné potvrzení o zájezdu, kde budou minimálně označeny smluvní strany, vymezen zájezd a údaje o jeho ceně, stejně jako uvedeny možnosti, jak může zákazník uplatnit své právo z porušení povinností pořadatele zájezdu včetně údajů o lhůtách, a konečně zde bude stanovena výše odstupného v případě odstoupení zákazníka od smlouvy o zájezdu. V případě, že by uzavřel zákazník smlouvu o zájezdu v písemné podobě a rovněž obdržel písemné potvrzení o zájezdu, ve kterém by se lišily údaje oproti písemné smlouvě, pak se může dovolat toho, co je pro něj příznivější. Spolu s písemným potvrzením o zájezdu je pořadatel rovněž povinen vydat zákazníkovi doklad o svém pojištění vystavený pojistitelem.
Pořadatel zájezdu se zavazuje zákazníkovi obstarat zájezd, za který se zákazník zavazuje zaplatit souhrnnou cenu. Neznamená to tedy (byť to není vyloučeno), že pořadatel vlastní službu poskytuje, ta je poskytována třetí osobou, což však nezprošťuje pořadatele odpovědnosti za její řádné poskytnutí. Pořadatelem zájezdu již nemusí být pouze subjekt mající příslušné podnikatelské oprávnění (tj. koncesi na živnost cestovní kanceláře), ale může jím být každá osoba, která sama prostřednictvím třetí osoby nabízí podnikatelským způsobem veřejnosti nebo skupině osob zájezd a vyvolává v zákazníkovi zdání, že má k pořádání zájezdu všechny předpoklady. Smyslem tohoto ustanovení je garance práv zákazníkům, kteří uzavřeli smlouvu o zájezdu s osobou, která potřebné veřejnoprávní oprávnění neměla.
Zákazníkem je osoba, která zájezd kupuje, v jejíž prospěch je zájezd kupován nebo na niž byl zájezd převeden. Možnost postoupení práv a povinností ze smlouvy o zájezdu je výslovně připuštěna, nicméně nelze tak učinit bez dalšího. Povinností zákazníka, který postoupení smlouvy zvažuje, je oznámení této skutečnosti pořadateli zájezdu ve lhůtě nejméně 7 dní před zahájením zájezdu. Je-li podmínkou účasti na zájezdu splnění specifických podmínek (např. určitý věk zákazníka), musí tyto podmínky splňovat rovněž osoba, na kterou má být smlouva postoupena. Veškeré náklady spojené s postoupením bude hradit zákazník, který smlouvu postupuje.
Garanci práv zákazníků poskytuje ustanovení, které činí neplatným jakákoli ujednání ve smlouvě o zájezdu, jež by zhoršovala postavení zákazníka oproti zákonné úpravě.
JUDr. Lucie Kolářová, Advokátní kancelář Vácha & Kolář


Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001