Menu

Služby leteckým cestujícím

30. 03. 2002

32 evropských států, na 102 dopravců a 320 evropských le­tišť

Program dobrovolných závazků
Pod patronací Parlamentního shromáždění Rady Evropy byl vyhlášen 14.2.2002 Program dobrovolných závazků leteckých dopravců a letišť v oblasti služeb cestujícím. K programu se zatím připojilo z 32 evropských států na 102 dopravců a 320 evropských letišť. Z České republiky to jsou letiště Ruzyně a Pardubice a dopravci České aerolinie a Travel Servis. Smyslem závazků je zlepšit podmínky leteckého cestování a vztah k zákazníkům.

Úplné informace o provozu linek
Program např. zavazuje dopravce k tomu, aby cestujícímu nabízel nejlevnější použitelné jízdné, úplné informace o způsobu provozu svých linek, zejména je-li pro let využíván code share, franšíza nebo pronájem letadla. Opatření směřují i do oblasti informování a péče o cestující v případech nepravidelnosti provozu a odřeknutí knihovaného místa. Velká pozornost je věnována osobám se sníženou pohyblivostí, včetně bezplatné dopravy slepeckých (nebo jinak pečovatelsky cvičených) psů a pomůcek umožňujících mobilitu těchto osob.

Rychlejší vyřizování standardem
Pro letenky přímo zakoupené u dopravce se standardizuje rychlejší vyřizování případných refundací apod. Dopravci nyní vstupují do ujednání se svými prodejními zprostředkovateli, aby i oni v rámci své působnosti uplatňovali jejich závazky vůči cestujícím např. v oblasti telefonního prodeje, nabízení jízdného, informování o průběhu cesty apod.

Low cost dopravci se nepřipojili
K vyhlášenému programu se nepřipojili tzv. low cost dopravci, jejichž produkt a filozofie se svým pragmatismem příliš liší od obvyklých pravidelných a charterových leteckých služeb.

Závazky letišť
Závazky letišť navazují na závazky dopravců a jejich plnění je snazší. Těžiště jejich závazků je v korektním a vstřícném jednání s cestujícími, plnění potřeb osob se sníženou pohyblivostí, zpracování nouzových postupů letiště pro případy dopravních kalamit a majících umožnit funkčnost letiště i po jeho pracovní době a dále v zavedení systému pravidelného sledování a vyhodnocování spokojenosti cestujících na letišti.

Dobrovolné závazky
Dobrovolné závazky směřují k zvýšení kvality služeb a mají rovněž přispět v nadcházející letní sezoně, předznamenané událostmi 11. září, k obnově důvěry cestujících v leteckou dopravu.
Ing. Vladimír Junek, odbor civilního letectví Ministerstva dopravy a spojů ČR 


www.mdcr.cz

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001