Menu

Služby leteckým cestujícím

30. 03. 2002

32 evropských států, na 102 dopravců a 320 evropských le­tišť

Program dobrovolných závazků
Pod patronací Parlamentního shromáždění Rady Evropy byl vyhlášen 14.2.2002 Program dobrovolných závazků leteckých dopravců a letišť v oblasti služeb cestujícím. K programu se zatím připojilo z 32 evropských států na 102 dopravců a 320 evropských letišť. Z České republiky to jsou letiště Ruzyně a Pardubice a dopravci České aerolinie a Travel Servis. Smyslem závazků je zlepšit podmínky leteckého cestování a vztah k zákazníkům.

Úplné informace o provozu linek
Program např. zavazuje dopravce k tomu, aby cestujícímu nabízel nejlevnější použitelné jízdné, úplné informace o způsobu provozu svých linek, zejména je-li pro let využíván code share, franšíza nebo pronájem letadla. Opatření směřují i do oblasti informování a péče o cestující v případech nepravidelnosti provozu a odřeknutí knihovaného místa. Velká pozornost je věnována osobám se sníženou pohyblivostí, včetně bezplatné dopravy slepeckých (nebo jinak pečovatelsky cvičených) psů a pomůcek umožňujících mobilitu těchto osob.

Rychlejší vyřizování standardem
Pro letenky přímo zakoupené u dopravce se standardizuje rychlejší vyřizování případných refundací apod. Dopravci nyní vstupují do ujednání se svými prodejními zprostředkovateli, aby i oni v rámci své působnosti uplatňovali jejich závazky vůči cestujícím např. v oblasti telefonního prodeje, nabízení jízdného, informování o průběhu cesty apod.

Low cost dopravci se nepřipojili
K vyhlášenému programu se nepřipojili tzv. low cost dopravci, jejichž produkt a filozofie se svým pragmatismem příliš liší od obvyklých pravidelných a charterových leteckých služeb.

Závazky letišť
Závazky letišť navazují na závazky dopravců a jejich plnění je snazší. Těžiště jejich závazků je v korektním a vstřícném jednání s cestujícími, plnění potřeb osob se sníženou pohyblivostí, zpracování nouzových postupů letiště pro případy dopravních kalamit a majících umožnit funkčnost letiště i po jeho pracovní době a dále v zavedení systému pravidelného sledování a vyhodnocování spokojenosti cestujících na letišti.

Dobrovolné závazky
Dobrovolné závazky směřují k zvýšení kvality služeb a mají rovněž přispět v nadcházející letní sezoně, předznamenané událostmi 11. září, k obnově důvěry cestujících v leteckou dopravu.
Ing. Vladimír Junek, odbor civilního letectví Ministerstva dopravy a spojů ČR 


www.mdcr.cz

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001

hotel petrovy kameny
Čejkovice
chata Vilemína