Menu

Společnost Shell

Shell Aviation držitelem rekordních výkonů

10. 07. 2007


spolupracuje s řadou světových letišť, leteckých společností a výrobců letecké techniky. Podílí se na vypracování nejrůznějších studií a expertiz, tvorbě specifikací, výzkumu a vývoji leteckých pohonných hmot, maziv a speciálních kapalin. Shell Aviation je společností s vlastním komplexním základním i aplikovaným výzkumem a vývojem leteckých pohonných hmot a maziv. Řadí se mezi přední světové společnosti nejen objemy produktů, ale i profesionalitou a odbornými znalostmi pracovníků. Letecké aktivity mají ve skupině Shell dlouholetou tradici, která se datuje od roku 1919. Pro každé letiště je jednou z klíčových činností zajištění dlouhodobě stabilního zdroje kvalitních leteckých pohonných hmot – bezpečný příjem, skladování a plnění leteckého paliva do letadel. Jedná se o vysoce profesionální činnost, na jejíž kvalitě závisí nejen včasné odlety letadel, ale i životy cestujících i posádek. Historie Shell Aviation na území Česka se datuje od roku 1923. V tomto roce se tu začaly prodávat oleje a maziva společnosti Royal Dutch/Shell Group. Po únoru 1948 tu byla činnost Royal Dutch/Shell Group značně omezena. V roce 1991 byla oficiálně založena Shell Czechoslovakia s.r.o., která byla v roce 1993 rozdělena na Shell Slovakia s.r.o. a Shell Czech Republic a.s.

APA 101, aditivum do leteckého petroleje Jet A-1

Plnění letadel pohonnými hmotami je nezbytnou součástí provozu každého letiště. V souvislosti s hlavním tématem sedmého vydání jsem proto oslovil obchodního ředitele Shell Aviation společnosti Shell Czech Republic a.s. Ing. Milana Kačabu. Pane řediteli, co nového v leteckých palivech?
Tak jako u ostatních paliv, zejména pro pozemní provoz, vyvíjí Shell stále lepší přísady do leteckých paliv. Jednou z takových je APA 101, která brání usazování zplodin v motorech a zvyšuje výkon při snížené spotřebě. Jak s ním zákazníci jsou spokojeni, ilustruje i rekordní let stroje Boeing 737–700 Next Generation SkyEurope, největší nízkonákladové letecké společnosti ve střední a východní Evropě. SkyEurope kupuje nové boeingy a do Evropy je pak přepravuje ze Seattlu „po vlastní ose“. Poslední dva přelety jejích strojů byly výjimečné tím, že dosáhly historických rekordů nejdelšího přeletu strojů Boeing řady 737 na jedno natankování vůbec. Aktuální rekord uskutečnil Boeing 737–700 Next Generation v komerční konfiguraci, který po transatlantickém letu ze Seattlu přistál 17. března letošního roku na letišti v Bratislavě. Let trval 10 hodin a 27 minut a byl 9 101 km dlouhý. To vše s palivem společnosti Shell natankovaným v Seattlu. Do této doby byla nejdelší uražená vzdálenost Boeingem typu 737 celkem 8 382 km, a to rovněž ze Seattlu, ovšem „pouze“ do Prahy (27. ledna 2007) rovněž letounem společnosti SkyEurope. Boeing byl taktéž plněn naší společností v Seattlu, takže Shell Aviation je vlastně také spoludržitelem těchto dvou rekordních výkonů po sobě – předchozího i současného.

Nedávno Českou republiku navštívil americký prezident pan George Bush. Kdo plnil jeho „Air Force 1“?
Spíš by se hodilo zeptat se , kdo plnil vládní letku USA. Jeho formaci tvořilo několik letadel včetně doprovodných vojenských letounů. Všemu samozřejmě vévodil modrobílý Air Force 1 – Boeing 747 (Jumbo). Plnili jsme jej leteckým palivem za velmi přísných bezpečnostních podmínek.

Můžete naznačit, o jaká opatření se jednalo?
Jen základní informace. Letecké palivo bylo předem pečlivě vyvzorkováno a po schválení kvality byla cisterna s prověřeným palivem pod striktní kontrolou bezpečnostní služby USA. Náš plnič musel projít důkladnou osobní kontrolou. Jakékoliv fotografování bylo bohužel zakázáno.

Loni České aerolinie vyhlásily strategii „OK 06 – 08“, která je má během tří let vyvést ze ztrátového hospodaření a vrátit do černých čísel, což se jim daří. A to i tím, že se snaží létat v časech pro pasažéry nejatraktivnějších. Plnit však ve špičce v krátkém rozmezí všechna jimi nasazovaná letadla může být logistickým oříškem.
Současný prezident Českých aerolinií Ing. Radomír Lašák, MBA se snaží zefektivnit provoz ČSA a vrátit je na světovou úroveň, kam patří. Český národní dopravce a náš dlouhodobý strategický partner, České aerolinie, v rámci opatření zefektivnění provozu udělal analýzu odletových časů a ty upravil tak, aby měly co největší návaznost na ostatní evropské aerolinky, a tím zlepšil i vytíženost svých letadel. Toto opatření postavilo plniče Shell Aviation do nesnadné situace, protože s dosavadní technikou i počtem lidí jsme museli rychle reagovat na naplnění palivem celkem devatenácti letadel, která jdou na odlet během třiceti minut. Po pečlivé přípravě a za úzké spolupráce s partnery ČSA jsme to zvládli a zvládáme na jedničku.

Které další společnosti na letišti v Praze obsluhujete?
Asi nemáme dostatek prostoru, abychom vyjmenovali všech našich zhruba dvě stě zákazníků. Mezi ty největší odběratele kromě ČSA patří EasyJet, Alitalia, KLM, Air Berlin, Austrian Airlines, SAS, LOT, Malév a od minulého měsíce máme tu čest plnit i leteckou společnost Delta Airlines. Pražské letiště každým rokem odbaví více nákladu i cestujících, i když nárůsty oproti rekordním rokům 2000 a 2001 už nejsou tak markantní. Do Prahy přicházejí nové letecké společnosti a vrací se ty, které už tam létaly. Mezi ně patří právě Delta Airlines, které otevřely novou linku mezi Atlantou a Prahou. Očekávají se další nové cargo aerolinie z Dálného východu – z Číny, Indonésie a Thajska. .

Brněnské letiště bylo loni v létě místem oslav deseti let provozu Shell Aviation na českém trhu.
Brněnské letiště nám rovněž dělá velkou radost. Každým rokem zde přibývají noví zákazníci. Je vidět, že pan ředitel Tomáš Plaček a předseda představenstva akciové společnosti Letiště Brno pan Jiří Filip se úspěšně snaží, aby letiště vzkvétalo. Letiště disponuje novou krásnou odbavovací halou, jejíhož slavnostního otevření se loni zhostil prezident republiky pan Václav Klaus. Věříme, že výkony tohoto letiště i nadále porostou. Máme zde jako na jediném místě na území České republiky své vlastní standardní depo vybudované podle norem společnosti Shell.

Zmínil jste Letiště Leoše Janáčka Ostrava, které umožňuje odbavovat i ta největší letadla. Toto letiště je zavedeným místem nástupu cest (charterových letů) ke koupacím mořím. Jeho význam bezesporu stoupne po očekávaném napojení na pozemní dopravní infrastrukturu – železniční koridor a dálnice.
Ostravské letiště k naší radosti rovněž navyšuje objem letů i zákazníků. Pan ředitel Lubomír Vavroš vyvíjí značné úsilí přitáhnout do Ostravy cargo aerolinie z Dálného východu. Také Ostravě předpovídáme velkou budoucnost, a proto zde očekáváme velký nárůst odběrů leteckého paliva.

www.shell.cz

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001