Menu

S Viliamem Sivekem o ACK ČR a Akčním plánu Prahy v incomingové turistice

17. 05. 2009

V souvislosti s českým předsednictvím Evropské unii a hlavním tématem šestého vydání Všudybylu jsem oslovil předsedu Asociace cestovních kanceláří ČR pana Viliama Siveka.
Pane předsedo, jste členem Poradního sboru primátora hl. m. Prahy pro oblast cestovního ruchu. Čím se Poradní sbor zabývá?
Mám-li začít od Adama, pak se musím vrátit k letošnímu Regiontouru v Brně, kde jsem se zúčastnil „kulatého stolu“ s krajskými hejtmany. Po jeho skončení jsem hovořil s primátorem Prahy Pavlem Bémem a požádal ho, s odvoláním na situaci v hospodářském odvětví cestovního ruchu o svolání krizového štábu, do něhož bude delegován tým profesionálů, aby navrhli postup pro podporu incomingu a domácího cestovního ruchu. Pavel Bém i pražský radní pro oblast cestovního ruchu Milan Richter situaci pochopili. V průběhu necelých dvaceti pracovních jednání, která se od ledna 2009 do této doby uskutečnila, vznikl Akční plán hl. m. Prahy pro řešení krize v incomingové turistice. Ten byl projednán a 21. dubna 2009 Radou hl. m. Prahy schválen.

Co obsahuje?
Především financování mimořádné reklamní kampaně, rozšíření prezentace města na veletrzích a rozšíření partnerství hl. m. Prahy o oblast cestovního ruchu – jako důležitého hospodářského odvětví a významné součásti domácího a zahraničního obchodu. Převedeno
na čísla, znamená to uvolnění finančních prostředků na realizaci projektů ve výši 80
milionů korun. Jejich výsledná podoba bude známa až po vyhodnocení výběrového řízení
na vytvoření a realizaci mimořádné kampaně na podporu příjezdové turistiky, které bude v brzké době vyhlášeno. V obecné rovině lze říci, že půjde o zakoupení vysílacích časů na významných televizních kanálech zdrojových zemí, především v Evropě. O zajištění tiskové reklamy v magazínech vybraných leteckých společností a bannerů na vytipovaných
internetových portálech. Jejich definitivní výběr podléhá schvalovacímu řízení, ale dá se předpokládat, že mezi stanicemi se vedle CNN, BBC či Euronews objeví i německé a ruské kanály. V oblasti internetu je poradním sborem preferován portál expendia.com, ale já sám se kloním k názoru, aby byly vyčleněné finanční prostředky rozděleny mezi více vyhledávačů. Mám obavy z monopolizace a možného tlaku na ceny, což jsem dal při projednávání najevo.

Finance mají směřovat i na rozšíření prezentace Prahy na veletrzích v zahraničí v rámci národních expozic zajišťovaných státní agenturou CzechTourism.
Ano, během krátké doby budou zveřejněna pravidla, která umožní přidělování finančních příspěvků na projekty pro posílení příjezdové turistiky podnikatelským subjektům včetně podpory jejich vystavovatelských aktivit v zahraničí. Cílem Asociace cestovních kanceláří České republiky je dohlížet na to, aby prezentace Prahy byla smysluplná a aby peníze směřovaly tam, kam mají, zkrátka aby byly dobře investovány.
V rámci rozpočtu hl. m. Prahy je připraven záměr systémového řešení podpory odvětví cestovního ruchu. Alokace finančních prostředků z rozpočtu do kapitoly cestovní ruch. Na ni je pevně vyčleněno 50 % ročního příjmu plynoucího z poplatku za lázeňský nebo rekreační
pobyt. Řešení vychází z rozhodnutí investovat část prostředků, které cestovní ruch městu přináší, do jeho rozvoje. Zřejmě poprvé v historii se takto systémově podaří uvolňovat takové finanční prostředky s určením přímé pomoci subjektům podnikajícím v cestovním ruchu. A to je třeba ocenit, protože Praha je nejdůležitější vstupní branou nejen do Česka, ale aspiruje jí být i do střední Evropy. Takže první krok je vybojován. Důležité je podotknout, že stejnou výši prostředků bude mít odvětví cestovního ruchu na své krajské (tedy pražské) úrovni k dispozici i v příštím roce.

Systémové opatření k výpočtu přidělené částky počítá s rozhodným obratem za předminulý rok, takže částka na rok 2010 se bude počítat z objemu roku 2007, kdy byly příjmy ještě nezasažené krizí.
Ano, a jak už jsem jednou uvedl, Asociace cestovních kanceláří České republiky bude usilovat o to, aby krajské finance (tedy i peníze hl.m. Prahy) byly vynaloženy opravdu smysluplně. Aby sloužily k efektivní propagaci a ne k obohacení reklamních agentur. A také o to, aby Praha důsledně využila všech prostředků, i těch, které stojí jen trochu námahy, jako třeba osobní podpora jejích představitelů při získávání MICE akcí. Aby pořadatelé neměli problémy s vjezdy autokarů s hosty k objektům, kde se akce konají. Aby incomingové firmy měly informace o zajímavých událostech s dostatečným předstihem. Práce v Poradním sboru tedy nejen že nekončí, ale naopak. Spolupráce Magistrátu hl.m. Prahy s představiteli podnikatelských kruhů cestovního ruchu představuje důležitý systémový nástroj jak incoming na území samosprávného kraje hl.m. Praha trvale podporovat a díky kvalitnímu fungování Prahy zahraniční inkaso generovat také na území dalších českých samosprávných celků. Asociace cestovních kanceláří České republiky proto bude usilovat, aby i ostatní hejtmanství, obdobně jako už to pražské, část peněz vydělaných cestovním ruchem investovala zpátky do tohoto pro celou Českou republiku perspektivního hospodářského odvětví. Tj., aby incoming a domácí cestovní ruch mohl daleko výrazněji přispívat k zachování či zvyšování životní úrovně nejen Pražanů, ale všech obyvatel Česka, i když v něm nepracují ani nepodnikají a nikdy pracovat nebudou.


Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001