Menu

Rozvoj kongresové a incentivní turistiky v regionech České republiky

28. 01. 2008

11. ledna 2008 se v Brně v rámci REGIONTOUR a GO uskutečnila konference pořádaná CzechTourismem zaměřená na kongresovou a incentivní turistiku s názvem Rozvoj kongresové a incentivní turistiky v regionech České republiky. Představitelé CzechTourismu na ní představili příručku, jež má přispět k porozumění její důležitosti při kampaních kandidatur a ke zintenzivnění spolupráce měst a soukromých subjektů na poli kongresové a incentivní turistiky. Společně s Prague Convention Bureau CzechTourism vysvětlil funkci convention bureau a přiblížil vizi Czech Convention Bureau, do jehož činnosti se budou moci zapojit všechny regiony České republiky. Souběžně s konferencí proběhl stejnojmenný veletrh.

Kongresový cestovní ruch
se řadí k ekonomicky nejpřínosnějším formám cestovního ruchu. Průměrná útrata účastníka kongresu, konference nebo výstavy bývá třikrát vyšší než útrata běžného turisty. Vyžaduje ale široký okruh služeb a aktivní přístup celého regionu. V Česku je kongresový cestovní ruch rozvíjen především ve větších městech. V rámci celé České republiky však není potenciál kongresového cestovního ruchu dostatečně využit. Vzhledem k trendu snižování počtu účastníků je už možné využít i menších středisek, která se mohou vyprofilovat jako místní kongresová centra. Tato profilace vyžaduje investice do infrastruktury a lidských zdrojů. Profesionálové kongresové a konferenční turistiky se shodují, že jde o jedno z nejrychleji se rozvíjejících odvětví cestovního ruchu. O velké kongresy soutěží města a regiony z celého světa obdobně jako o právo pořádat olympijské hry a další velké, svými synergiemi pro země a regiony komerčně přínosné události.

Incentivní cestovní ruch
je motivační formou uplatňovanou vůči zaměstnancům. Zaznamenává trendy, které jsou pro Česko významné. Uplatňují se aktivity na venkově a v přírodě s cílem nabízet zážitky. V tomto je možné využívat ohromný kulturní a přírodní potenciál České republiky. Rozvíjet hippoturistiku, agroturistiku a venkovský cestovní ruch vůbec. S rostoucím povědomím o jeho přínosech pro místní ekonomiky rostou i tendence soukromého sektoru zapojovat se do jeho propagace. Mezinárodní společnosti si stále častěji vybírají Českou republiku za své sídlo, a ta se tak stává centrem kontinentálního regionu střední a východní Evropy. Místní samosprávy a zemské vlády bývají často žádány o to, aby vytvářely svazky s developery ze soukromého sektoru, a připravovaly tak vhodné prostředí pro rozvoj segmentu MICE (Meetings, Incentives, Conferences and Exhibitions/E­vents).

Veřejná podpora konferenční turistiky
se obvykle soustřeďuje na marketing destinace a zlepšování kvality infrastruktury destinace a turistického produktu. Trh konferenční turistiky je obtížněji dostupný než trh s leisure travel, a to vzhledem k vyšší náročnosti a komplexnosti poptávky spotřebitelů. V tomto kontextu je zapotřebí podpora veřejného sektoru při vytváření platformy pro přímý a nepřímý marketing, propagace destinace přímo u cílové skupiny. Aktivní přístup měst a regionů je nutný zejména v marketingové propagaci sebe sama coby kongresové destinace. Veřejný sektor hraje důležitou roli i v rozvoji infrastruktury hostitelského místa. Lepší služby, dostupnost a kvalita dopravy, ubytovací infrastruktura a kvalitní kongresová zařízení přispívají ke spokojenosti kongresového návštěvníka a umocňují jeho chuť vydávat peníze za služby a další zboží.

Veřejný sektor obvykle zajišťuje
většinu „hardware“ pro konferenční turistiku, zatímco soukromý hraje klíčovou roli v oblasti kvality služeb. Díky kvalitnímu know-how, schopnosti zvládat rizika a přizpůsobit se poptávce jsou soukromé společnosti podnikající v MICE oblasti základem konkurenceschop­nosti a udržitelného rozvoje. Provozovatelé konferenčních prostor, hotelů, pohostinských zařízení, profesionální organizátoři konferencí, společnosti plánující podnikové akce i firmy z oblasti managementu destinací usilují o růst svého oboru. Partnerské vztahy podniků z obou sektorů mohou přinášet velké výhody, neboť se v nich spojuje know-how soukromého sektoru a jeho schopnosti zvládat rizika s autoritou sektoru veřejného.

Shrnutí tržních trendů v MICE

Podpora kandidatur
CzechTourism se do Česka snaží získat co největší počet kongresů. Protože kandidování na získávání mezinárodních kongresů je činnost časově a finančně velmi náročná, CzechTourism aktivně podporuje agentury v jejich úsilí o jejich získání. O plánované kandidatuře je třeba předem informovat CzechTourism a po realizaci náklady doložit původními platebními doklady.

Náklady spojené s prezentací ČR jako kandidátské země

Náklady spojené s inspekční cestou

Náklady spojené se získáním co největšího počtu účastníků

Realizace kongresů v ČR

Bid Book – prezentace pro kandidatury
Ke stažení na: http://czechtourism.cz > sekce: Kongresy > prezentace Bid book
Ke sjednocení prezentací, které doposud probíhaly jednotlivě a různými způsoby, přispívá nový produkt s názvem – Bid book. Jde o obecný dokument, který obsahuje základní informace o možnostech pořádání kongresů v ČR včetně poskytovaných doprovodných služeb. Bid book si každý uchazeč o kongres může doplnit a upravit dle konkrétní nabídky svého regionu nebo např. konkrétního hotelu.

Možné formy podpory ze strany samosprávy
Celý svět soutěží o kongresy, konference a incentivní akce. Konkurence a nabídka služeb je tak velká, že každé významnější kongresové město má své „convention bureau“ – organizaci, která se zabývá marketingem, hájí zájmy města (regionu) jako kongresové destinace, reprezentuje jej v zahraničí a má za úkol přivést do svého města co nejvíce kongresů. Města, regiony a národní vlády agenturám convention bureau pomáhají proto, aby se více kongresů konalo právě u nich, což přináší zvýšení zaměstnanosti, zvýšení daňových příjmů, zvýšení ostatních příjmů města. Spokojení účastníci kongresů se pak do regionu vracejí později jako turisté a utrácí nemalé prostředky za ubytování, stravování, kulturu apod.
Jak již bylo řečeno, vzhledem k vysoké výnosnosti kongresové turistiky existuje mezi jednotlivými městy soutěž o to, kde se kongres či konference bude konat. Vzhledem k charakteru tohoto segmentu cestovního ruchu, který vyžaduje spolupráci a provázanost veřejného a soukromého sektoru, je potřeba, aby město aktivně spolupracovalo na získávání MICE akcí formou podpor pro kongresové nabídky. Jedná se o přidanou hodnotu, kterou navíc dnes téměř každý organizátor kongresů vyžaduje.

Kongresová města podporují MICE akce různými způsoby:
Před získáním akce by město mělo vyjádřit zájem o konání kongresu. Může tak učinit formou podpůrného dopisu starosty/zastu­pitelů města adresovaný odborné asociaci, nebo je součástí oficiální kandidatury. Zástupci města se setkávají s představiteli odborné asociace během inspekce města (site inspection).
Slavnostní uvítání kongresu ve městě zástupcem města (např. při slavnostním zahájení).
Reprezentativní prostory města za zvýhodněnou cenu/zdarma.
Lákadlem pro pořádání akce v daném městě může být zvýhodněný nájem společenských prostor v majetku města, pozvání k návštěvě turistických atraktivit v majetku města: městské muzeum, zámek, pivovarské muzeum, galerie, zoo – zdarma.
Některá města poskytují městskou hromadnou dopravu pro účastníky kongresu zdarma či se slevou. Účastníci konference obdrží spolu s badge (jmenovkou) jízdní doklad, který je platný po dobu konání konference.
Každý kongresový návštěvník by měl zdarma obdržet mapu s vyznačenými atraktivitami města. Města se mohou prezentovat nejrůznějšími propagačními a informačními materiály.

Pre- a post konferenční poznávací cesty/výlety
Cílem města je prodloužit pobyt účastníka kongresu v daném regionu, přesvědčit ho o jedinečnosti atraktivit města a jeho okolí. Informace o turistických cílech regionu a možnostech jednodenních pre- a postkonferenčních „tours“/ cest by účastníkům kongresu měly být předem známy.
Zdroj informací: Jade Sebek, Zdeňka Kosková, Karina Vítková, Petr Kuklík, Oddělení kongresového a incentivního cestovního ruchu CzechTourism.



www.CzechTourism.cz

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001

hotel petrovy kameny
chata Vilemína