Menu

Rád bych čtenáře Všudybylu přivítal v nejkrásnějším kraji České republiky

29. 12. 2009

V sobotu 7. listopadu 2009 jsem opět stanul u pramene řeky (1380), podle níž se nazýval první státní útvar na našem území a podle níž se jmenuje jedna z našich historických zemí a lidé, kteří z ní pocházejí. Ano, byl jsem u pramene Moravy na Králickém Sněžníku, kde jsem rozjímal i o tom, že být patriotem se v Česku moc nenosí. Že s některými Čechy to vypadá ne nepodobně pointě anekdoty, jejíž děj se odehrává před nebeskou bránou. Duše tří politiků chtějí do nebe a sv. Petrovi tvrdí, že celý život hájily zájmy obyvatel. „Čích zemí?“ ptá se sv. Petr, „zazpívejte jejich hymny.“ První dvě duše odzpívají a jsou vpuštěny. A když třetí nejistě spustí: „Kde domov můj?“ Sv. Petr ji vyčítavě přeruší: „Že jsi to už dávno zapomněla…?“
To ale rozhodně neplatí o hejtmanovi Michalu Haškovi, s nímž jsme se potkali 11. 11. 2009 v Rudolfově galerii Pražského hradu záhy poté, co za Úřad Jihomoravského kraje převzal Národní cenu kvality České republiky za rok 2009 v kategorii veřejný sektor – model CAF.
Pane hejtmane, během svého angažmá u Posádkové hudby Olomouc jsem měl tu čest se poznat s Františkem Venclovským z Lipníku nad Bečvou, jehož výrok poté, co jako první Čechoslovák přeplaval kanál La Manche: „Já su tak šťastné,“ se stal pověstným.
Jak jste teď na tom vy?

Určitě mám velikou radost. Národní cena kvality je pro jižní Moravu výbornou referencí. Náš kraj je totiž znám hlavně kvalitním vínem (ostatně dnes, 11. listopadu, je u nás křtění svatomartinského vína, což jsem zvládl dopoledne v Brně a pak v Čejkovicích). Naší ambicí, a to i do budoucna, je být vstřícným a vysoce profesionálním úřadem. Národní cena je nejen vysoce prestižním oceněním instituce, v jejímž čele stojím, ale především zaměstnanců Jihomoravského krajského úřadu, kteří již několik let pracují na zavádění kvalitního řízení. Navíc jsme už v loňském ročníku získali ocenění „Úřad na půl cesty“ za vyvážené postavení žen a mužů na našem úřadu.

Hlavním tématem vydání, v němž bude náš rozhovor, je: „Kraje a cestovní ruch“. Když jsem téměř ve stejném adventním čase před pěti lety hovořil s arcibiskupem pražským a primasem českým Miloslavem kardinálem Vlkem (viz www.e-vsudybyl.cz článek: „Když dělám dobro, obdarovávám“), mj. řekl: „V minulém Všudybylu prezident Národní federace hotelů a restaurací ČR pan Roman Vacho konstatuje vysokou podzaměstnanost v podmínkách České republiky v oblasti služeb. Obzvláště tristní je tato skutečnost v regionech disponujících velkým, a přitom pramálo využívaným potenciálem přírodních krás, pamětihodností a dalších atraktivit s vysokou mírou nezaměstnanosti. V tomto by se Praha, co se směrování turistů týče, měla s nimi (obdobně jako sv. Mikuláš) o svůj pomyslný plášť rozdělit.“ Pane hejtmane, co vy na tuto tezi v souvislosti s nacházejícím Regiontourem?
Mezinárodní veletrh cestovního ruchu Regiontour je událostí. Je místem setkávání se lidí, kteří se v soukromém i veřejném sektoru věnují cestovnímu ruchu. Je velkou příležitostí prezentovat celou Českou republiku. Vidět pohromadě zajímavosti toho kterého regionu a ochutnat nejrůznější gastronomické speciality. Nejen hostitelské Brno a jižní Morava se zde budou mít čím pochlubit. Rovněž ostatní kraje. Asociace krajů ČR nad ním převzala záštitu, a to nejen formálně. Průběžně využíváme možnosti ovlivňovat, jak bude Regiontour vypadat. Věřím, že významným přínosem bude i osobní účast nás, členů Rady Asociace – krajských hejtmanů. Regiontour je totiž platformou, kde projednáváme a řešíme věci, které zajímají kraje, regiony a zejména obyvatele, kteří v nich žijí.

Zpráva z tisku: „7. června 2009 hejtman Jihomoravského kraje a předseda Asociace krajů ČR a předseda Regionální rady regionu soudržnosti Jihovýchod Mgr. Michal Hašek s manželkou provázeli prezidenta České republiky prof. Václava Klause s chotí Jihomoravským krajem. Jejich dopoledním cílem toho dne bylo lázeňské město Hodonín.“ (Viz www.e-vsudybyl.cz, článek: „Český prezident v Lázních Hodonín“).
Pane hejtmane, co Jihomoravský kraj a lázeňství?

Jihomoravský kraj rozvoj lázeňství výrazně podporuje. Nechceme být proslulí „jenom“ vinařstvím, památkami UNESCO – Lednicko-Valtickým areálem a vilou Tugendhat; Slavkovským bojištěm, Moravským krasem, Špilberkem atd. atd., ale i jihomoravským lázeňstvím. Lázněmi v Lednici, Hodoníně, Pasohlávkách. Věříme, že lázeňství ve spojení s vinařskou turistikou je s to oslovovat široké portfolio domácích a zahraničních hostů.
Rád bych připomněl, že se na jižní Moravě úspěšně rozvíjí také kongresová turistika. Máme tu vynikající zázemí. Brno pak láká svými divadly, koncerty, festivaly, veletrhy a v neposlední řadě Velkou cenou. Rozvíjí se agroturistika, takže je možné jižní Moravu poznávat i na koních, což je nádherný pocit. Pro ty, kteří dávají přednost cykloturistice, jsou připraveny nové cyklotrasy, které propojují Jihomoravský kraj s Dolním Rakouskem a se sousedními regiony ve Slovenské republice. Shrnuto, rád bych čtenáře Všudybylu přivítal v nejkrásnějším kraji České republiky, na jižní Moravě.

Před mnoha lety, za předsedování Dr. Václava Frolce, jsem měsíc co měsíc jezdil do Brna do Orlí ulice na zasedání Programové rady Mezinárodního foklorního festivalu Strážnice. Také folklor je obrovskou devizou Jihomoravského kraje.
U nás se každoročně konají desítky národopisných akcí dospělých, mládeže i dětských souborů. Mám z toho obrovskou radost. Stejně jako vy, i já jsem tancoval, a také folklor. Proto jsem rád, že se podařilo zachovat vojenský umělecký soubor Ondráš. Byl a je špičkou České republiky. Nedělá jen jihomoravský folklor, a tak je vynikajícím reprezentantem celé naší vlasti.

Šířit dobré jméno země původu zboží, tedy Moravy, Slezska a Čech, je jedním ze základních atributů úspěšnosti jakékoliv oblasti zahraničního obchodu včetně průmyslu cestovního ruchu. Česká republika využívá asi jen deset procent svého potenciálu cestovního ruchu, což reprezentuje cca 4 až 5 mld. € příjmů ročně. Díky tomu rok co rok přichází o inkaso několika set miliard korun, které turisté utratí v jiných zemích. Proč tomu tak je (kromě xenofobních tendencí)? Protože drtivá většina lidí v Česku cestovní ruch vnímá jako zbytnou sféru, a co se týče jeho hospodářských přínosů, nic od něj neočekává. Veřejné povědomí, že cestovní ruch je oblastí zahraničního obchodu a odvětvím generujícím i teď, v této těžké době, přes sto miliard korun zahraničního inkasa ročně, je v Česku mizivé.
Cestovní ruch je největším zaměstnavatelem v Evropské unii. Přináší obrovské sumy peněz těm zemím, které mají vysoký kredit. Zemím, kam se lidé z ostatních států nejenže nebojí cestovat, ale v nichž ráda tráví čas (včetně dovolených) i domácí klientela. Na začátku jste naznačil, že jsou tací, kteří zapomněli, kam patří, natož aby byli patrioty. Z hlediska průmyslu cestovního ruchu (a ten je o atraktivitách a mezinárodní pověsti) nás naše historické země – Morava, Slezsko a Čechy – obdařily jako snad žádnou jinou zemi. Že nemáme velehory? Že nemáme moře (vyjma podzemního třetihorního, jehož léčivých vod využívají Jihomoravské lázně)? Zato máme vše ostatní a v hojné míře. A že někde vázne infrastruktura cestovního ruchu? Udržet po řadu sezon „hospodu na mýtince“? To lze jen v Divadle Járy Cimrmana. Natož špičkový hotel v regionu, o kterém se neví. Rolí nás politiků je proto mj. budovat a doma i v zahraničí propagovat dobré jméno naší země a otevírat dveře návštěvám do České republiky. A to činím, ať jedu na jakoukoliv cestu do zahraničí. Všude ji propaguji. Samozřejmě, že především svůj Jihomoravský kraj. Ale jezdí se mnou i reprezentace dalších destinací. Ostatně náš krajský úřad i Asociace krajů ČR mají bohaté kontakty. Jsem hrdý i na to, že u nás na jižní Moravě máme agilní Jihomoravskou centrálu cestovního ruchu, která funguje ve prospěch rozvoje cestovního ruchu zdejších obcí, měst a regionů. Naším společným cílem je spokojený návštěvník Jihomoravského kraje. To nemusí být klasický turista, ale i byznysmen, který přijede na Brněnské výstaviště na veletrh, kongres apod. Jižní Morava je krajem, známým tím, že jeho obyvatelé jsou milí, pohostinní a nabízejí srdce na dlani. A věřím, že takhle přistupují i k cestovnímu ruchu.


Archiv vydání

2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001

AKTUÁLNÍ ČÍSLO
VŠUDYBYL 05/2019
05/2019 číst aktuální číslo
Czech specials new