Menu

Propojení města Brna a Messe Düsseldorf

07. 10. 2002

Hlavním tématem Všudybylu je veletržní a kongresová turistika a Brno jako hlavní město veletrhů v České republice. O rozhovor jsem proto požádal Ing. Jiřího Škrlu. Oproti našemu prvnímu interview na jaře 1999 s ním ale hovořím jako s generálním ředitelem úplně jiné společnosti. Proč jste se rozhodl změnit dres?
Připouštím, že trochu zvláštní situace to je, i když nijak výjimečná. Poslední léta přinášejí množství změn především v domácí ekonomice. Stál jsem v čele někdejší společnosti Brněnské veletrhy a výstavy v době, kdy do ní vstupoval strategický zahraniční partner Messe Düsseldorf. Spolu s ním jsem se podílel na přípravě její fúze s nově založenou akciovou společností Veletrhy Brno, v níž jako významný akcionář figuruje i město Brno. Přes tyto nepochybně převratné změny v historii firmy sedím pořád ve stejné kanceláři a na stejném místě. I s tím dresem je to trochu jinak. Spíš bych řekl, že jsme vstupem města Brna získali do týmu dalšího kvalitního hráče, s nímž společně hájíme naše barvy. A pokud zůstaneme u sportovní terminologie, současnost ukazuje, že to byl dobrý a oboustranně výhodný tah. Nová společnost převzala a úspěšně plní závazky zaniklé společnosti. Zejména se však ukazuje, že nová firma naplňuje představy, s nimiž německá strana i město Brno svoje fungování ve společnosti Veletrhy Brno spojovaly.

Brno je nejen městem památky UNESCO, ale bylo a je dominantně veletržním městem.
Domnívám se, že se tyto dvě skutečnosti nevylučují. Dnes už si Brno jen stěží představíte bez přívlastku „veletržní“. Máme-li na mysli areál samotný, oceněný nedávno jako stavba století, nepochybně si zájem zaslouží. Svým umístěním i celkovým pojetím představuje dnes ve světovém měřítku skutečně ojedinělý soubor veletržních objektů. Od počátku výstavby prvních pavilonů na konci třicátých let dvacátého století až po ty nedávno dokončené představuje zhmotnělou přehlídku vývoje forem a názorů na veletržní architekturu. I když je to z hlediska provozu a požadavků kladených na současnou veletržní infrastrukturu náročnější, udržujeme tyto stavby plně funkční pro účel, kterému mají sloužit. Pokud se najdou objekty, které již nevyhovují současným potřebám, řešíme to výstavbou nových pavilonů. To je i osud současného pavilonu F, který bude ve velmi krátké době nahrazen novým objektem v kvalitě současného evropského standardu, navíc s výstavní plochou čtyřikrát větší, než je ta dnešní.

Veletržní město však necharakterizuje pouze skutečnost, že v něm veletržní společnost provozuje výstavní areál.
Ano, není to jen záležitost lidí, kteří v něm připravují veletržní projekty. Jsou to také, a možná především, benefity, které tato činnost přináší městu jako sídlu veletržní společnosti. Účastníci veletrhů, kteří do Brna a do České republiky přijíždějí, se pochopitelně na dobu pobytu stávají součástí spotřebitelské sféry. A řekl bych, že to velmi často bývají nadstandardní spotřebitelé. Když si navíc uvědomíme, že máme v portfoliu 46 veletržních projektů, pak jde v podstatě o nepřetržitý „přísun“ klientely pro cestovní kanceláře, ubytovací a stravovací zařízení, kulturní podniky apod. Podle střízlivých odhadů se na pořádání veletrhů váže cca 20.000 pracovních příležitostí. Touto činností vyvolané náklady přinášejí městu finanční efekt okolo jedné miliardy korun ročně. A potom: kdo se do Brna naučí jezdit za obchodem, jistě si v budoucnu zopakuje návštěvu i jako turista.
Ale ani to zdaleka nevyčerpává synergie vyvolané koexistencí města a jeho veletrhů. Mezinárodní povědomí společné kapitálové síly města a významné německé veletržní společnosti „prošlapává cestu“ a přibližuje Brno zahraničním investorům a jejich následné poptávce po nových pracovních silách. Ruku v ruce s požadavkem na vysoce kvalifikované odborníky, v současné době zejména v oblasti informačních a komunikačních technologií, motivuje k rozšiřování základny vysokoškolského vzdělávání. Také z investic do městské infrastruktury, vyvolaných potřebou zejména dopravní dostupnosti a řešení vnitřní průjezdnosti, těží nejen veletržní hosté, ale především samotní obyvatelé města. To jsou alespoň některé z argumentů, které potvrzují smysl a účel propojení Statutárního města Brna a Messe Düsseldorf v akciové společnosti Veletrhy Brno.







www.bvv.cz

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001