Menu

Projekt EUropa oceněn mezinárodní cenou Bovis Lend Lease Incident & Injury Free Awards 2005 za bezpečně prováděnou stavbu

03. 07. 2005

S generálním ředitelem České správy letišť, s.p. a Letiště Praha – Ruzyně Ing. Martinem Kačurem se potkáváme 16. června při příležitosti zprovoznění tzv. rychlých výjezdů z hlavní startovací a přistávací dráhy na Letišti Praha-Ruzyně. Pane řediteli, při současném tempu růstu letového provozu z/do Prahy se mi jeví takovéto opatření jako dílčí. Tj., že ani všechna racionalizační opatření nedokáží eliminovat absenci paralelní dráhy. Bude, nebude, a pokud bude, kdy začne sloužit?
Česká správa letišť připravuje výstavbu nové, paralelní dráhy 06R/ 24L, která by měla nejen odpovídajícím způsobem zvýšit kapacitu dráhového systému tak, aby odpovídala poptávce aerolinií, ale měla by také výrazně omezit dopady hluku ze startujících a přistávajících letadel na hustě obydlené oblasti Prahy 4, 5, 6, 13 a 17. V současné době se dokončuje studie vlivu na životní prostředí – EIA, která bude předložena na Ministerstvo životního prostředí ČR k veřejnému projednání. Dalším krokem je příprava dokumentace pro územní rozhodnutí, po kterém následuje žádost o stavební povolení. Výstavba by měla být zahájena v roce 2007, dráha by mohla začít sloužit v roce 2009 a letecký provoz by odvedla nad oblasti, kde je osídlení výrazně nižší.

Začátkem května mezinárodní Letiště Praha – Ruzyně získalo prestižní ocenění v soutěži World Airport Awards 2005 v sekci Nejlepší letiště střední / východní Evropy, a vůbec bych řekl, že výsledky letiště překonávají všechna pozitivní očekávání.
Loňský rok zaznamenal vynikající provozní výsledky, více než 9,69 milionu cestujících odbavených za jeden rok je absolutním historickým rekordem pražského letiště a odpovídá více než dvojnásobku počtu cestujících za celý rok 1999, kdy jím prošlo 4,82 milionu osob. Velmi důležitý je fakt, že Praha tak svými výkony dosahuje k vyšší kategorii světových letišť odbavujících více než 10 milionů pasažérů v průběhu jednoho roku, a tomu odpovídají hospodářské výsledky. Pozitivní je také růst podílu letadel příznivé hlukové kategorie a s vyšší kapacitou cestujících, a naopak stabilní podíl nákladní dopravy. Příznivý růstový trend pokračuje i v aktuálních měsících: v květnu dosáhl nárůst cestujících 14,4 %, když jsme odbavili celkem přes 937 tisíc osob, dvouciferný růst ve výši 16,0 %, porovnáme-li květen roku 2004 a 2005, přinesl další klíčový ukazatel, pohyby letadel na pražském letišti. Jeho hodnota v květnu 2005 dosáhla 14 361 vzletů a přistání, v roce 2004 za stejné období to bylo 12 383. V případě přepraveného nákladu – zboží a pošty, který je poměrně stabilní, dosáhl meziroční nárůst v květnu 5,8 % a jeho objem 4 409,9 tun. Tento vývojový trend přepravních ukazatelů potvrzuje, jak nezbytně pražské letiště a hlavní město Praha potřebují postavit novou dráhu, paralelní se současnou hlavní dráhou.

No, na paralelní dráhu si ještě počkáme, ale co je za dveřmi, to je částečné zprovoznění nového terminálu Sever 2 EUropa. Nedávno jsem byl u slavnostního položení základního kamene. To to tak rychle uteklo, nebo tak rychle pracují stavební firmy koordinované společností Bovis Lend Lease (abecedně), Doprastav,a.s., HOCHTIEF VSB a.s., Metrostav,a.s., Skanska CZ a.s., Strabag a.s., ŽS Brno, a.s. a dodavatel třídírny zavazadel VanDerLande? A není jejich rychlost na úkor kvality?
V červnu Česká správa letišť, s.p. dosáhla dalšího úspěchu – výstavba projektu EUropa byla oceněna mezinárodní cenou společnosti Bovis Lend Lease Incident & Injury Free Awards 2005 za bezpečně prováděnou stavbu. Cena, kterou přebíral Ing. Dalibor Šťáhlavský, náměstek generálního ředitele ČSL pro rozvoj a výstavbu, se uděluje za účinnou podporu ochrany zdraví při práci a kultury práce a má podpořit nastavení a dodržování vysokých bezpečnostních standardů ve stavebnictví. Rozhodli jsme se tento přístup ve státním podniku ČSL prosazovat, protože stavba bez nehod a úrazů je spolu s maximální efektivitou i bezproblémovým plněním harmonogramu a postupu prací cílem, který jsme si při zahájení stavby stanovili. Začátkem srpna bychom měli s předstihem uvést do provozu část spojovací budovy a Prstu C, na přelomu roku 2005 a 2006 hlavní budovu terminálu Sever 2, samozřejmě ve vysoké kvalitě, kterou mimo jiné garantuje projektový manažer výstavby, nadnárodní společnost Bovis Lend Lease.

Letiště Praha-Ruzyně je obrovským generátorem pracovních a podnikatelských příležitostí…
Vedení České správy letišť dokázalo využít nových příležitostí a přitáhnout aktivní obchodní strategií na pražské letiště leteckou dopravu, která je motorem celkového rozvoje ekonomiky. Letiště Praha daleko za sebou nechalo své dva přirozené konkurenty – letiště ve Varšavě a Budapešti, a má ambice spolu s Vídní a Mnichovem hrát klíčovou roli významného uzlu letecké dopravy ve střední Evropě. Je stabilním zaměstnavatelem, jedním z nejvýznamnějších v Praze 6 a Středočeském kraji. Z toho má důležitý ekonomický přínos nejen město Praha, ale také Středočeský kraj a Česká republika jako celek. Finančně i provozně úspěšné letiště se stalo v rámci České republiky generátorem pracovních příležitostí. Již dnes v blízkosti letiště existuje více než deset tisíc pracovních míst a jen během letošního roku by jejich počet měl vzrůst až na dvaadvacet tisíc. Podle výsledků studie publikované asociací evropských letišť ACI Europe v roce 2004 je zřejmé, že každý milion odbavených cestujících se podílí na vytvoření čtyř tisíc nových pracovních míst, přímých, nepřímých a indukovaných.

Kam směřuje letecká doprava a drží s ní Česko krok?
Letecká doprava v Evropě se nachází ve fázi dynamického rozvoje. Svědčí o tom i stabilně rostoucí zájem leteckých dopravců o využívání pražského letiště. Investujeme nejen do nové výstavby, ale i do stávajícího areálu. Nejen dráhový systém, ale i terminál Sever 1 a Jih 2 zaznamenal v loňském a letošním roce úpravy, které zvýší plynulost odbavení a komfort cestujících. Vybudování dalších odbavovacích přepážek a zvýšení počtu pasových filtrů na odletu, reorganizace přepážek cestovních kanceláří, slotová koordinace pro regulaci provozu, hostinské pokoje a dva letištní hotely pokryjí současnou i očekávanou zvýšenou poptávku po kvalitním servisu, který dovedeme poskytnout za konkurenceschop­né ceny.

Jaká jsou hlavní přání generálního ředitele České správy letišť a Letiště Praha – Ruzyně v krátkodobém a v dlouhodobém horizontu?
Budu parafrázovat slova básníka: „Sliby se mají plnit a přání se nemají zveřejňovat“.







www.csl.cz

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001