Menu

Proč má stát pomáhat českým incomingovým firmám

28. 02. 2009

S prezidentem HC Sparta Praha Viliamem Sivekem se potkávám těsně po svém návratu z Velké Fatry v pondělí 2.února 2009. Táboření ve sněhu v nádherně mrazivé horské přírodě mi umožnilo meditovat i o tom, jak hodně Všudybyl i Exportní klub Ligy pro cestovní ruch podporují Slováci a lidé se slovenskými kořeny. Ostatně k zimnímu přejezdu mne inspirovala páteční bratislavská návštěva u Ing.Mikuláše Milka, s nímž jsem dělal povídání k 15.výročí jeho cestovní kanceláře Hydrotour, a jeho zmínka, že si udělal radost skialpinistickými lyžemi. A tak ještě ten samý pátek v noci jsem po mezipřistání v pražské Tesla Aréně na hokejovém zápase Sparta-Kladno vyrážel zpátky na Slovensko. Ráno do Bešeňovej a poté na Malinô Brdo.
Takže Vildo, jak je to s tvým slovenským původem?
Že jsem Slovák, je jasné, mám to v rodném listě. Jen jsem se za těch 56 let, co žiji v Čechách, naučil říkat „ř“. Ale teď vážně. Slovák Miki Milko na Slovensku slavil 15 let Hydrotouru a já bych rád letos oslavil 20 let Euroagentury. Tedy, jestli bude co oslavovat v kontextu s tím, čím český incoming a mezinárodní cestovní ruch v současnosti prochází.

Počátkem ledna při příležitosti mezinárodního veletrhu cestovního ruchu Regiontour v Brně, byl za účasti hejtmanů České republiky zorganizován kulatý stůl, kterému předsedal prezident asociace hejtmanů pan Michal Hašek.
S potěšením jsem přijal jak aktivní přístup předsedajícího, tak i zapojení se pozvaných hejtmanů a našeho primátora do diskuze k aktuální problematice cestovního ruchu. Myslím, že jsem za Asociaci cestovních kanceláří České republiky dostatečně zdůraznil, že cestovní ruch je v souvislosti se světovou ekonomickou a finanční krizí v České republice ohrožen. A že teď, nebo nikdy je třeba zesílit společné hlasy profesních sdružení. Nechápu, jak mohl na mé vystoupení prezident AČCKA pan Škrabánek reagovat slovy – „o jaképak krizi hovořím a že žádná krize neexistuje“. Co na to říct? Vždyť si takovýmto jednáním sami podřezáváme větev, na které sedíme.

A je, Viliame, opravdu krize?
Tak to si děláš legraci, nebo mě chceš naštvat. Krize je. Strach ochromil tok peněz. Všichni vyčkávají, co bude, a byznys (nejen odvětví cestovního ruchu) chřadne. Každý, kdo přijede do našeho hlavního města, jde do Židovského města, na Karlův most a na Pražský hrad. Takže, jestliže česká prvořadá turistická atraktivita Pražský hrad má oproti lednu 2008 o 32 % méně návštěvníků, je to jasný příklad, že turisté nejsou! V rámci Asociace cestovních kanceláří České republiky jsme napsali dopis Národní ekonomické radě vlády ČR, že bychom jí rádi pomohli, že jí dáme náměty na opatření. Psali jsme panu premiéru Topolánkovi, že bychom mu rádi předložili konkrétní návrhy, jak krizi čelit, kam směrovat finanční prostředky. Prozatím bez odezvy. Svoji profesní pomoc jsme nabídli i našemu novému panu ministrovi JUDr. Cyrilu Svobodovi. Tady je třeba říci, že okamžitě reagoval a během tohoto týdne budeme mít možnost s ním o dané problematice hovořit.

Od počátku ledna zastáváš i funkci předsedy Asociace cestovních kanceláří České republiky. Stíháš?
Chceš slyšet, že mám hodně práce?

Mimo řízení své firmy, která patří bezesporu k nejvýznamnějším českým podnikatelským subjektům cestovního ruchu, jsi přijal řadu funkcí…
Tak za prvé. Nejsem na to sám. V práci mám manažery, které jsem si vychoval. Na Spartě taky. A v Asociaci cestovních kanceláří České republiky? Tam se to teď snažím také pořádně rozpohybovat. Jak profesionální sekretariát, tak představenstvo. Myslím, že to půjde. Oporou je také to, že máme dobré a silné partnery, za všechny uvedu Asociaci hotelů a restaurací České republiky. S Ing. Hlinkou se setkáváme na řadě komisí a v poradních sborech a oběma je nám jasné, že teprve spolupráce a společný tah na branku, přinášejí výsledky.
Za obrovský posun považuji skutečnost, že na úrovni Pražského magistrátu byla dostatečně zaregistrována hrozba krize. Jsou vytvořeny menší akční skupiny, ať již na úrovni primátora či radního Ing. Milana Richtera, odpovědného za oblast cestovního ruchu v Praze. Teď se dává rychle dohromady souhrn tvrdých opatření k okamžité podpoře incomingu do Prahy. Všichni by si měli uvědomit, že když začnou turisté jezdit do hlavního města, mnozí z nich budou pokračovat i do regionů.

A ty se domníváš, že do značné míry stále xenofobní Češi budou naléhat na to, aby stát dělal něco pro to, aby k nám jezdilo více turistů?
Domnívám. I když lidé cestovní ruch vnímají jako cestování. To je stejná blbost, jako kdyby bankovnictví vnímali jako utrácení peněz ( a la „ Vy jste bankéř? Tak jak se vám utrácelo?“). Incoming urgentně potřebuje okamžitou efektivní podporu, jinak zbývající turisté budou jezdit utrácet peníze do jiných zemí a Česko přijde o další miliardy zahraničního inkasa, a další spousty lidí, i těch, kteří v cestovním ruchu i nepřímo pracují, přijdou o práci.

A co navrhuješ?
Co navrhuje Asociace cestovních kanceláří České republiky, v jejímž čele stojím? Potřebujeme okamžitou pomoc s prezentací Prahy, zabezpečit inzerci v inflight materiálech význačných leteckých společností. Je třeba prezentovat „10 důvodů, proč navštívit Prahu“. Nutné je podpořit tuzemské incomingové cestovní kanceláře, vždyť tady u nás platí daně. Dát jim příspěvek na jejich účast při zahraničních veletrzích, příspěvek při vydávání cizojazyčných katalogů. Okamžitě je nutné začít využívat cílené reklamy spotů na vybraných televizních kanálech, reklamy na světových internetových portálech, reklamy při významných světových sportovních kláních – například u nás je MS v lyžování a v Praze není nikde ani zmínka. Nebo si myslíš, že by Liberec dostal MS, kdyby nebylo Prahy? Je řada možností, jak podpořit cestovní ruch, a změnit tak dopady nadcházejícího období. Není čas na dlouhé přešlapování, a tak znovu a znovu opakuji, potřebujeme inzerovat v palubních časopisech zahraničních leteckých společností, nebo vidíš v materiálech (vyjma ČSA) nějakou propagaci inspirující k návštěvě České republiky? Incomingové agentury investují obrovské částky do propagace České republiky. Proč by jim stát neměl pomáhat v akviziční činnosti? Proč Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR stále přispívá na výstavní plochu firmám, prosazujícím českou produkci v zahraničí? A proč tyto příspěvky byly incomingovým firmám orientovaným na prodej zboží a služeb těm samým zahraničním zákazníkům zrušeny, když generují to samé zahraniční inkaso jako klasičtí exportéři? Pro české incomingové agentury to znamená, obzvláště za této tíživé situace, že nebudou jezdit po veletrzích. Nebudou nabízet Českou republiku, protože na to nebudou mít finanční zdroje. Vezmi si marži cestovních agentur a kanceláří. Proč je zatížena 19 % DPH a ne jako u ubytovacích služeb 9 %. Podpora cestovního ruchu s ohledem na situaci, v níž toto hospodářské odvětví v České republice je, je nelogická.

Takže mi dovol řečnickou otázku: „A jaká by měla být?“
Abychom žili, tak musíme tuto situaci zvládnout. Abychom ji zvládli, potřebujeme okamžitou neodkladnou pomoc a zároveň také změnu střednědobého plánování. Jako příklad uvedu Vídeň, která patří mezi nejnavštěvovanější města Evropy. Proč je tak navštěvovaná? Je krásnější než Praha? Není! A přesto patří ke špičce navštěvovaných měst. Jedním z důvodů je právě to, co dokáže nabídnout v kultuře. Výstavy Vincenta van Gogha, Dürera, Picassa, Maleviče a mnoha jiných umělců viděly miliony lidí. Jen na poslední výstavu Gogha přijelo každý den neuvěřitelných 6000 návštěvní­ků.Tady – v kultuře, v zážitcích, v nabídce je cesta k prosperitě, jen to chce nebát se podpory soukromých subjektů. A znovu opakuji donekonečna. Dostaneme-li zahraniční turisty do Prahy, je již kousek k tomu, abychom jim ukázali celou naši zemi. A jak říká Pitkin: „A vo tom to je.“


Hydrotouru. Hy hhh

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001