Menu

PRO-LONG patří do skupiny tribologických aditiv vytvořených v rámci výzkumu NASA, která se uplatňují v kritických oblastech tření a pracují na principu řízené chemické reakce. Motorové oleje PRO-LONG patří do nové generace bezpopelných ANTI-WEAR aditiv pracujících na principu penetrantní chemisorpce. Jejich účinek a působení je totiž stále se obnovující, což umožňuje hloubková penetrace a neustálá impregnace mezikrystalické stavby BEILBYho vrstvičky. Takto vzniklé třecí vrstvičky jsou schopné plnit svoji funkci i v těch nejextrémnějších podmínkách tlakových a teplotních, jaké se vyskytují v podmínkách „EP“(extrémních tlaků) či „EHD“ (elasto-hydrodynamickém) mazání. Tribologické vlastnosti takto ošetřených povrchů třecích dvojic, ať už se jedná o plochy pístové skupiny či klikového hřídele nebo rozvodu a ventilů, vaček a jiných součástí, jsou podstatně změněné a to se projevuje jednak ve snížení koeficientu tření, zmenšením drsnosti povrchu a jednak ve zvýšení teplotní odolnosti této mezní mazací vrstvičky. Může se to demonstrovat někdy až drastickým způsobem, např. při jednom předvádění přípravku jisté firmy byl motorový olej z karteru vypuštěn a místo něho nalita Coca-Cola s tímto přípravkem. Motor byl schopen bezhavarijního provozu. Tím se ovšem neměla dokazovat zbytečnost mazacího oleje! Jeho přítomnost je nutná nejen z hlediska úlohy „nosiče“ reaktantu, ale také z hlediska řady dalších základních funkcí mazacího oleje (např. odnos otěrových částic, přestup tepla-chlazení pístové skupiny, ochrana proti korozi aj.). Přitom PROLONG nereaguje s mazacím olejem, nenastanou žádné interakce s mazací náplní, jeho činnost není ovlivněna filtračním systémem, jako tomu je u teflonových, sulfidmolybde­nových, grafitových a jiných přípravků, kde většina takových aditiv zůstane na filtru. Nestéká z povrchu třecích dílů po zastavení, neboť je zabudován v podobě pevného pružného filmu v povrchové vrstvě kovu. V důsledku penetrantní schopnosti se vytváří hladký povrch, počet nerovností se zmenší v důsledku „zatečení“ chemického filmu do třecí plochy strojních částí. Koeficient tření tudíž klesá, motor má menší spotřebu paliva, má tišší chod a jeho dřívější hluková hladina podstatně klesá.

Prof. Ing. Jiří KOVÁŘ CSc.

Výsledky testování nezávislých výzkumných pracovišť, potvrzené uživateli z řady oblastí strojní výroby, dopravy a údržby, potvrzují PRO-LONGu tyto mimořádné schopnosti:

  1. snížení tření o 20 %
  2. snížení opotřebení o 55 %
  3. snížení teplot o 30 %

Toto jsou zprůměrované výsledky více než 100 testů, které úspěšně proběhly v norském vědeckotechno­logickém institutu SINTEF, zpráva č. STF 18 F87013. Pozdější testy v Čechách u Benzina a.s. zkušebny a laboratoře v Kolíně výsledky ze SINTEF jen potvrdily, číslo protokolu: 200/96/S

PRO-LONG vyvinuli v laboratořích NASA

21. 05. 2012

Radek Richter

PRO-LONG jsou speciální, mimořádně účinná maziva třetí generace vyvinutá pro provoz motorů a strojních zařízení v těch nejextrémnějších podmínkách. Pomáháme firmám, které provozují komplikované stroje a výrobní zařízení, prodloužit díky mazivům PRO-LONG jejich životnost, ušetřit za opravy způsobené opotřebením a za předčasné nákupy nových. Pomáháme i motoristům, aby si snížili spotřebu paliva spolu se zlepšením výkonu vozu a ušetřili tak za pohonné hmoty. Jak? Při výměně oleje použijí maziva Oil Plus a při tankování přidávají do benzínu aditiva Petrol plus, nebo aditivum Diesel plus do nafty.

MICE (meetings, incentives, congresses & exhibitions industry) je zajímavá oblast byznysu. Není samoúčelná. Startuje a umožňuje spoustu dalších zajímavých byznysů. O jednom takovém, který začal veletržní účastí, jsem si 4. května 2012 přišel popovídat s dovozcem maziv a aditiv PRO-LONG Radkem Richterem, jednatelem firmy PRO-LONG ČR s.r.o.
Pane Richtere, na motory a stroje jsou kladeny vysoké nároky. Vy hájíte barvy těch, kteří zabraňují jejich předčasné amortizaci. Mazivo PRO-LONG díky vytváření třecí vrstvičky, která odolává až čtyřikrát většímu tlaku než u běžných maziv, dokáže eliminovat jejich opotřebovávání. Při studených startech, které způsobují až 80 % celkového opotřebení třecích ploch motorů, dokonce plně nahradí absenci oleje.
Maziva a přípravky PRO-LONG pro zvýšení mazací schopnosti olejů se uplatňují všude tam, kde vlivem ztížených podmínek jak provozních, tak tepelných dochází k provozní nespolehlivosti. Tam, kde je třeba udržet dlouhodobý bezúdržbový a bezporuchový chod motorů, strojů a zařízení. Převážně ve složitých procesech průmyslové výroby, v autodopravě či auto-motosportu. Vyrábí je společnost PRO-LONG se sídlem v norském městě Stavanger. PRO-LONG ale byl vyvinut v Kanadě v laboratořích NASA, a poté uvolněn k mírovým účelům. Norští výrobci se k němu opravdu dostali tak, že se zúčastnili strojírenské výstavy v Montrealu, kde fungoval stroj s obrovským mezním třením, tzv. těžko umazatelný. To vzbudilo jejich pozornost a začali se zajímat, čím to, že se nezadře. Tam se poprvé setkali s produkty PRO-LONG a projevili zájem získat licenci na jejich výrobu. Dostali ji a s ní možnost prodávat je v Evropě. Norové aditiva a maziva PRO-LONG vyrábějí od roku 1987. Já s jejich výrobky začal obchodovat v roce 1997 a dodávat je hlavně pro strojírenství. Zajímavým segmentem se ukázal i motorismus. Produkty PRO-LONG jsme začali testovat v motorech všech různých kategorií a různých zařízení, co se týče motorismu a opravárenství. S produkty PRO-LONG jezdí špičkoví autokrosoví a ralleycrossoví závodníci. Jezdí s nimi několikanásobný mistr Evropy Roman Častoral. Sponzoroval jsem i tým Motoklubu Jiřetín, který si v roce 2006 na 81. Šestidenní v Taupo na Novém Zélandě vyjel první místo. Měli to ve dvoutaktech i ve čtyřtaktech. Všechny jejich motorky dojely.

V srpnu 2009 ve Světě motorů testovali, za jak dlouho zadřou motor, v němž je aplikováno aditivum PRO-LONG, pokud z něho vypustí motorový olej.
Ano, dostali k dispozici starší automobil pro úplné zničení (viz www.prolong.cz/…erenu-1-.pdf). Ještě než tu zkoušku dělali, volal mi redaktor, zda ji mohou udělat. Řekl jsem: „Ano. Zkuste to. My to zkoušeli také. Ale mám podmínku. Je potřeba, aby před tím auto s aplikovaným aditivem PRO-LONG najelo minimálně 500 km.“ Bylo mi ale řečeno, že zkoušku musí udělat ještě ten den, protože mají uzávěrku. „A bylo vystaráno“! Byl u toho autokrosový jezdec Jindra Kotek, který dotyčný vůz řídil. Místo pěti set kilometrů s ním před vypuštěním oleje ujeli méně než sto. Musel jsem odletět do Kanady. E-mailem mi přišla zpráva, že se to osvědčilo. A že to poznali okamžitě, protože se po nalití aditiva do paliva měřitelně ztišil motor. Pak s tím autem bez motorového oleje ujeli třicet kilometrů, než se motor zadřel.

Mám kamaráda, kterému přezdívám Tackleberry, neboť má stejně akční sklony jako Eugene Tackleberry v americké filmové crazykomedii „Policejní akademie“. Firma PRO-LONG vyrábí mazivo jak konzervační, tak na akční střílení a čištění.
Ano, dobře konzervuje a výborně čistí napáleniny od střelného prachu, kovu apod. Vynikajícím způsobem maže. Testy s pevně fixovanými zbraněmi prokázaly, že naše maziva víc jak o polovinu zmenšují rozstřel oproti ostatním, běžně používaným mazivům. PRO-LONG se proto často využívá pro sportovní střelbu a našimi odběrateli je i hodně myslivců a sběratelů zbraní.

Nicméně nejširší uplatnění a největší úspory mají uživatelé maziv PRO-LONG v průmyslu a strojírenství.
Jedním z našich největších odběratelů je ŠKODA Mladá Boleslav a výrobky používají i její dodavatelé např. při lisování nebo při těžko namazatelných operacích. Používají se i ve sklárnách. Nebo např. v ABB Jablonec, kde mají lisovací stroj, který lisuje složité kovové výlisky. Jednou ranou udělá pět operací – řezání, tažení atd. Měli s ním ale problém, minimálně pětkrát za turnus jej museli namazat. Avšak tření bylo tak obrovské, že se jim to stejně lepilo, nástroje, které vyjížděly z matrice, se přidíraly, až mě objevili prostřednictvím internetu. Namazali jsme to PRO-LONGem a osvědčilo se. Avšak pro mne to až tak velký byznys není, protože teď spotřebují strašně málo maziva. Berou dvanáct kousků sprejové vazelíny za rok a místo toho, aby jako dřív mazali lis pětkrát denně, jej mažou jednou za týden. Mezi naše odběratele patří i lisovny plastů. Např. ve Vrbně pod Pradědem jsou naše produkty používané do obrovských lisovacích strojů, protože PRO-LONG také snižuje teploty v hydraulice, průniky oleje, hlučnost a hlavně energetickou náročnost. Takže šetří výdaje za provoz a prodlužuje intervaly generálních oprav. Dodáváme jej i pro českého výrobce turbín pro vodní elektrárny aj. Norský PRO-LONG vyrábí hodně i pro kolejovou dopravu včetně mazacích tuků pro železnice do mínus pětapadesáti stupňů Celsia.


Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001