Menu

Pražská dopravní v dlouhodobé perspektivě

04. 05. 2002

• Pražská dopravní a.s. má kolem stovky partnerů – autobusových dopravců • přepravní uzlové body sehrávají limitující role v dopravní obslužnosti státu i v cestovním ruchu • strategická poloha Ústředního autobusového nádraží Praha Florenc umožňuje hladkou návaznost na další druhy dopravy • dálkové autobusové linky v Česku jsou stavěny hvězdicovým způsobem a většina jich končí v Praze • cestovní kanceláře odbavují zájezdy z „dolního nádraží“ • úvahy o výstavbě, která by přinesla vyšší komfort klientům partnerů Pražské dopravní • 

Základním atributem průmyslu cestovního ruchu je cestování. Přepravní uzlové body – letiště, přístaviště, železniční či autobusová nádraží proto sehrávají důležitou a často limitující roli. Je tomu tak i u nejznámějšího autobusového nádraží České republiky, které provozuje akciová společnost Pražská dopravní, jejíž ředitelku Ing. Luďku Hnulíkovou jsem požádal o interview. Paní ředitelko, stále více autobusových dopravců využívá služeb Pražské dopravní zejména na Ústředním autobusovém nádraží Praha Florenc. Čím byl (po období určité stagnace) tento trend nastartován?
Začátkem 90. let z původních krajských podniků vznikly státní. Třináct se jich rozpadlo na několik desítek. Současně s tím byla zahájena jejich privatizace a podniky začala m.j. zajímat i ekonomická stránka dopravy. Díky vývoji ve společnosti nastalo v dopravě obecně snižování počtu spojů, a to ve všech oblastech – příměstské, dálkové i mezinárodní dopravě. Pokles trval zhruba do roku 1996, kdy se situace v autobusové dopravě začala stabilizovat. Od té doby se datuje postupný nárůst spojů na Ústřední autobusové nádraží Praha Florenc.
Výhodou našeho autobusového nádraží je strategická poloha v rámci České republiky, a je možné říci i v rámci střední Evropy. Jsme v centru hlavního města Prahy, v bezprostřední blízkosti dalších stěžejních dopravních uzlů – železničních nádraží Hlavního a Masarykova. Současně jsme na křížení tras metra „B“ a „C“ a v sousedství pražské magistrály. V blízkosti Ústředního nádraží začíná dopravní spojení na letiště. V budoucnu by se tato situace mohla ještě vylepšit uvažovanou realizací rychlodráhy. Cestující z Ústředního autobusového nádraží Praha Florenc má systémem městské dopravy zajištěnu vynikající dopravní obslužnost do všech částí hlavního města.

Začátkem 90. let z původních krajských podniků vznikly státní. Třináct se jich rozpadlo na několik desítek. Současně s tím byla zahájena jejich privatizace a podniky začala m.j. zajímat i ekonomická stránka dopravy. Díky vývoji ve společnosti nastalo v dopravě obecně snižování počtu spojů, a to ve všech oblastech – příměstské, dálkové i mezinárodní dopravě. Pokles trval zhruba do roku 1996, kdy se situace v autobusové dopravě začala stabilizovat. Od té doby se datuje postupný nárůst spojů na Ústřední autobusové nádraží Praha Florenc.
Výhodou našeho autobusového nádraží je strategická poloha v rámci České republiky, a je možné říci i v rámci střední Evropy. Jsme v centru hlavního města Prahy, v bezprostřední blízkosti dalších stěžejních dopravních uzlů – železničních nádraží Hlavního a Masarykova. Současně jsme na křížení tras metra „B“ a „C“ a v sousedství pražské magistrály. V blízkosti Ústředního nádraží začíná dopravní spojení na letiště. V budoucnu by se tato situace mohla ještě vylepšit uvažovanou realizací rychlodráhy. Cestující z Ústředního autobusového nádraží Praha Florenc má systémem městské dopravy zajištěnu vynikající dopravní obslužnost do všech částí hlavního města.

Poloha Ústředního autobusového nádraží zde, v centru města, byla 9. září 1999 potvrzena schválením Územního plánu hl.m. Prahy. Tím byl již před téměř třemi lety učiněn zásadní krok pro jeho budoucnost. Pochopitelně, i to přispělo ke stavu, že jej využívají všichni významní autobusoví dopravci. Máme kolem stovky partnerů. Jejich postupný nárůst vidím jako ocenění služeb – zázemí, které Pražská dopravní pro ně a jejich pasažéry zabezpečuje spolu s pohodlným přestupem v případě dálkové dopravy a výhodou návaznosti na systém městské dopravy. Satelitní autobusové terminály nejsou pro autobusové nádraží Praha Florenc přímou konkurencí, jejich použití je výhodné pro denně dojíždějící cestující, kteří preferují časový faktor a mohou vhodně využít výhod integrované dopravy. V zásadě soustřeďují zejména linky příměstské dopravy, které zajišťují základní dopravní obslužnost.

V autobusové přepravě hojně podniká střední stav. Hovořit o jeho systematické podpoře v našem „státě dánském“ by bylo naivní. Malí musí všechno, velcí mohou. Navíc (a to je fair play) pokud nakupuji ve velkém, zpravidla dosahuji lepších cen. Jak je to u vás s obchodními podmínkami?
Vytváříme rovné konkurenční, pro všechny máme jednotné smlouvy. Systém platebního styku jsme vyřešili tak, že na jedná straně nevznikají závazky, na druhé pohledávky. Pomocí automatizovaného vjezdového a výjezdového systému současně eliminujeme možné rozpory o skutečném dojezdu autobusů jednotlivých dopravců.
Někteří dopravci s tím, jak na okrajích Prahy vznikají nové terminály s odlišnými cenami, zkoušeli jezdit z jiných nádraží. Vesměs to končilo tím, že se buď vrátili, nebo už neměli kam, protože do jimi uvolněných frekvencí nastoupili jiní. V každém případě zaznamenali citelný pokles frekvence. Pro cestování na dálkových spojích je Ústřední autobusové nádraží Praha Florenc klíčovou křižovatkou – řečeno leteckou terminologií – autobusovým „hubem“. Dálkové autobusové linky jsou v České republice stavěny hvězdicovým způsobem. Ze severu, z východu, západu, z jihu. Přitom většina z nich končí nebo tranzituje Prahou. Cestující jedoucí napříč republikou pak u nás realizují přestup, už proto, že na našem nádraží je taková četnost linek do různých směrů, že tuto možnost mají. K dispozici mají hygienické a občerstvovací zázemí, čekací prostory, úschovnu, předprodej, získají zde informace. Mají-li pak na přestup více času, jsou v bezprostřední blízkosti centra Prahy. Není pro ně problém jej v krátkém časovém úseku navštívit a včas se vrátit.

Zatím jsme hovořili o pravidelné a možná mezinárodní sezónní kyvadlové autobusové dopravě. Vaše strategická poloha a zázemí jsou však zajímavé také pro nepravidelnou autobusovou přepravu. Je u vás pro takové zájemce kapacita a o kolik to zvýší cenu zájezdu?
Pro odbavení cestujících na nepravidelné autobusové přepravě skýtá Ústřední autobusové nádraží Praha Florenc rovněž dobré podmínky. Řada zvláště mimopražských účastníků zájezdů u nás „přestupuje“ z linkového autobusu na „speciál“. Mnohé cestovní kanceláře si již naši výhodnost uvědomily a zájezdy odbavují z „dolního nádraží“. V určitých termínech je tak nádraží velmi vytížené. Nicméně s dalšími případnými zájemci jsme schopni jednat a vyjít jim vstříc. Klienti cestovních kanceláří oceňují, že přímo v areálu Ústředního nádraží mohou využít parkoviště, na které je možné přijet se zavazadly. Navíc máme velmi dobrou spolupráci s Policií České republiky, takže je zde dobrá bezpečnostní situace. Co se týče finančního zatížení klientů, je marginální. Navíc bezpečnost a zajištění lidsky důstojných podmínek pro odbavení zájezdů (např. to, aby si účastníci zájezdů mohli dojít na záchod či v případě nepříznivého počasí nemoknout apod.) je vysoce návratnou investicí do spokojenosti klientů.

Již jsme zmínili, že chod Ústředního autobusového nádraží Praha Florenc zajišťuje akciová společnost Pražská dopravní. Proč pražská?
Protože jsme v Praze a jsme bezesporu její strategickou součástí. Provozujeme dvě autobusová nádraží, avšak Praha Florenc je klíčové. Pochopitelně, pražská doprava není pouze o dvou nádražích. Integrovaná už vůbec ne. Zajímavých lokalit, kde si myslíme, že se dá co zlepšovat a zefektivnit provoz, je jistě víc. Rádi bychom, společně s hlavním městem Prahou, v daleko větší míře věnovali své kapacity na zajišťování servisu autobusovým dopravcům a cestujícím a napomáhali tak ke zvýšení bezpečnosti pražské dopravy a kultury cestování. Ústřední autobusové nádraží jsme také dostali do vínku takové, jak vzniklo. Přesto se nám zde, v jeho prostoru limitovaném viadukty, daří uspokojovat potřeby autobusových dopravců včetně servisu jejich klientům. To vše na ekonomickém základě, bez potřeby jakýchkoliv dotací.

Jaké jsou vize Pražské dopravní do budoucnosti?
I ve velmi dlouhodobé perspektivě bychom chtěli zůstat v centru Prahy. To je hlavní deviza Pražské dopravní a Ústředního autobusového nádraží, kde na základě smlouvy s akciovou společností ČSAD ÚAN Praha Florenc a.s. působí. To je i náš zásadní a strategický přínos pro pražskou dopravu, dlouhodobou koncepci dopravní obslužnosti České republiky a v neposlední řadě pro cestující veřejnost. Devětadevadesát procent lidí stejně dosud nepochopilo, a po pravdě řečeno ani je to moc nezajímá, že už dávno není jedno všeobjímající ČSAD, ale kolem 210 samostatných autobusových dopravců, z nichž na Florenc dojíždí zhruba polovina. Takže, pokud se u nás daří soustřeďovat ty hlavní, reprezentující drtivou část nejdůležitějších autobusových linek, je to přínosem pro všechny. Vzhledem k tomu, že koncept Ústředního autobusového nádraží je poplatný době, kdy vznikalo, jsou v souvislosti s jeho budoucností namístě i úvahy o určité výstavbě v zájmu jeho majitele i uživatelů autobusových linek, které provozují obchodní partneři Pražské dopravní a.s.





Pražská dopravní a.s.

Pod Výtopnou 13/10

186 00 Praha 8

tel.: 02/ 218 95 401, 218 95 400

fax: 02/ 218 95 402

e-mail:

florenc@uan.cz


www.uan.cz

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001