Menu

Pokud má firma jasného majitele
aneb FIRO-tour

31. 01. 2004

S panem Romanem Fiskem, majitelem a generálním ředitelem cestovní kanceláře FIRO-tour jsme se potkali při vyhlašování „Českých 100 nejlepších“ 28. listopadu 2003 na Pražském hradě, kde v přítomnosti pana prezidenta Václava Klause přebíral cenu v kategorii „turistický ruch“. Pane řediteli, co tomuto ceremoniálu předcházelo?
Nejdříve bych rád řekl, že nás ocenění, které patří všem pracovníkům cestovní kanceláře FIRO-tour, velice těší. Zájmem cestovní kanceláře FIRO-tour je připravovat zákazníkům ty nejpříjemnější chvíle roku a jsme velmi rádi, že se nám to daří.
Vážíme si toho, že FIRO-tour převzal cenu právě zde, ve Španělském sále Pražského hradu před prezidentem České republiky a dalšími lidmi, kteří pro české hospodářství tolik udělali.
A co ocenění předcházelo? Náročných čtrnáct let práce, které nyní kladně (a to i prostřednictvím ankety oborové kategorie „Českých 100 nejlepších 2003“ „turistický ruch“) hodnotí nejen tisíce klientů, jež si nás vybrali jako svoji cestovní kancelář, ale také řada našich autorizovaných prodejců. V nedlouhé novodobé historii se mnozí z českých prodejců přesvědčili, že přehmat či smůla při volbě touroperátora je kromě ohrožení jejich dobrého jména a důvěry klientů povětšinou stály mnohem více než jen jednu letní rodinnou dovolenou.

Severní Čechy dnes patří mezi oblasti s nejvyšší mírou nezaměstnanosti a možná i rezignace na to, vzít osud do svých rukou. Těší mne proto úspěchy lidí, kteří v tomto regionu úspěšně podnikají. Těší mne i to, že se Krušné hory opět obrodily do voňavé krásy zdravé vegetace. Ve druhé polovině osmdesátých let minulého století, v době kdy jsem bydlel v Litvínově, to byl opravdu smutek.
Severní Čechy byly neskutečně zdevastovanou krajinou. Díky těžbě v Mostecké pánvi to ještě doznívá. Rozhodně ale, jak jste řekl, když navštívíte lesy nad Chomutovem nebo kdekoliv v Krušných horách, tentam je pochmurný ráz někdejšího dantovského předpeklí. Severní Čechy byly jednou z nejprůmyslo­vějších částí republiky. Vzápětí nato jednou z oblastí hospodářsky nejvíce traumatizovaných změnou režimu. Cestovní kancelář FIRO-tour v prvopočátku organizovala dovolenou víceméně pouze v rámci regionu, protože je zde poměrně velká hustota osídlení. Zkrátka soustředili jsme se na místa, kde jsme doma a která dobře známe. Postupně logicky následoval průnik do jiných oblastí, zejména pak do Prahy. FIRO-tour má v severních Čechách obrovské zázemí stálé klientely. Trvale se k nám vrací a rekrutuje zejména z Ústeckého a Karlovarského kraje. Nicméně cestovní kancelář FIRO-tour už od prvopočátku nechtěla působit pouze v severočeském regionu. Chtěli jsme svými produkty oslovit klientelu v rámci celé republiky. Proto jsme postupně otevírali pobočky na různých místech České republiky. Tomu jsme přizpůsobili i zajištění tzv. „svozů“ na letiště zcela zdarma nebo za minimální poplatek. Postupně byla rozšířena i odletová místa. Kromě Brna a Ostravy i na Pardubice a Karlovy Vary.

Vaše cestovní kancelář operuje v miliardových obratech, a přitom podnikáte jako fyzická osoba…
Zastávám názor, že pokud má firma jasného majitele a pokud majitel věří své firmě, má právo i na důvěru klientů. V nejbližší budoucnosti ale plánujeme, i vzhledem k rozsahu činnosti cestovní kanceláře, transformovat firmu na akciovou společnost. Zatím k tomu ale nevidím jiný důvod než image firmy, tedy to, že je v Česku na právnické osoby všeobecně pohlíženo jako na „něco víc“ (a to i na společnosti s ručním omezeným, ručící zpravidla do výše pouhých dvou set tisíc korun) než na podnikající fyzické osoby. Cestovní kancelář FIRO-tour má od počátku tuto formu podnikání a již čtrnáct let výborně funguje.

Quo vadis (tedy) FIRO-tour?
V tomto směru mám jasno. Snažíme se pokrýt takové spektrum klientů, abychom nebyli vázáni na jeden druh dopravy. Jsme rádi, že můžeme vyhovět klientovi, který chce levnou tuzemskou dovolenou, i zákazníkovi, který chce luxusní bungalovy v Karibiku. Jádro úspěchu spočívá v důrazu na kontrolu a zabezpečení kvality produktu. Nemám rád jakýkoliv odklon od deklarovaných parametrů zájezdu. Přísně hlídáme vše, co by mohlo klienta poškodit. Odměnou za to nám je velké procento opakované klientely. Byť se i v našich katalozích objevují stejné kapacity jako u konkurence, vždy se snažíme, aby v té dané kategorii patřily k lepší úrovni, což se někdy odráží v jejich mírně vyšší ceně. Vzhledem k objemům kontrahovaných kapacit a služeb, daných počty našich klientů, ale i tak u svých zahraničních partnerů dosahujeme velmi příznivého poměru mezi cenou a kvalitou.

V devadesátých letech byl FIRO-tour výrazně vnímán jako cestovní kancelář, která se orientuje na poznávací zájezdy.
To je oblast, které jsme se v žádném případě nevzdali. Naopak, zkvalitňujeme její nabídku. Pro rok 2004 prošla razantní inovací, protože poznávací zájezdy, oproti ostatním zájezdům, absolvuje nejvíce stálých klientů cestovní kanceláře FIRO-tour. To, že v našich začátcích k poznávacím zájezdům přibyly pobytové, vyplynulo ze situace. Do budoucna se budeme daleko více zaměřovat na individuální klientelu, která je velmi perspektivní. Na lidi, kteří nemají zájem cestovat v organizovaných skupinách, kteří si program rádi tvoří samostatně a po cestovní kanceláři chtějí zabezpečit individuální požadavky.

FIRO-tour je velkou univerzální cestovní kanceláří. Po celý rok nabízíte nejen cesty za létem, tzv. koupací zájezdy k mořím a oceánům, ale i za zimou, tzv. lyžařské zájezdy.
To trochu souvisí s tím, že jsme z Krušných hor, kde je lyžování samozřejmou součástí životního stylu. Naše zimní programy jsou připraveny po širokou škálu lyžařů a snowboardistů včetně rodin s dětmi, které si jedou na hory odpočinout. V evropském teritoriu se zaměřujeme hlavně na Alpy. Máme ale připraveny novinky, a to i pro velmi náročné, kteří chtějí poznat místa, kam čeští občané doposud moc nejezdí.
Nedílnou součástí požadavků klientů se stalo zimní sluníčko a zimní koupání, resp. dovolená u moře v zimě. Řada lidí, obzvláště na exponovaných místech, pochopila, že prosluněnou dovolenou nemusí čerpat pouze v době tuzemských letních prázdnin, ale že léto v různých částech světa trvá 365 dní v roce. Velké množství klientů využívá možnosti prodloužení letní sezony až do prosince, ale i v období tuhé zimy. Velký tlak je na jarní prázdniny a v předjaří.
Pro zákazníky cestující mimo období tuzemské nejvyšší letní sezony, zejména u individuální klientely, připravujeme zájezdy do velmi vzdálených míst, kde jsou ideální klimatické podmínky. Celoročně příznivé podmínky pro letní dovolené mají i bližší cíle, jako velmi oblíbený Egypt a Spojené arabské emiráty.
Co nás překvapuje, je vzrůstající zájem o dovolené v tuzemsku a na Slovensku, ať už se jedná o hory, pobyty u vodních ploch nebo poznávání přírody a památek. Počet klientů nám zde stoupá neuvěřitelným způsobem. Využíváme výhody, že na Slovensku působí naše dceřiná společnost, která pro nás zajišťuje ubytovací kapacity.

Jaký bude rok 2004?
Když jsme v roce 2003 prezentovali nové katalogy CK FIRO-tour na rok 2004, připravil jsem si teze oslovení našich obchodních partnerů – autorizovaných prodejců. Konstatoval jsem, že konečně máme relativně klidné mezinárodní ovzduší. Mám proto pocit, že rok 2004 bude náročnější v tom, že o vytěžování zahraničních kapacit bude daleko větší zájem než v předchozích letech. Hospodářská recese v západní Evropě končí, a pokud nekončí, lidé si už na danou situaci zvykli natolik, že opět chtějí cestovat. Co se týče politické situace, pokud nedojde k něčemu hodně vážnému, vše nasvědčuje příznivému klimatu. Dokresluje to i letošní zájem o katalogy i prodej produktu FIRO-touru, který je ve srovnání se stejným obdobím loňského roku daleko větší.





www.firotour.cz

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001