Menu

Hlavním posláním finančního arbitra je zajištění rychlého, bezplatného a efektivního vyřizování sporů klientů s převádějícími institucemi mimosoudní cestou. Zjednodušeně řečeno, finanční arbitr je kompetentní k rozhodování sporů mezi tzv. převádějícími institucemi (např. banky nebo instituce vydávající elektronické platební prostředky) a jejich klienty při provádění převodů peněžních prostředků, opravného zúčtování, inkasní formy placení nebo užívání elektronických platebních prostředků. Institut finančního arbitra byl zřízen k 1.lednu 2003, a to v rámci harmonizace práva České republiky se zeměmi Evropské unie (viz zákon č. 229/2002 Sb. o finančním arbitrovi). Finančního arbitra a zástupce arbitra volí Poslanecká sněmovna na funkční období pěti let veřejným hlasováním z osob splňujících podmínky stanovené tímto zákonem. Návrhy na volbu jsou oprávněny podávat instituce, jejich profesní sdružení a profesní sdružení na ochranu spotřebitelů. Arbitr vykonává svou funkci nezávisle a nestranně. Musí se zdržet všeho, co by mohlo budit pochybnosti o jeho nepodjatosti. Za výkon své funkce odpovídá Poslanecké sněmovně.
Řízení před finančním arbitrem se zahajuje na návrh navrhovatele. Návrh lze podat na formuláři vydaném arbitrem. Arbitr rozhoduje ve věci sporu bez zbytečného odkladu ve formě nálezu. Arbitr rozhodne ve věci do 30 dnů ode dne zahájení řízení; ve zvlášť složitých případech rozhodne nejdéle do 60 dnů; nelze-li vzhledem k povaze věci rozhodnout ani v této lhůtě, může ji arbitr přiměřeně prodloužit. V nálezu, jímž arbitr vyhovuje, byť i jen zčásti, návrhu navrhovatele, uloží současně instituci povinnost zaplatit sankci ve výši 10 % z částky, kterou je instituce podle nálezu povinna zaplatit navrhovateli, nejméně však 10 000 Kč. Finanční arbitr je kompetentní řešit výše uvedené spory, pokud nastaly po okamžiku účinnosti zákona o finančním arbitrovi a jestliže výše částky, která je předmětem sporu, nepřesahuje ke dni podání návrhu částku 50 000 EUR. Typickým sporem je např. neoprávněné použití platební karty při platbě u obchodníka, neoprávněný převod v rámci internetového bankovnictví, neoprávněný převod finančních prostředků z účtu. Do kompetencí finančního arbitra naopak nepatří spory např. z oblasti hypoték, úvěrů, stavebního spoření, nebo spory vzniklé mimo členský stát EU a mimo další státy tvořící Evropský hospodářský prostor. Hlavním přínosem pro klienty je rychlost rozhodování, nezpoplatněné řízení, vysoká znalost problematiky.

Podle Směrnice Evropského společenství č. 97/5/ES o přeshraničních platbách

21. 03. 2008

S finančním arbitrem České republiky Dr. Ing. Františkem Klufou jsme byli seznámeni mojí makléřkou na únorové Koktejl party Ligy pro cestovní ruch, na níž se v pražském hotelu Falkensteiner Hotel Maria Prag prezentoval jeden z nejvýznamnějších českých exportérů technologií pro boj s požárem, firma SANEX. A protože i český cestovní ruch z podstatné části generuje zahraniční inkaso, dovolil jsem si pana doktora Klufu požádat o rozhovor. Pane arbitře, prosím, představte svoji instituci.
Finanční arbitr byl ustanoven v rámci harmonizace práva České republiky se zeměmi Evropské unie, neboť Směrnice Evropského společenství č. 97/5/ES o přeshraničních platbách, požaduje zajištění rychlého a efektivního vyřizování sporů klientů s převádějícími institucemi mimosoudní cestou. Důležitým prvkem činnosti finančního arbitra je jeho otevřenost vůči veřejnosti. S tím souvisí i preventivní činnost tohoto institutu, který jednak může přímo upozorňovat příslušné instituce na vady v jejich činnosti, jednak může při přetrvávání nedostatků upozornit orgán dohledu. Finanční arbitr se zabývá řešením sporů mezi klienty a institucemi v oblasti platebního styku a používání elektronických platebních prostředků a také opravního účtování a inkasní formy plateb. Např. když zjistíte neoprávněnou transakci na svém účtu nebo někdo zneužije vaši platební kartu apod. Klientovi můžeme bezplatně pomoci řešit spor s institucí, kde neúspěšně reklamoval předmětnou transakci. V mnoha případech se nám tuto pomoc daří úspěšně realizovat. Statistika „úspěšnosti“ je samozřejmě odvislá od oprávněnosti návrhu. Naše instituce má průměrnou dobu řešení sporu mírně přes devadesát dnů. Soudní cestou proces zpravidla trvá podstatně déle, v řádu stovek dnů.

V porovnání s ostatními zeměmi Evropské unie ale český finanční arbitr může řešit pouze výseč toho, co vaši kolegové v Rakousku, Francii, Německu aj.
To máte pravdu. Finanční arbitři v dalších zemích Evropské unie řeší oblast bankovnictví daleko komplexněji. Jedním z našich cílů proto je vyvinout maximální snahu vedoucí k úpravě kompetencí finančního arbitra na úroveň obvyklou v jiných zemích Evropské unie resp. Evropského hospodářského prostoru. Poté bychom byli schopni řešit spory mimosoudní cestou pro mnohem širší oblast bankovnictví a výhledově třeba i pro další oblasti, např. stavebního spoření, pojištění a hypoték. Tento záměr je podložen i dostatečným zájmem části trhu o řešení těchto dosud neřešených oblastí finančního trhu.


Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001