Menu

Osm pravidelných letů týdně, dva z Petrohradu a šest z Moskvy

15. 07. 2012

Rozhovor s ředitelem Letiště Pardubice Ing. Janem Andrlíkem začínám 14. června 2012 konstatováním, že na pardubické letiště létá oproti loňsku o hodně víc pravidelných linek.
Ano. Navázali jsme mnohá obchodní partnerství, která v současné době začínají přinášet užitek. Dneska máme osm pravidelných letů týdně. Dva z Petrohradu a šest z Moskvy. Samozřejmě máme zájem o další destinace, odkud k nám lze létat. Jejich rozlétání by Pardubice udělalo ještě známější a populárnější, což by městu, kraji a celé České republice přineslo další ekonomický prospěch. Rádi bychom, aby se k nám daleko víc létalo i ze západních směrů. Naše letiště ale neslouží jen pravidelným linkám. Nachází se vedle dvou téměř stotisícových měst, na rozhraní dvou krajů. Lidem žijícím v naší spádové oblasti dává komfortní možnost přepravy charterovými spoji na dovolené. Polohou a celkovým dopravním napojením k tomu máme dobré předpoklady. Nejen proto, že je v uzavřeném areálu pardubického letiště, v blízkosti odletového terminálu, dostatečný počet parkovacích míst na odstavných plochách a krátkodobé i dlouhodobé parkování je tak pro cestující zdarma. Pardubice jsou i významným dopravním uzlem. Kříží se tu dálkové železniční spoje východ – západ, sever – jih. Rovněž autobusové nádraží krajské metropole je významným dopravním hubem a městská linka od těchto nádraží jezdí přímo k nám na letiště. V současné době od nás klienti cestovních kanceláří létají do Turecka, Bulharska, Řecka a na Mallorku. Rádi bychom, aby se nejen zvýšil počet letů do těchto destinací, ale aby z pardubického letiště začaly létat i další cestovní kanceláře. Líbil by se nám např. Split, a to i s menším přepravcem. Líbilo by se nám obnovit Tunisko a Egypt.

Ruku v ruce s budováním průmyslových zón jste hodně sázeli na obchodní klientelu.
To proto, že jsme si uvědomovali, jak významný segment cestujících to je pro náš region a Českou republiku.

Dnes v Pardubicích sedají i business jety, jejichž pasažéři pak od vás pokračují nejen limuzínami, ale i vrtulníky.
Byznys lety jsou hodně časté. Přelety vrtulníkem ale pro nás nejsou typickým příkladem transferové přepravy.

Při Aviatické pouti si tu hodně užijete také sportovních letadel. Ta letošní se uskutečnila 2. a 3. června.
Naše společnost je jedním ze spolupořadatelů. Jsme členy Sdružení aviatické pouti 96. To pro nás znamená určité povinnosti i radosti. Povinnosti finančně na ni přispívat a radosti, že se rok od roku zvyšuje její úroveň. V současné době je jednou z nejvýznamnějších akcí tohoto druhu v Evropě. V Pardubicích se podařilo vytvořit něco jiného než jen standardní letecký den. Jednotlivé obrazy Aviatické pouti byly zakomponovány do historických kontextů od období před První světovou válkou až do prvních let po Druhé světové válce. Byly tam k vidění průběhy vzdušných soubojů tak, jak byly popsány samotnými aktéry. Do toho byl včleněn pozemní děj – život na letištích, dobová vojenská vozidla, vojáci atd. Letos v Pardubicích letecká hotovost přinutila přistát i UFO, které se objevilo nad republikou. Probíhalo vyjednávání. Zkrátka poutavá podívaná pro diváky od čtyř do devadesáti let.

Hlavním partnerem Aviatické pouti byl český stavební holding Enteria, který se podílí na modernizaci vašeho letiště.
Jsem rád, že stavbu technického zázemí civilní části letiště Pardubice a rozšíření pohybových ploch realizuje tato firma. Že soutěž dopadla tak, jak dopadla. Od počátku, od napojení pojezdových ploch na přistávací dráhu, bylo vše ukázkou její perfektní sehranosti a bravurního managementu. Hodinový harmonogram prací byl striktně dodržen, protože šlo o to, aby letiště bylo mimo provoz minimálně. Kvalita vynikající! Flexibilita řešení nečekaných situací odvíjejících se zpravidla od toho, co jsme tu pod povrchem země nacházeli po budovatelích vojenského letiště z padesátých let a jeho uživatelích, byla pozoruhodná. Projekt úspěšně spěje ke konci, ke 30. červenci 2012. Jsem tedy rád, že i prostřednictvím tohoto interview mohu Enterii veřejně poděkovat za skvělý výkon.
Některé letištní komponenty se ale budou předávat už nyní a začne na nich probíhat zkušební provoz. Realizace projektu „Technické zázemí civilní části letiště Pardubice a rozšíření pohybových ploch“ za zhruba dvě stě šedesát milionů korun byla velmi potřebná. Z pětaosmdesáti procent byla financována Evropskou unií a zbytek našimi akcionáři, kterými jsou statutární město Pardubice a Pardubický kraj. Provozní, tzn. pohybové plochy letiště byly rozšířeny tak, aby vyhovovaly parametrům pro provozování mezinárodní civilní dopravy pro letouny kategorie D. To znamená, že u nás mohou přistávat stroje pro až tři sta cestujících. Součástí bylo rozšíření spojovacích drah se vzletovou a přistávací dráhou. Dále prohloubení a rozšíření stojánky letadel, její osvětlení a osvětlení rozšířených ploch. Vybudování ochranných pásem kolem pohybových ploch a technického zázemí pro všechny prostředky, které používáme k obsluze letadel. Ať už je to kabinservis, air startér, nakladače, obslužné automobily, schody, nahazovací zdroje apod. Nejdůležitější součástí projektu bylo moderní palivové hospodářství, které nám jak kapacitou uskladněných hmot, tak zejména bezpečnostními, ekologickými a provozními parametry umožňuje moderním způsobem hospodařit s pohonnými hmotami všech typů, které se pro leteckou dopravu používají. Ta část pardubického letiště, kterou používáme k civilnímu provozu, splňuje nyní všechny parametry bez výjimek.


Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001

for kids