Menu

Ohlédnutí za Hannoverem

21. 12. 2000

Východočeši na Expu

21. října jsem se na české expozici na Expo2000 v Hannoveru setkal s lidmi z Okresního úřadu Hradec Králové. Pomohli mi, abych nestál dlouho frontu, která se, obdobně jako u ostatních expozic, stála i na Český stánek. Ing. Vlastu Kratochvílovou – vedoucí Referátu regionálního rozvoje a cestovního ruchu Okresního úřadu v Hradci Králové a její kolegyni Petru Nohejlovou jsem pak požádal o krátké vyjádření:
V rámci doprovodných programů české expozice probíhala ve dnech 20. – 22. 10. prezentace východních Čech. Zajišťovala ji brněnská agentura ITV, pověřená Českou centrálou cestovního ruchu. Východočeši přivezli nabídku cestovního ruchu a turistických zajímavostí východních Čech. V programu se představili nejen formou propagačních materiálů, ale i typickou uměleckou tvorbou. Iveta Walterová z Potštejna předváděla paličkovanou krajku, paní Bedřiška Barešová z Hradce Králové navodila nadcházející předvánoční atmosféru výrobou vrkočů, zdobených jablíček a vánočních ozdob ze slámy a hradecká loutkoherečka Jarmila Vlčková nadchla návštěvníky našeho pavilonu loutkovou pohádkou O třech přadlenách. Všem přišly velmi vhod české koláče napečené v hradeckém Amber Hotelu Černigov, preclíky a čajové pečivo z Hradecké pekárny. Milovníci pikantních pochoutek ocenili plísňový sýr od firmy Niva s.r.o. Dolní Přím. U výčepu pardubického pivovaru Pernštejn vyhrávali a zpívali pan Ladislav Šauer z Pardubic a Václav Marek z Hradce Králové.

Spousta Němců o nás moc neví

O vyjádření jsem požádal sympatickou mluvčí české expozice Josefine Wallatovou. Dnes je na českém stánku plno. Jak se návštěvnost vyvíjela?
Jsme závislí na tom, kolik lidí na Expo2000 chodí. Zpočátku mnoho nechodilo. U nás to bylo kolem 3000 návštěvníků denně. V posledních měsících přichází kolem 12.000 lidí denně. Špičkový byl 2. říjen, kde jsme měli 20 tisíc návštěvníků. Dnes se k tomu opět blížíme. Vzhledem k tomu, že je česká expozice koncipována na 3000 návštěvníků denně, jsme spokojeni.

Česká expozice se od většiny ostatních stánků dost odlišuje. Je to dobře nebo špatně?
Architektonicky máme zajímavý pavilon. Světová výstava je o tom, aby každá země nabízela něco trochu jiného. Mnoho zemí prezentuje techniku. Odhaduji, že polovina z nich má multimediální show. My jsme klidnější. Český stánek vybízí k zamyšlení a právě kvůli tomu k nám lidé rádi chodí. Smyslem národní expozice je připomenout zemi, kterou reprezentuje. Musíme si uvědomit, že ač je Česko sousedem Německa, spousta Němců o nás moc neví. Pokud si návštěvník z naší expozice odnáší nějaký příjemný zážitek – trochu jej oslovila historie, trochu se pobavil u automatu na reinkarnaci, dal si dole v restauraci u Golemu nějaké dobré jídlo a slavné české pivo – je to přesně to, co se od kterékoliv národní expozice očekává.

Železnicí na mistrovství světa v hokeji

České dráhy na Expo 2000 každý víkend vypravovaly speciální vlaky. Požádal jsem proto o krátké vyjádření i ředitele Cestovní kanceláře České dráhy Ing. Petra Tiefenböcka a ten mi řekl:
Pokud bych měl soudit podle počtu reklamací (byla jedna) jsme spokojeni. Prodali jsme na 500 zájezdů a na 1200 vstupenek. Očekávali jsme větší zájem, ale to samotné Expo2000 také. Veřejnost o pohodlnému způsobu přepravy lůžkovým vozem přes noc vlakem opět přichází na chuť. Budeme se snažit nabídnout obdobný zájezd na letošní Mistrovství světa v hokeji v Německu. Mistrovství světa bude mít určitě lépe zvládnutou propagační a reklamní kampaň. Chci věřit, že už se němečtí pořadatelé poučili a že nebudou spoléhat na osvědčený prvobytně pospolný způsob propagace, který vybrali pro Expo2000, totiž, že si to lidé řeknou mezi sebou. Svým způsobem sice zafungoval, což ilustrují obrovské návštěvy v závěru Expa. Ale, bohužel, pozdě.
-JK-


Archiv vydání

2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001

AKTUÁLNÍ ČÍSLO
VŠUDYBYL 05/2019
05/2019 číst aktuální číslo
Czech specials new