Menu

O výhodnějších poukázkách

21. 03. 2007

Jako kdysi odzvonilo
většině závodních jídelen, tak se později většina podniků přestala zabývat organizováním ROH zájezdů a dovolených. V obou případech to neznamená, že se zaměstnanci zřekli benefitů – jen si je mohou užívat podstatně volněji, a sice na základě poukázek. Jejich vydávání se okamžitě ujaly systémy, které vycítily příležitost, a rozjely velký byznys. Zkušenosti si vzaly z Francie, až na to, že nasadily mnohonásobně vyšší „zaváděcí“ marže, které tak nějak zapomněly snížit, přestože už za propagaci moc neutratí – aspoň ji není nijak vidět a ani není tak masivně potřeba. Navíc právě nyní se českému hospodářství daří, a tak podniky mají z čeho a proč přilepšovat zaměstnancům. Proto asociace cestovních kanceláří odmítly smlouvy navrhované poukázkovými systémy a v následných jednáních dosáhly snížení navrhovaných provizí na maximálně cca polovinu původně požadované hranice s tím, že i takto postavené provize (které samozřejmě jsou pro cestovní kanceláře s vyššími obraty dále snižovány na základě dvoustranných jednání) jsou poněkud nemravně vysoké a měly by být pro příští rok přehodnoceny. Na čemž se obě strany shodly, a to nezávisle na sobě se dvěma poukázkovými systémy: Sodexho a Ch?que Déjeuner. Memorandum se Sodexho bylo vyjednáno již vloni a konkrétní smlouva, kterou tento systém cestovním kancelářím nabídl, znamenala jisté rozčarování. Především v tom, že Sodexho nezohledňuje storna, takže cestovní kancelář musí zaplatit provizi i za poukázku, která pro cestovní kancelář znamenala víc práce než užitku.

Jednání s Ch?que Déjeuner
proběhla nedávno, a proto jejich výsledky představila ACK ČR svým členům na únorovém Klubovém dni. Ch?que Déjeuner v Česku působí dvanáct let. V současné době nabízí pět druhů poukázek, z toho tři zajímavé pro cestovní kanceláře/cestovní agentury. Poukázku „dovolená“ určenou na nákup domácího i zahraničního pobytu/zájezdu nositele včetně jeho rodinných příslušníků, poukázku „unišek plus“, určený pro dovolenou, sport, kulturu, zdravotní péči či vzdělání, a poukázku „dárkový šek“, určenou na nákup čehokoliv, dovolenou nevyjímaje. Pro zaměstnavatele mají všechny systémy poukázek tu výhodu, že se z těchto zaměstnaneckých benefitů neplatí odvody na sociální a zdravotní pojištění. Zaměstnanec ušetří i daň z příjmu. Z tohoto důvodu jsou poukázky využívané zvláště ve větších a bohatších podnicích (banky atp.) a především za hospodářské konjunktury mají růstový potenciál. Ch?que Déjeuner spolupracuje dnes se čtyřmi sty cestovními kancelářemi a agenturami a má zájem na rozšíření portfolia. Cestovním kancelářím a agenturám nabízí služby za podobných podmínek, jaké byly dosaženy v memorandu se Sodexho, tj., že poukázka nebude použita na úhradu více než poloviny ceny zájezdu, přičemž provize by se měla pohybovat ve výši 7 %. Přitom dle sdělení paní Bernauerové z Ch?que Déjeuner firmy zpravidla nečerpají ani celou zákonem povolenou výši 20 000 Kč/dovolená na zaměstnance, takže pro cestovní kancelář částka zaplacená klientem penězi zpravidla převyšuje polovinu ceny cestovní smlouvy. Narozdíl od Sodexho má Ch?que Déjeuner lepší přístup při stornu: vezme zpět poukázky bez účtování provize. V diskusi byla kritizována výše marže poukázkových systémů, která spolu s podmínkami (ručení za pravost poukázek atd.) vede touroperátory k tomu, že z prodeje vyšachují provizní prodejce. Činnost poukázkových systémů hradí v podstatě již odběratelé poukázek, kteří platí 2–2,5 %. Přitom provize vyžadovaná stejným systémem od cestovních kanceláří ve Francii činí 1–2 %.

Pro incomingové členy
byly na Klubovém dni připraveny čerstvé a velmi důležité novinky týkající se incomingu z Ruska, akreditace ruských partnerů a jejich dalšího osudu, stejně jako problémů některých ruských leteckých společností. Zajímavým objevem pro mnohé byla i sama hostitelská restaurace Austria poblíž Arbesova náměstí v Praze 5. Kdo tam nebyl, sotva uvěří, jak krásné historické sklepení tam skrývá víceúčelový sál, vhodný k pořádání nejrůznějších prezentací i kulturních a incentivních akcí, a ještě k tomu stejně velkou restauraci, kde dostanete nejnáročnější lahůdky i prosté škubánky s mákem. Před tím, co kuchyně předvedla cestovním kancelářím a agenturám, by zbledl závistí i nejeden pětihvězdičkový hotel. Když se spojí nápaditost a výtečná chuť, mohu dodat jen: „To musíte okusit!“
Eva Mráčková

www.ackcr.cz

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001

hotel petrovy kameny
chata Vilemína