Menu

O ochraně osobních údajů

23. 06. 2010

Účastníky květnového Klubového dne Asociace cestovních kanceláří ČR čekalo nejedno překvapení. Tím prvním bylo, s jakým šarmem lze hovořit o tak složitém tématu, jako je ochrana osobních údajů, o což se zasloužil ředitel inspektorátu Úřadu pro ochranu osobních údajů JUDr. Michal Jelínek. První úskalí číhá v definici osobních údajů. Ta není taxativní. Osobním údajem je jakákoliv informace, na jejímž základě lze konkrétní fyzickou osobu identifikovat. Což v krajním případě může být i jen jméno + příjmení, pokud je v naší zemi jedinečné! To ale ÚOOÚ bude zjišťovat asi až v případě, když k tomu dostane podnět. Když si chce zákazník zchladit žáhu a nenajde jiný klacek, zkouší to i takto. A má šanci uspět, protože většina podnikatelů sice ochranu osobních údajů vzala na vědomí, jenže k dokonalosti to má daleko. Rozebíralo se, co musí dělat správce údajů, o čem informovat, kdy stačí subjekt údajů (danou osobu) informovat a o čem. K čemu potřebuje souhlas, a že souhlas musí být svobodný a vědomý. Jak se souhlasem při koupi zájezdu, když zájezd pro více osob kupuje zpravidla jen jedna z nich. Jak údaje předávat a uchovávat. Kdy a jak likvidovat. Dalším polem neoraným je vztah cestovní kanceláře a cestovní agentury při zpracování osobních údajů. Co kdo z nich smí, musí a může. Pak tu máme zaměstnance a osoby v podobném postavení, delegáty, průvodce atp. Průšvih může způsobit i gratulace k narozeninám. Neoprávněné nakládání s osobními údaji je trestný čin. A nenahlášení, když se o něm dozvím, také. Horní hranice pro finanční sankce se pohybují v miliónech Kč. Zajímavý výklad Dr. Jelínka vydal na půl bloku poznámek. Členové ACK ČR jej obdrží písemně.
Následovalo představení nových členů ACK a diskuse k dalším problémům. Především k zavádějícím článkům s tématikou cestovního ruchu v novinách, a k tomu, jak tomuto nešvaru čelit. A pak už jsme se na pozvání pana Juppe, majitele krčmy Anno Domini 1471, přesunuli do středověké zábavy. Hrála skvělá dobová kapela, tančily půvabné dívky a na své si přišly mlsné jazýčky. Ocenili jsme, že na rozdíl od některých středověkých zábavních podniků bylo vše vkusné, profesionálně dotažené a bez obhroublostí, kterými někde nahrazují původnost. Skvělý tip pro incomingové a incentivní agentury nebo happening s přáteli.
Připravila Eva Mráčková


Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001