Menu

O ochraně osobních údajů

23. 06. 2010

Účastníky květnového Klubového dne Asociace cestovních kanceláří ČR čekalo nejedno překvapení. Tím prvním bylo, s jakým šarmem lze hovořit o tak složitém tématu, jako je ochrana osobních údajů, o což se zasloužil ředitel inspektorátu Úřadu pro ochranu osobních údajů JUDr. Michal Jelínek. První úskalí číhá v definici osobních údajů. Ta není taxativní. Osobním údajem je jakákoliv informace, na jejímž základě lze konkrétní fyzickou osobu identifikovat. Což v krajním případě může být i jen jméno + příjmení, pokud je v naší zemi jedinečné! To ale ÚOOÚ bude zjišťovat asi až v případě, když k tomu dostane podnět. Když si chce zákazník zchladit žáhu a nenajde jiný klacek, zkouší to i takto. A má šanci uspět, protože většina podnikatelů sice ochranu osobních údajů vzala na vědomí, jenže k dokonalosti to má daleko. Rozebíralo se, co musí dělat správce údajů, o čem informovat, kdy stačí subjekt údajů (danou osobu) informovat a o čem. K čemu potřebuje souhlas, a že souhlas musí být svobodný a vědomý. Jak se souhlasem při koupi zájezdu, když zájezd pro více osob kupuje zpravidla jen jedna z nich. Jak údaje předávat a uchovávat. Kdy a jak likvidovat. Dalším polem neoraným je vztah cestovní kanceláře a cestovní agentury při zpracování osobních údajů. Co kdo z nich smí, musí a může. Pak tu máme zaměstnance a osoby v podobném postavení, delegáty, průvodce atp. Průšvih může způsobit i gratulace k narozeninám. Neoprávněné nakládání s osobními údaji je trestný čin. A nenahlášení, když se o něm dozvím, také. Horní hranice pro finanční sankce se pohybují v miliónech Kč. Zajímavý výklad Dr. Jelínka vydal na půl bloku poznámek. Členové ACK ČR jej obdrží písemně.
Následovalo představení nových členů ACK a diskuse k dalším problémům. Především k zavádějícím článkům s tématikou cestovního ruchu v novinách, a k tomu, jak tomuto nešvaru čelit. A pak už jsme se na pozvání pana Juppe, majitele krčmy Anno Domini 1471, přesunuli do středověké zábavy. Hrála skvělá dobová kapela, tančily půvabné dívky a na své si přišly mlsné jazýčky. Ocenili jsme, že na rozdíl od některých středověkých zábavních podniků bylo vše vkusné, profesionálně dotažené a bez obhroublostí, kterými někde nahrazují původnost. Skvělý tip pro incomingové a incentivní agentury nebo happening s přáteli.
Připravila Eva Mráčková


Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001

hotel petrovy kameny
Čejkovice
chata Vilemína