Menu

Není to o tom starat se pouze o svůj hotel

02. 03. 2003

Čtyřhvězdičkový hotel Novotel Praha City se nachází blízko centra Prahy, nedaleko magistrály a stanice metra I.P. Pavlova. Disponuje stem garážových stání, restaurací Cote Jardin (72), piano barem (25), salonkem (40) a sálem (120). Jeho celková ubytovací kapacita je 145 jedno a dvoulůžkových pokojů. Je vhodný pro rodiny s dětmi. Je zde dětský koutek, ale i fitness centrum s velkým bazénem a dvěma saunami. 

Nedávno jsem navštívila ředitele Novotelu Praha City, kterým je pan Martin Ykema. Už první dojem, ještě než jsem vstoupila do tohoto čtyřhvězdičkového hotelu, byl příznivý. Hotel se nachází nedaleko pražské hlavní dopravní tepny, a tak pro mne bylo jakoby s podivem, že sotva jsem zašla za blok domů, do Kateřinské ulice, rázem jsem se ocitla mimo ruch velkoměsta. Tak, pane řediteli, jaká byla vaše cesta až sem k nám do Česka?
Pro společnost Novotel pracuji od roku 1993. Jako manažer jsem pracoval např. v Holandsku a USA v New Yorku, odkud jsem přišel do Prahy, abych tu otevřel nový čtyřhvězdičkový hotel Novotel Praha City společnosti Accor.

Pokud vím, Novotel Praha City byl prvním čtyřhvězdičkovým Accor hotelem v Česku.
Ano, a s jeho chodem jsme velmi spokojeni. Rovněž tak s hotely Hotel Ibis Praha City a Hotel Mercure Prague Centre, které jsme otevřeli zhruba ve stejné době. Do budoucna Accor plánuje otevřít další.

Nejen na příkladu vašeho hotelu je zřejmé, že Accor expanduje.
V současné době provozujeme zhruba ve stovce zemí po celém světě kolem čtyř tisíc hotelů. Síť zahrnuje hotely různých kategorií. Accor je také majitelem Ticket Restaurantu, jehož služby jsou oblíbené i v České republice. V minulém roce Accor zaznamenal další úspěch. Koupil většinový podíl Dorintu. Tento rok Accor bude disponovat více než dvanácti sty pokoji v centru Prahy.

Jak se vám u nás líbí?
Praha je nádherným městem přitahujícím spoustu lidí. I když, pravda, Česká republika by na tom mohla být hospodářsky poněkud lépe. V oblasti cestovního ruchu je to teď částečně ovlivněno i loňskými povodněmi.

Vzdor tomu ale česká ekonomika trvale roste.
Nicméně jak 11.9., tak loňská nepříjemně vytrvalá mediální kampaň kolem povodní, ani samy záplavy cestovnímu ruchu a ostatnímu byznysu na úspěšnosti nepřidaly. Jsem přesvědčen, že systémová chyba nastala už začátkem devadesátých let. O Praze se mělo dát vědět daleko razantněji a daleko dříve. Praha je nádherným městem v nádherné zemi. Problém ale je v tom, že úžasné přednosti vaší země neumíte tzv. prodat.

Řekla bych, že to je dáno vnímáním fenoménu cestovní ruch v naší republice, apatií. Bohužel, míra zhodnocování peněz není pro většinu našich politiků důvodem zasadit se o to, aby byly investovány do oborů, které tak činí nejvýrazněji, tedy i do cestovního ruchu. Přitom to není o ochuzování ostatních resortů a v případě Prahy dalších míst České republiky. Generuje-li dnes hl.m. Praha z cestovního ruchu ročně zhruba dvě miliardy amerických dolarů zahraničního inkasa, jsou její odvody do státní kasy daleko menší, než kdyby byla část z těchto peněz investována zpátky do rozvoje cestovního ruchu a Praha díky tomu inkasovala čtyři a více miliard dolarů.
Nejen nepochopení základní pravdy, že peníze dělají peníze a že v tržně orientovaném hospodářství se investují především tam, kde se nejvíce zhodnocují. Lidé by si měli uvědomit i to, jak moc je Praha závislá na mezinárodních trzích. Mnoho našich hostů, osmdesát dva procent, je ze zahraničí. A právě proto je nutné trvale dávat do zahraničí vědět, že existuje Praha a Česká republika. Navíc Evropu teď trápí problém – cenový paradox letenek. Např. letenky z Amsterodamu či Paříže jsou stále levnější do New Yorku než do Prahy. Rovněž přechody hranic znesnadňují naši situaci. I tyto záležitosti bude nutno jednou vyřešit. Takže, není to o tom mít svůj hotel a starat se pouze o něj. Je nutné spolupracovat. S cestovními kancelářemi, aerolinkami a pochopitelně také se samosprávnými a správními orgány. Z čeho mám dobrý pocit, je to, že cítím, že se tyto změny začínají dít a lidé spolu začínají více spolupracovat. Jak už jsem zmínil, Prahu jako město je potřeba objevit, a to nejen kvůli turistům, ale zejména jako prvořadou kongresovou destinaci. Bohužel, když zde byl summit NATO, nějak se pozapomnělo využít propagačně faktu, že tu bylo pětačtyřicet prezidentů.

Jak jste řekl, není to o tom mít svůj hotel a starat se pouze o něj. Česko je třeba dostávat do širších souvislostí a povědomí.
V tomto mají naše hotely výhodu, protože Accor disponuje rozsáhlou sítí hotelů po celém světě. Ostatně jeden samotný hotel se o sebe jen těžko postará. Všechny významné nadnárodní společnosti jako např. Shell, Price Waterhouse, IBM mj. i z tohoto důvodu spolupracují s naším hotelovým řetězcem. Nicméně Praha jako kongresová země stále není příliš známá. To je nevýhoda pro všechny. Pokud porovnáme, kolik peněz utratí turista a kolik účastník kongresu, rozdíl je opravdu velký. Byznysmen utratí asi o polovinu více peněz v hotelu než turista. Cestovní ruch přináší peníze do země jako takové, takže tento problém by měl zajímat i vládu. Praha je velmi krásné město, ale i ostatní města a místa České republiky jsou krásná. Takže je to nejen o tom, jak dostat turisty do Prahy, ale jak je nalákat, aby se vydali do ostatních částí vaší krásné země. Mj. už proto, že to tam všude přispěje ke zlepšení ekonomické situace a k eliminaci nezaměstnanosti. Vzhledem k tomu, že se blíží čas vstupu do Evropské unie, mělo by se s tím začít něco dělat.

Jaký očekáváte vývoj v letošním roce?
Mám smíšené pocity. Myslím si,že pro Novotel bude letošní rok úspěšný, protože nejsme závislí pouze na jednom trhu, např. na izraelském nebo americkém. Novotel je známý po celém světě, od Šanghaje po New York a od Norska po jižní Afriku. Všichni znají značku Novotel, a to nám moc pomáhá. Přesto je jasné, že pokud se ekonomická situace ve světě zhorší, ovlivní to turistický ruch, a tím pádem i náš hotel. Ani hrozba války neskýtá dobrý výhled do budoucna. Pokud se lidé cítí ohroženi, zůstávají doma. Stav v cestovním ruchu by se měl zlepšovat. Záleží hlavně na lidech, na situaci ve světě a u vás, jak budete nakládat s Českou republikou. Vzájemná spolupráce je namístě. Já například v hotelích Marriot či Diplomat nevidím soupeře, naopak. Spolupracujeme. Pro všechny je dobré, pokud ekonomika roste, a ta bude růst, pokud budeme spolupracovat a dělat dobrá rozhodnutí. To je podle mě správná cesta, jak dosáhnout úspěchu nejen svého, ale celého Česka.
Připravila Kateřina Kamasová.






www.novotel.com

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001