Menu

Nejen Japonci, ale i Češi

25. 02. 2001

• pozitivní signály v cestovním ruchu • Češi objevují krásy a kouzlo dovolených v České republice • když do České republiky přicházejí schopní investoři • Česko středoevropským El Dorádem • domácí cestovní ruch přispívá k oživení podnikatelských aktivit malého a středního stavu • povinné jištění cestovních kanceláří povede k větší stabilitě -

Pane místopředsedo, potkáváme se při příležitosti položení základního kamene polyfunkční budovy Charles Square Centra společnosti Golub-Europe, L.L.C. v Praze na Karlově náměstí. Proč jste přijal pozvání?
Jsem rád, když do České republiky přicházejí schopní investoři přinášející užitek a prosperitu nejen sobě, ale i našim firmám a ekonomice. Vím, že tuto stavbu bude realizovat Metrostav. Že v hotovém objektu pak budou sídlit nejen česká zastoupení nadnárodních společností, ale i česká klientela. Jsem přesvědčen, že si tak, jako Karlovo náměstí v Praze, i další místa po celé České republice, si zaslouží, aby na nich vyrůstaly nové objekty, které je zkrášlí.

Poměrně hojně navštěvuji parlament. Často se neubráním pocitu vyjádřenému v nadsázce, že Poslanecká sněmovna je světem, kde je zhruba 200 lidí stavěno do role specialistů na všechno. Do role sboru, kterému se říká oficiálně zákonodárný. Dokážete si Vy, jeho místopředseda, uhájit svět, kam je cizím vstup zapovězen? Prostor a čas pro své nejbližší?
Přesto, že to pro mou rodinu není příjemné, jsem-li 90 % veškerého času z domova, pokud potřebujeme, dokážeme si pro sebe čas najít. Ať už na krátké dovolené nebo na nějaké společné akce. Mám štěstí, že to manželka i syn chápou a že mi jsou velikou oporou.

Pane inženýre, přesto, že jste v parlamentní hierarchii povýšil na post místopředsedy Poslanecké sněmovny, není to tak dávno, co jsem se s Vámi, coby předsedou Hospodářského výboru potkával na jednáních Podvýboru pro obchod a cestovní ruch. Jak pohlížíte na vývoj cestovního ruchu v České republice?
V oblasti cestovního ruchu – v tomto hospodářském multioborovém odvětví – trvale vnímám velmi pozitivní signály. Když se ve Všudybylu (ale nejen v něm) dočítám, jak poměrně úspěšně si v nesmírně tvrdé globální konkurenci vedou České aerolinie, často si vzpomenu na heslo našich dědů o tom, že vzduch je naše moře. Česká republika nejen že nedisponuje opravdovým mořem, ale ani ropou jako např. Norsko a ani v jiných komoditách nejsme zrovna surovinovou velmocí. Hospodářský experiment „privatizace po česku“ (finanční transfery mimo systém českého hospodářství) i vyklízení perspektivních trhů (ať pod jakoukoliv záminkou) zpustošily to, co zde usilovnou prací mnoha generací vznikalo sto a více let. To ale, čím je Česká republika nadmíru obdařena jsou historie, architektura, kultura a přírodní krásy. To je jeden z největších kapitálů naší země. Bohužel, zřejmě už proto, že doma nikdo není prorokem, nás toto národní bohatství učí objevovat a hlavně hospodářsky doceňovat, ze zahraničí. Ať v  pozitivním smyslu, neb jsme zemí hojně navštěvovanou a zahraniční investoři u nás investují do rozvoje turistické infrastruktury; tak v negativním – i v oblasti cestovního ruchu jsme jakýmsi středoevropským El Dorádem, protože velká část peněz, které firmy a společnosti díky České republice vygenerují, jde mimo náš ekonomický systém. Přesto, že podle předběžných údajů ČNB dosáhly devizové příjmy ze zahraničního cestovního ruchu za leden – září 2000 2,2 mld USD, což je o 4,6 % méně, než ve stejném období roku 1999, dá se opět očekávat, že příjem ze zahraničního cestovního ruchu za loňský roku bude opět oscilovat kolem 140 miliard korun. Devizové příjmy ze zahraničního cestovního ruchu představují 10,5 % exportu ČR a tvoří 6 % hrubého domácího produktu. To jsou pro mne fakta nebo chcete-li pozitivní signály, které přispívají k úspěchům současné vlády, v průběhu jejíhož působení, poprvé od revoluce, dochází k hospodářskému oživení a k růstu hrubého domácího produktu.

Pane místopředsedo, navštívil jste Japonsko. Umožnila Vám tato cesta vidět Českou republiku jinak, z jiné perspektivy, než doposud?
Až při své návštěvě Japonska jsem pochopil, co lidi z takové dálky (téměř z druhého konce světa) do České republiky přivádí. Mimo jiné je to např. urbanistika, kamenné historické památky. U nich, v Japonsku, je to především o dřevu a papíru. Náš svět je pro ně něco téměř neuvěřitelného. Už nemívám pobavený úsměv, vidím-li japonskou skupinu ověšenou foťáky a kamerami. Návštěva toho, co nám je samozřejmostí, je pro ně jistě obrovským zážitkem.

Zatím hovoříme o příjezdovém cestovním ruchu. Jak vnímáte trendy v domácím cestovním ruchu a v outgoingu?
S potěšením mohu konstatovat, že nejen Japonci, ale i Češi začínají objevovat krásy a kouzlo dovolených v České republice. Není to jenom otázka hospodářských aspektů – že čeští turisté místo toho, aby nakupovali služby v zahraničí, je nakupují doma. Pochopitelně, tento trend přispívá k oživení podnikatelských aktivit zejména malého a středního stavu a napomáhá prosperitě českých regionů.
Co se týče zahraničních zájezdů, jsem přesvědčen, že jsme v Parlamentu udělali kus práce i pro outgoing. Ostatně, i prodej zahraničních zájezdů přináší do státní pokladny nemalé prostředky. Povinné jištění cestovních kanceláří podle mého názoru povede k větší stabilitě v této oblasti podnikání.


Archiv vydání

2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001

AKTUÁLNÍ ČÍSLO
VŠUDYBYL 03/2019
03/2019 číst aktuální číslo
Restaurace Novoměstský pivovar
Czech specials new