Menu

• cestovní kancelář I. Parkam Holiday's nabízí pobytové zájezdy do Bulharska, Itálie, Rakouska, Španělska, Řecka, Chorvatska a Francie • cenové relace v Bulharsku jsou přijatelné i pro rodiny, které musí na dovolenou u moře celý rok šetřit • Parkam létá z Prahy, Brna i Ostravy • poptávka po leteckých zájezdech bude mít stoupající tendenci •

Naše Bulharsko jde

26. 12. 2001

Řekne-li se cestovní kancelář I. Parkam Holiday's, každému, kdo má trochu přehled o scéně českých touroperátorů, se vybaví především Bulharsko, přestože v její nabídce jsou i pobytové zájezdy do Itálie, Rakouska, Španělska, Řecka, Chorvatska a Francie. Ředitele této cestovní kanceláře pana Romana Šimka jsem se zeptal: Co vedlo k tomu, že jste se v době, kdy většina cestovních kanceláří vozila lidi ke Středozemnímu moři, rozhodli prosadit se jako touroperátor na Bulharsko a vozit české turisty k Černému moři?
V roce 1994 nás navštívil bývalý průvodce v Bulharsku, který tam v dobách největší slávy v sedmdesátých a osmdesátých letech minulého století měl na starosti české skupiny. Předložil nám nabídku a my jsme se rozjeli podívat se do Bulharska. To, co nás motivovalo vedle pozitivního až nostalgického vztahu spousty českých klientů k Bulharsku, byly zajímavé cenové relace a slušná úroveň turistické infrastruktury v černomořských letoviscích.

Hned od počátku jste začali Bulharsko nabízet s leteckou dopravou?
Pochopitelně. Dosažená nákupní cena za ubytovací kapacity v Bulharsku i ceny letenek od letecké společnosti byly výhodné. Zároveň nám byl velmi nápomocen tehdejší kurz české koruny vůči dolaru. Nespornou výhodou letecké dopravy na černomořské pobřeží je, že jste na místě za hodinu a tři čtvrtě.

Od té doby, co jste začali vozit české turisty k Černému moři, se v destinaci Bulharsko mnohé změnilo. Je možné konstatovat, že západní Evropa objevila Bulharsko. Černomořské pobřeží začaly nabízet a úspěšně prodávat velcí britští, němečtí i rakouští touroperátoři. Do Bulharska začala směřovat movitější klientela ze západních zemí.
Od roku 1994 se poměry v přímořských letoviscích, a bezesporu i ve vnitrozemí, měnily k lepšímu mílovými kroky. Do bulharského turistického byznysu nastoupil zahraniční kapitál. Do hotelnictví zde investují západoevropské finanční skupiny, zejména z Německa a Velké Británie. Někdejší turistická infrastruktura, fungující v době svého vzniku, se masivně přebudovává na evropský standard. Výjimkou nejsou ani luxusní hotely zasazené do nádherných přírodních scenérií černomořského pobřeží. Navíc si troufám tvrdit, že je tam jedno z nejčistších moří v Evropě. Bulharské pobřeží je velmi vhodné pro rodiny s malými dětmi, protože disponuje rozsáhlými písečnými plážemi s pozvolným vstupem do vody.

Proč máte rád Bulharsko?
Samozřejmě nejen proto, že dává vydělat naší cestovní kanceláři. Již při své první návštěvě jsem si uvědomil, že se tam český turista bude cítit opravdu jako na dovolené, kterou si může užít po všech stránkách, a že jeho touha strávit letní dovolenou u moře nebude hořkokyselá skutečností, že je to nad jeho poměry. Cenové relace jsou přijatelné i pro rodiny, které musí na letní dovolenou u moře celý rok šetřit. Snad každý táta nebo maminka, podle toho, kdo drží rodinnou kasu, se dostal pod tlak argumentů: „No, tak si to dopřejme. Dovolenou máme přeci jen jednou do roka. Přece na nás nebudeš šetřit…“ Pokud se ale dnes česká rodina pro dovolenou u moře rozhodne, v mnohých ze středozemních destinací pak může do hospůdek a restaurací pouze nakukovat. V Bulharsku tomu tak není, protože ceny jsou mnohdy i nižší než u nás.

Nedávno jsem byl svědkem toho, jak si top manažer jedné cestovní kanceláře naříkal, protože brněnští klienti byli ochotni dát za obdobný produkt, který nabízí jeho konkurent, o tři tisíce korun více jenom proto, že má odlety z Brna. Parkam, kromě Prahy, létá jak z Brna, tak i z Ostravy.
V minulém roce 2001 jsme z Brna realizovali šestnáct letů. Pro příští rok jsme se rozhodli pro velký zájem uskutečnit odlety i z Ostravy.

Co mají rády děti? Bulharský sluneční břeh. Jejich tatínkové a maminky také. A když opravdu čistě náhodou není Sluneční břeh, pak je tu hned další citové pouto – Pliska…
To je, zdá se, desetiletími stvrzovaná tradice. Když se lidé vrací z Bulharska od Černého moře, přivážejí si s sebou bulharské sluníčko. Často se stává, že mají zavazadla ještě plnější, než když odjížděli do Bulharska. V jejich taškách cinká zlátnoucí inspirace, kterou plnými doušky vychutnávali po celou dobu svého pobytu, a jíž se i přes nemalé úsilí a leckdy obdivuhodné výkony nedokázali přepít.

Jak vidíte trendy v prodeji zahraničních zájezdů u nás v Česku?
Poptávka po leteckých zájezdech bude mít stoupající tendenci. Z této situace pak budou prozatím nejvíce těžit cestovní kanceláře, jejichž produkty tvoří v nabídce jakýsi cenový mezistupeň mezi autobusovými a leteckými zájezdy. Drtivá většina klientů chce být u moře co nejdříve, bez únavného mnohasetkilome­trového trmácení se po silnicích. To, že dominuje pozemní doprava, není z důvodu nezřízené přízně k tomuto druhu cestování. Důvody jsou prozaické – ekonomické, protože se cena dopravy výrazně projevuje v ceně zájezdu. Noví zákazníci nakupující letecké zájezdy se rekrutují především z řad turistů, kteří doposud z ekonomických důvodů na dovolenou k moři jezdili autobusy či automobily. Mají zájem nejen o pohodlnější cestování, ale i o důstojné podmínky v pobytových místech. Z tohoto pohledu je Bulharsko zemí vítaných parametrů. Pravděpodobně i to je důvodem, proč produkty cestovní kanceláře I. Parkam Holiday's prodává čím dál více cestovních agentur i kanceláří.

Jak v souvislosti právě s nimi vidíte svoji budoucnost?
Ta je hodně v rukou našich obchodních zástupců. Mezi nimi je mnoho těch, kteří s námi spolupracují již od našich začátků. Postupujeme krok za krokem a ani do budoucna neplánujeme nějaký skokový nárůst. Co se týče výše provizí, ty se standardně pohybují kolem deseti až dvanácti procent. V absolutních částkách za jeden prodaný zájezd je to pravděpodobně méně, než kdyby prodejce prodal drahý zájezd, ale klienti, kteří chtějí kupovat takovéto typy zájezdů, dražší kupovat nebudou. A navíc, jak ukazuje praxe, vzhledem k tomu, že se naše Bulharsko dobře prodává, stává se obchodně zajímavým a žádaným produktem.

www.parkam.cz

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001

for kids