Menu

Nárůst incomingu v roce 2007 byl úctyhodný

28. 01. 2008

Lednový Klubový den
Asociace cestovních kanceláří České republiky, první v roce 2008, tradičně předznamenal zahájení veletrhů cestovního ruchu GO a Regiontour a letos poprvé i Veletrhu kongresové a incentivní turistiky. Jeho účastníci byli seznámeni s vyhodnocením řešení „55 překážek cestovního ruchu“, kterou ACK ČR zpracovala pro CzechTourism.

Ing. Jiří Vačkář,
první náměstek ministra pro místní rozvoj ČR, konstatoval, že se incoming zdárně rozvíjí. Že se dá očekávat, že se po vstupu Česka do schengenského prostoru budou ještě obtížněji vyhodnocovat jeho výsledky. Ty loňské jsou rozhodně lepší než jejich některými médii prezentovaný obraz. A to i pokud jde o čerpání evropských fondů. Že je třeba posilovat rozvoj cestovního ruchu v regionech, přestože v řadě z nich z pochopitelných důvodů, stále ještě není dostatečná infrastruktura cestovního ruchu, neboť kapitál směřuje hlavně tam, kde očekává své zhodnocení.

Předsednictví Česka Evropské unii
bude obrovskou šancí pro regiony. Vláda proklamuje, že bude evropská zasedání směřovat co nejvíc do mimopražských regionů. Z prostředků Evropské unie alokovaných do cestovního ruchu nepropadlo (na rozdíl od mediálních šumů) nic. Ze SROP je proplaceno skoro 80 %. Nové období výzev z evropských fondů se sice protáhlo, ale to ještě, podle prvního náměstka ministra pro místní rozvoj ČR Ing. Jiřího Vačkáře, nepředstavuje brzdu čerpání. Příjemcem grantů bude i CzechTourism, a sice do soft projektů včetně oblasti vzdělávání.

Úlohu propagace
Ing. Jiří Vačkář při vytváření pozitivního obrazu destinace Česko v této souvislosti velmi vyzdvihl. Apeloval, aby dílčí neúspěchy z podnikání v cestovním ruchu (povětšinou osobní) nebyly forzírovány do médií. Jenomže samozvané „experty“, co si budují „věhlas“ na šíření kdejakých polopravd a výmyslů, je třeba hledat mimo řady ACK ČR.

Pavel Kosař,
ředitel Odboru zahraničního Czech Tourism, na toto téma navázal. Prezentoval záměr vytvořit na CzechTourism mediální trust, který by za přispění podnikatelských svazů a odborníků z mediální sféry zajišťoval relevantní informace pro média. Účastníci Klubového dne se shodli na tom, že medializace zavádějících informací, jako např. že Česko navštěvuje méně turistů (čímž nejmenovaný „expert“ zřejmě glosoval, že mu jeho nejde byznys tak, jak by rád, neboť skupinový turismus se překlápí ve prospěch individuálního) je české ekonomice škodlivé. Že ohrožuje projekty investorů, kteří se rozhodli nebo rozhodují zhodnocovat kapitál investicemi do infrastruktury cestovního ruchu právě v regionech České republiky. Nárůst incomingu do Česka v roce 2007 však byl, navzdory hláškám takovýchto „expertů“, úctyhodný. Ministerstvo pro místní rozvoj ČR jej hodlá udržet i v roce 2008. V té souvislosti a s tímto zadáním svého zřizovatele CzechTourism představil svůj marketingový plán. Akcent klade na stabilizaci národních produktů, k nimž patří „Bohatství historie“, „Aktivní dovolená“, „Zážitková dovolená“, „České medicínské lázeňství“ a „Kongresový, korporátní a incentivní cestovní ruch“.

Hlavními cílovými skupinami
byli pro rok 2008 vytýčeni teenageři a senioři. Zaostřeno bude i na golfisty, lékařská společenstva, organizátory mezinárodních kongresů a velký důraz bude kladen na domácí klientelu – zejména na úplné i neúplné rodiny s dětmi. Zvýšená pozornost bude věnována propagaci zážitkové dovolené, respektive tématu gastronomie, a také tzv. „cool“ nebo „hip“ destinaci pro mladou generaci. K tomu budou využita i významná jubilea, která se uplatní v propagaci Česka, jako je výročí Karlových Varů, Mariánských Lázní, osobnosti Rabi Loewa aj.

Počet turistů z Ruska
v loňském roce vzrostl cca o 50 %, čímž není potenciál tohoto trhu zdaleka vyčerpán. Do Ruské federace tedy budou směřovat i další marketingové akce včetně záměru na nové zahraniční zastoupení CzechTourism v Jekatěrinburku. V plánu CzechTourism jsou i zastoupení v Rize, v Německu, USA a ve Skandinávii. Rozhodující ovšem budou disponibilní prostředky. Třetinu z nich odčerpá 48 veletržních účastí, na nichž CzechTourism 100% dotuje spoluvystavovatele z řad regionů. Podnikatelské subjekty pak z 50 %. Pavel Kosař v této souvislosti podotkl, že někteří nekomerční spoluvystavovatelé bezplatné možnosti sice využijí, ale k jiným účelům. Apeloval, aby i jejich zástupci na národní expozici vytrvali a byli k dispozici návštěvníkům českého národního stánku po celou dobu konání veletrhu.

Ing. Jindřich Ondruš,
předseda Komise cestovního ruchu Asociace krajů a radní Zlínského kraje, pohovořil o čerpání fondů Evropské unie. Projektů je prý dostatek (víc než peněz v nich), ale mnohé podnikatele odrazuje složitá administrativa.

Ing. Tomáš Plaček,
ředitel letiště Brno – Tuřany, připomněl, že prvním předpokladem a mocným impulzem incomingu je solidní dopravní dostupnost. Zdůraznil její úlohu v rozvoji cestovního ruchu v souvislosti s činností nízkonákladových leteckých společností a vliv tohoto segmentu dopravy na poptávku.

Ing. Helena Pískovská,
prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR, v diskusi vyzdvihla práci Platformy cestovního ruchu, a prezident Asociace hotelů a restaurací ČR Ing. Pavel Hlinka lehkým tónem kritizoval situaci, kdy stát díky ignoranci úředníků těží z cestovního ruchu méně, než by mohl.

Last but not least
se pozornost vrátila zpět k veletrhům. Samozřejmě v Brně. Účastníci Klubového dne ACK ČR shodně kvitovali, že akciová společnost Veletrhy Brno umí. A což teprve po následném rautu! BVV připravily pohoštění, za něž by se nemusel stydět pětihvězdičkový hotel, čímž mj. demonstrovaly, že jejich ambice zapojit se víc do podnikání v oblasti kongresové turistiky jsou namístě.
EM+JK



www.ackcr.cz

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001