Menu

Na dobré cestě

07. 09. 2002

Bohové pomáhají těm,

kdo si pomohou sami.

Ezop, 6. stol. př. n. l.

• ČSA jednou z nejstarších a nejmodernějších leteckých společností na světě • letecká doprava zatím pod předloňskými ukazateli • společnost ČSA jednou z mála výjimek, která nepoklesla do záporných čísel • České aerolinie reprezentují 58% využití celkové kapacity pražského letiště • projektovaná průchodnost po nedávném zprovoznění prodlouženého „prstu B“ se rovná počtu cestujících, kteří v letošním roce pražským letištěm projdou • Kolombo od 29.10. v zimním letovém řádu • věřím, že pan ministr Šimonovský a nová vláda udělají vše pro to, aby se aeropolitické podmínky ve prospěch cestujících z/do České republiky vyvíjely co nejlépe • 

V souvislosti s hlavním tématem jsem o interview požádal prezidenta národního leteckého dopravce Ing. Miroslava Kůlu a zahájil je konstatováním: ČSA jsou bezesporu českým rodinným stříbrem. Nejen proto, že v příštím roce slaví osmdesáté výročí, ale především pro své kvality.
Jako patriot ČSA tento názor plně sdílím. Rádi bychom osmdesáté výročí marketingově využili v duchu sloganu, který říká, že jsme jednou z nejstarších leteckých společností na světě a přitom jednou z nejmodernějších s velmi mladým letadlovým parkem. Jsem přesvědčen, že ČSA jsou na dobré cestě pokračovat mnoho dalších roků podobně úspěšně, jako se jim to daří v posledních letech.

Opravdu, dynamika ČSA (naštěstí) nekopíruje celkový vývoj v letecké dopravě.
Ano, letecká doprava doposud celkově nedosahuje předloňských ukazatelů. Kromě jiného to je důsledkem hospodářské situace ve světě. Známky hospodářské recese ve Spojených státech i Evropě přetrvávají. Jistým způsobem i důsledky jedenáctého září. Letecká doprava celosvětově, co se týče meziročního nárůstu počtu cestujících a výkonů, zaznamenává čísla, která mají záporná znaménka. ČSA jsou v tomto směru jednou z mála výjimek. V porovnání s minulým i předchozími roky si udržely určitý růst a v tomto trendu pokračujeme. Vzdor tomu, že v důsledku tohoto vývoje sílí konkurenční prostředí. (Pokud je to ještě vůbec v letecké dopravě možné.) Tlak „low cost“ (nízkonákladových) dopravců i silných leteckých společností je v cenové oblasti enormní. O to více je potěšitelné, že se Českým aeroliniím daří s touto situací poměrně úspěšně vypořádávat.

Mezinárodní letiště České republiky jsou postupně modernizována. Vstup ČSA do SkyTeamu i další faktory, přispívající k zájmu létat do a z České republiky, způsobují, že investiční rozvoj na největším z nich, Letišti Praha-Ruzně, tak tak drží krok s dobou.
ČSA v současné době reprezentují 58 % využití celkové kapacity pražského letiště. Před dvěma roky to bylo jen 48 %. Náš podíl zde neustále roste. (I z tohoto je, v porovnání s ostatními uživateli pražského letiště, patrná dynamika Českých aerolinií.) Zhruba dvacetiprocentní každoroční nárůst počtu cestujících z a do Prahy v posledních letech vyvolal potřebu rychlé reakce. Projektovaná průchodnost pražského letiště po nedávném zprovoznění prodlouženého „prstu B“ se prakticky rovná počtu cestujících, kteří jím v letošním roce projdou. Je proto nezbytné zahájit co nejdříve další etapu výstavby tak, aby v roce 2005 letiště disponovalo kapacitou, která umožní odbavení očekávaných deseti milionů cestujících. V opačném případě se bude opakovat situace z počátku devadesátých let, včetně negativních důsledků pro českou ekonomiku. Situace, která přinášela spoustu problémů ČSA i dalším společnostem létajícím z/do České republiky a která rozhodně byla pro cestující nepříjemná.

Šesté vydání Všudybylu v článku „Nejlepší letecká společnost východní Evropy“ (str. 27) informovalo o výsledcích každoročního průzkumu londýnské společnosti Skytrax Research, vycházejícího z celosvětově největšího počtu dotazovaných (více než 4 miliony odpovědí cestujících). ČSA, co do kvality poskytovaných služeb, stanuly na nejvyšší příčce v kategorii leteckých společností východní Evropy.
České aerolinie jsou společností, která se chce dále rozvíjet a kvalita je nejlepší cestou, jak si udržet sympatie a získávat ve světě další pasažéry. Řekněme si však, že i v České republice je pro to potenciál. Z toho důvodu připravujeme nové destinace, jako je např. pro zimní letový řád od 29. října Kolombo. Bude prodloužením linky do Dubaie (Airbus A-310), jejím pokračováním. Je velmi atraktivní pro cestovní kanceláře a zákazníky (nejen české) cestující v zimě za létem. Se zahájením linky budou spojeny rozsáhlé incentivní programy.
Zmínil jste dynamiku ČSA v souvislosti s naším vstupem do SkyTeamu. Rádi bychom rozvíjeli myšlenku, s níž jsme do aliance vstupovali – podporu posilování postavení Letiště Praha-Ruzyně jako stěžejní letecké křižovatky, „hubu“ pro střední a východní Evropu. Bohužel, ne vždycky se nám daří naplňovat představy, co se týká východní Evropy. Často narážíme na aeropolitické problémy a ochranářskou politiku některých zemí, počínaje Ruskou federací, Ukrajinou atd. Přes jisté snahy české vlády se dosud nepodařilo dosáhnout mnoha úspěchů. O tomto problému se již ostatně ve Všudybylu zmiňoval viceprezident ČSA pro obchod a marketing JUDr. Václav Král (3/2002 str.30). Např. u Moskvy jsme chtěli rozšířit počet frekvencí a přijít s atraktivním časem pro obchodní cestující. Narazili jsme na problém slotů. Ale ani poté, co jsme od americké Delty Air Lines získali její historický slot z Moskvy, jsme povolení nedostali. Zde vidím značný prostor, který je třeba vyplnit. Pevně věřím, že i náš pan ministr Šimonovský a nová vláda udělají vše pro to, aby se aeropolitické podmínky ve prospěch cestujících z/do České republiky vyvíjely co nejlépe.





www.csa.cz

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001